kulle
kulle: Men TS skriver väl att man provat att "stänga övre ventilen utan resultat" (varför vet jag inte?) Så förutsättningarna är väl att den inte var stängd innan men att ts provat olika alternativ i sin felsökning.
9 svar · 5,9k läst
·
T
Tjurved: Ctctgctctgc
15 svar · 22,6k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: ok ny uppdatering. har börsvärdet på 21c nu med patronen inkopplad och det klarar värma huset. Då ser det ut så att jag har runt 21-22 grader nere på 1 plan och 19-20 där uppe. Nu vet jag ej för mitt golv uppe är mkt kallare än där nere. vi har nu även testat lufta systemet , även bara på fördelaren däruppe så det problemet borde vara löst. har tänk testa en sak till och det
153 svar · 64,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] När vi byggde för snart sju år sedan visste vi hur kaminen ville ha luft. Så vi la ett tilluftsrör nere under plattan, ett vanligt 100 mm spirorör. Det sitter ett spjäll i kantbalken på trädgårdssidan, och ingen har sett den hittills :) Men att göra något sådant i efterhand blir ju inte så lätt. Går det inte att dra ett rör i väggen bakom kaminen? Det finns ju rör med
15 svar · 7,1k läst
B
Blund: Vattnet vet inte om det går upp eller ner, jag har 12slingor i källaren som går till övervåningen. Inget problem med luft efter ordentlig genomspolning av HELA värmesystemet. Men du måste göra systemet luftfritt för att det ska fungera perfekt 👌
5 svar · 3,6k läst
T
tommyf: Jag har fattat det som att knäppningarna framförallt uppstår i rörgenomföringar genom golv och väggar. Kanske kan man göra dessa så rören inte ligger direkt emot något hårt material, dvs ha ett par mm mellanrum som fylls med silicon eller liknande.
18 svar · 3,4k läst
K
Kallebo: Mmm. Dessutom är den både effektiv och billig. Vi har dock ett hus med ganska mycket gångar och rum, så frågan är hur mycket den kan värma upp. Hur fungerar det när man har flera våningar?
2 svar · 2,1k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Nej. I min grunka är det två skilda vattenströmmar som korsar varandra. Jag är inte säker om den har funnits på marknaden nångång. Den aktuella installationen har en ganska brokig historia så det är kanske en singulär händelse. Jag tycker bara den är enorm praktisk!
7 svar · 1,5k läst
·
harry73
harry73: Tänkte också fråga det, men senaste gången han var aktiv på BH var jan 2007. Så jag misstänker att det blev dyrare än förväntat. Skulderna till elbolaget stora och fogden tog huset. För varför skulle man annars sluta på Byggahus?
17 svar · 18,3k läst
·
O
OlaF: Finns det något showroom eller butik i Stockholmsområdet som har dessa radiatorer Purmo Plan/Ramo/Belize E2 så man kan se dem? Jag har försökt kontakta de som står som showroom på Purmos hemsida, och även Purmo själva men ingen av dem svarar ens på mail... /Ola
0 svar · 1,0k läst
O
oscrug: Tack! Ok, alternativet med kemisk metall är borta. Vad innebär det här med att lossa med gas? Det verkar som min rörmokare tänkt prova med en jättestor skiftnyckel. Är det inte en stor mutter som är ditskruvad i gängor? Kanske enklare att kolla om han kan borra upp och sätta i nya gängor. Låter som dessa saker ska ske i en verkstad? Jag letar efter smidigaste lösningen att få
12 svar · 5,9k läst
·
G
g00ey: Följande video [video=youtube;DRbJGL69VqA]https://www.youtube.com/watch?v=DRbJGL69VqA[/video] verkar förklara hur det ser ut inuti varmvattenberedaren, om man kan lita på den det vill säga. Känns bara lite konstigt att värmekällan kan ge så mycket värme att vattnet i den ingående spiralledningen kan värma upp vattnet i beredaren.
1 svar · 4,8k läst
pjodden
pjodden: Jag har precis en vvs-are här som ska sätta såna på golvvärmefördelaren. Enligt honom funkar de bra men man bör stänga dem efter ett år då de kan börja läcka lite.
1 svar · 1,6k läst
H
Hybridnyckel: Ja, det är ju det enda som går att lossa, så det borde jag förstått, hehe! Men var orolig att det kom en stråle då. Tack för stödet!
