En olycka kommer sällan ensam. Nyss pajade varmvattenberedarens cirkulationspump i min CTC ekonomi-panna (se tidigare inlägg). Nåväl jag skruvade dit en ny.
Ni visar det sig att genomströmninmgsberedaren (egentligen ett slags värmeväxlare) har ett korroderat hål, som droppar hela tiden. Hur tätar man ett sådant? Kan man rensa ur det pyttelilla hålet med en fin borr och mjuklöda in en tunn metalltråd som tätning? Eller ska man migmagsvetsa igen hålet?
Kan man tänka sig att borra ett lite större hål och gänga med gängtapp varpå man skruvar i en rostfri skruv med lite lindrev och och linolja på?
Hur gör "dom stora grabbarna", dvs proffsen i fall som detta? En ny genomströmningsberedare kostar ju flera tusen och pannan är bara ca 20 år gammal.
Eftersom vi nästan uteslutande värmer huset med pannans elpatron, får man då billigare varmvatten med en separat välisolerad varmvattenberedare utanför pannan? Kanske dumt att under sommarhalvåret ha värmepannan uppvärmd överhuvudtaget?:confused:

Låter som en dyr lösning i längden, hur stor är elförbrukningen egentligen? Funderat på alternativ källa?

Jag har en bra luft-luftvärmepump, som ensam fixar husvärmen under perioden vår-höst. Värmepannen svarar mest för varmvattnet utom perioden sen höst - tidig vår, då den vid behov värmer husets värmelement. Vid riktigt sträng kyla - 20 minusgrader och kallare - kör vi igång pannans oljebrännare. Har inte behövt göra det än i vinter.
Därför är jag lite angelägen att få igång pannans varmvattenproduktion till kök och badrum igen. Letar därför febrilt efter en metod att reparera värmeväxlarens lilla korrosionsskada. Systemet har funkat ganska bra hittills..

kulle
Kanske skippa den helt och sätta in en el vvb ?
Jag tänker att har du fått en korrosionsskada så lär det komma fler.
Pumpen kan du kanske sälja igen.

• Gilla
hans lindquist och 1 till
  • Laddar…
Brukar gå att hitta väldigt prisvärda lätt begagnade kvalitets varmvattenberedare på ex blocket En 100 liters nibe brukar räcka lång om man inte har ett STOR badkar som skall fyllas ofta.

Som du själv sagt så läcker ju även din panna en hel del värme/dygn så med en extern vvb kommer du kanske att sänka dina värmeförluster med upp till 1000kWh/år (skulle inte bli förvånad om det blev ännu mer)

• Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Läckande bilkylare brukar man ju täta med kylarcement. Något liknande borde vara fullt möjligt för läckande värmepannor samt dito värmeväxlare, så länge det endast är primärkretsen på värmeväxlaren som blivit otät. Nuförtiden är man alldeles för ivrig att byta ut allt trasigt och ersätta med sprillans nya (och dyra) grejor. Vilket framförallt beror på dagens höga arbetskostnader. För en professionell VVS-reparatör är det naturligtvis rätt att tänka så. Time is money. Men för oss trägna hempulare och DIY-entusiaster kan det vara både lönsamt och roligt att fundera ut och praktisera olika lösningar på uppdykande VVS-problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.