Jag köpte en vattenmantlad kamin samt 4st solpaneler för 2 år sedan. Panelerna har inte kommit upp än.... funderar nu på att sälja dom och istället köpa en Luft/vatten-pump till systemet.

Frågan är dock vad som är värt att göra. Nypris för 4 paneler +alla tillbehör (utom rör) ligger på ca 30k (kommer ju kosta på några tusingar att köpa rör... oxå ).

En luft/vatten som jag sannolikt köper oavsett om ja behåller panelerna eller ej kostar 45k

Vi är två i hushållet som är bortresta 4-6veckor varje sommar...

Gissar ju att jag får hyfsat betalt för panelerna, tycker ju att dryga 20k känns rimligt, eller?.

COP på Lufrvattenpumpen är ju bra när man får hjälp av solvärmen....så.... kanske lite overkill att behålla panelerna....

Ett minus som ska tilläggas är att det såklart är meck att sätta upp dom (på mark framför huset) och att det inte går att stänga av solen på sommarn när man är bortrest. Även om det finns "semester mode" på kontrollenheten så är det ju trots allt teknik som ska funka ...

Sälj panelerna (även om jag inte tror du får 20k för dem). Kommer bara bli problem på sommaren, kan koka över även med kylfunktion om du inte har stor tank. Vårt lilla system (6 m2) värmer 600 l till 80 grader på en solig sommardag om vi inte använder värmen (nu skickar vi värmen till poolen så det blir aldrig ett problem).

Man kan ju smäcka på ett kapell på en eller flera av panelerna på sommarn om det skulle bli problem.

Jag har paneler + reglercentral, kopplingar, expanstionkärl, glykol, stativ som kostar 31500kr totalt (iaf från Nordic värmesystem där ja köpte) så får ja inte 20k fört så säljer ja ju inte... Är det så dåligt andrahandsvärde på¨oanvända grejjer...??

Redigerat:
Det är ointressant vad bu betalat, det gäller allting som säljs i andra hand. Är dessutom inte det kompletta grejer så blir intresset litet. Solpaneler är väl idag dessutom nästan helt utan intresse.

Det är ointressant vad bu betala
Sa inte nått om vad jag betalat utan va det kostar om man ska köpa det nytt vilket ju rimligtvis borde spela roll. Allt är komplett

Åsa Lund
Min erfarenhet är att på Blocket är allt max halva nypriset, oavsett om det är använt eller ej.
Vänta inte för länge med att sälja det bara för att du vill ha ut vad du tycker det är värt. Då kommer du sitta med skrotet flera år framåt och gräma dig istället

Nä jag sätter upp grejjerna om jag inte får sålt det, kommer inte gräma mig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.