2 svar · 1,1k läst
·
K
karlmb: Om man har en vp per länga, och ingen central sammankoppling mellan längorna, så ökar chanserna till att folket i resp länga samarbetar genom att tex alla på sikt gå över till golvvärme eller bättre radiatorer, och får högre COP.
51 svar · 7,8k läst
A
AndreasK: OK, jag har 4 meter isolerad betongvägg som ligger ovan mark, som mest blir det 18-19 grader på sommaren så det är den temperaturen som jag behöver få ner... Får fundera under vintern hur det skall bli...
7 svar · 4,3k läst
roland53
roland53: Ja, men du vet väl hur ditt hus är konstruerat? Har du inga ritningar? Det framgår väl vilken typ av bjälklag du har? Det sitter väl någon typ av fördelningskopplel för golvslingorna där det styrs ut värme till de olika slingorna via någon typ av magnetventil? Innan slingorna försvinner ner i golvet vid detta koppel kan man i regel se vilken typ av material som golvvärmeslingorna
6 svar · 1,4k läst
A
AndreasK: Jag har ung. samma problem, för 10 år sedan när huset var nybyggt så funkade allt bra, nu så måste det till lite extra ventilation när jag eldar i pannan. Det är en frånluftspanna och jag har en 20x20 cm stor ventil i pannrummet. Löser problemet genom att öppna ett fönster i vädringsläge under första delen av eldningen. Skulle du kunna sätta en fläkt i det extraröret som du att
12 svar · 9,7k läst
Krilleman
Krilleman: Men skam den som ger sig! Danfoss verkar ha handrattar till modellen RA/V med 26mm hals (alltså inte 34mm varianten RA/VL) RSK: 481 84 02 http://www.rskdatabasen.se/kategori/reglerventilerovrig-armatur/radiatorventiler/reservdelartillbehor/4818402-22
10 svar · 4,7k läst
·
S
Sandnäsvägen24: Vi har tänkt oss ett hyfsat "vanligt" badkar, lite djupare än standard men inte ett hörnbadkar. Tack för snabb respons från er!
4 svar · 2,1k läst
Dede77
Dede77: Beror helt på hur det ser ut. Hos oss fick två pers kämpa en hel del i över 3 timmar innan den var på plats. Fick plocka bort lite gamla gjutjärnsplåtar, plocka bort det gamla rökgasspjället och sen var det inte helt enkelt att få på anslutningen till bef. skorsten.
4 svar · 10,7k läst
D
danne_08: Innan du gör något, mät så att du är säker på att en insats får plats även om du minskar djupet på spisen och kolla att anslutningen till rökkanalen hamnar på rätt plats. Tillverkarna av kamininsatser brukar väl ha måttsatta ritningar tillgängliga på nätet. Jag som inte har någon erfarenhet av hur man murar en spis hade börjat hackandet försiktigt med handverktyg, hammare och
9 svar · 11,5k läst
·
A
Arne999: Golvvärmen har ju en fix inställning på fördelaren. Matningen till denna styrs i sin tur av en pump som är inställd på nått va vet ja.... rörläggarn som installera allt förra vintern gick upp i rök och gjorde inte helt klart... så ja har lite dålig koll på grejjerna.... antar attja bord kunna styra nått med denna pump ?
5 svar · 2,2k läst
N
n1zz3: De flesta märkena har adapterringar så deras ventiler passar. Ex: http://vvsbutiken.nordicshops.com/product.html/lk-stalldons-adpater?&gclid=COuP8O2avdACFcLDcgodv4UKuQ
1 svar · 4,3k läst
·
A
Alvinspanna: Nu surrar cirkpumpen utan luftbubblor och ett av de tre anslutna golven är redan varmt! Fantastiskt! Tack för suverän support!
13 svar · 2,9k läst
·
pelpet
pelpet: Vilka trassliga lösningar. Skaffa en luft/luftvärmepump. Den kostar 15000kr installerad och klar och borde ge ett årscoptal på minst 2,5 i Skåne. Då kan du köra pannan på el och ändå få en energikostnad som är likvärdig med pellets totalt sett.
14 svar · 3,5k läst
A
Arne999: Svarar på min egna fråga, det går att köpa till
1 svar · 934 läst
michfris
michfris: Trevligt att du blev hjälpt i dina trådar. :thumbup:
5 svar · 1,1k läst
·
J
Joohans: Okok tack för tipset :) ska kolla upp det närmare annars kan man ju alltid vänta de kan ju dyka upp nått annat oxå :)
33 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.