1 805 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Gjutjärnspanna vs keramisk
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av gjutjärnspannor som den på länken. Har nu en keramisk som läcker men nya sådana är ju väldigt dyra. Hur fungerar en billigare gjutjärn i stället? Tjänar man in extrakostnaden?
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/gjutjarnspanna-30kw-viadrus.html
Jag undrar om någon har erfarenhet av gjutjärnspannor som den på länken. Har nu en keramisk som läcker men nya sådana är ju väldigt dyra. Hur fungerar en billigare gjutjärn i stället? Tjänar man in extrakostnaden?
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/gjutjarnspanna-30kw-viadrus.html
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Eventuellt, krasst ekonomiskt sett. Verkningsgrad 75 % säger tillverkaren dvs 15-20 procent sämre än en bra panna med keramisk brännkammare. Alltså behöver du elda kanske 12 årsförbrukningar på 10 år. Ju dyrare ved desto sämre "affär" att köpa en gjutjärnspanna.
Den sämre verkningsgraden kommer sig av sämre förbränning. Dvs miljön/samhället/dinmindinabarnshälsa får betala istället.
Jag skulle hellre valt en begagnad bra panna än en mindre bra ny om det var kärvt ekonomiskt. Kanske laga ihop din bef om du är nöjd i övrigt?
För den som eldar massor med ved med spik eller enbart ekved är gjutjärn bra.
Den sämre verkningsgraden kommer sig av sämre förbränning. Dvs miljön/samhället/dinmindinabarnshälsa får betala istället.
Jag skulle hellre valt en begagnad bra panna än en mindre bra ny om det var kärvt ekonomiskt. Kanske laga ihop din bef om du är nöjd i övrigt?
För den som eldar massor med ved med spik eller enbart ekved är gjutjärn bra.
Nu sitter det en hs perifal. Den är från tidigt 90 tal. Keramiken går ju sönder ganska ofta och så lite annat diverse.
Veden kostar inga pengar mer än arbete för en pensionär som har det som fritidssysselsättning. Han räknar inte med att elda i typ 20 år till utan kanske snarare max tio. Sedan blir det säkert värmepump eller vad som finns då!
Jag propagerar för värmepump redan nu men det samtidigt finns det ved för flera år framöver och han vill ju ha något att göra.
Veden kostar inga pengar mer än arbete för en pensionär som har det som fritidssysselsättning. Han räknar inte med att elda i typ 20 år till utan kanske snarare max tio. Sedan blir det säkert värmepump eller vad som finns då!
Jag propagerar för värmepump redan nu men det samtidigt finns det ved för flera år framöver och han vill ju ha något att göra.
Klicka här för att svara