Eventuellt, krasst ekonomiskt sett. Verkningsgrad 75 % säger tillverkaren dvs 15-20 procent sämre än en bra panna med keramisk brännkammare. Alltså behöver du elda kanske 12 årsförbrukningar på 10 år. Ju dyrare ved desto sämre "affär" att köpa en gjutjärnspanna.
Den sämre verkningsgraden kommer sig av sämre förbränning. Dvs miljön/samhället/dinmindinabarnshälsa får betala istället.
Jag skulle hellre valt en begagnad bra panna än en mindre bra ny om det var kärvt ekonomiskt. Kanske laga ihop din bef om du är nöjd i övrigt?
För den som eldar massor med ved med spik eller enbart ekved är gjutjärn bra.

kulle
Vad har du för panna nu ?

Nu sitter det en hs perifal. Den är från tidigt 90 tal. Keramiken går ju sönder ganska ofta och så lite annat diverse.
Veden kostar inga pengar mer än arbete för en pensionär som har det som fritidssysselsättning. Han räknar inte med att elda i typ 20 år till utan kanske snarare max tio. Sedan blir det säkert värmepump eller vad som finns då!
Jag propagerar för värmepump redan nu men det samtidigt finns det ved för flera år framöver och han vill ju ha något att göra.

kulle
Jag skulle nog oxå förespråka värmepump redan nu.
Hur mycket acc volym har han?
Om han envist vill fortsätta elda så tycker jag nog baxis nya modeller verkar intressanta.

Volymen är lite mer än 1000 liter.
Jag funderar på om inte en luft vatten pump är det bästa? Då slipper man ju kostnaden för att borra eller gräva ner slang. Eller vad tycker ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.