2 907 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Eldstad i gammalt hus
Ja då har man haft sotaren hemma och provtryckt kakelugnen. Den läcker men skorstenen var bra sa han. Vad jag har förstått så är det lite väl dyrt att renovera kakelugnen dessutom är den sprucken på ganska många ställen så den är inte jätte vacker så tankarna går emot att riva ner hela och sätta in en kamin istället.
Men nu till frågan. Mitt hus är från 1909 (på pappret iaf) med torpargrund och självdrag. Det är även tilläggs isolerat på vinden och fönstrena är ganska täta förutom ett som ej är bytt. Jag har lästa en del om kaminer och vad jag förstår så är det effektivaste sättet att värma upp att ta luften utifrån. Men då funderar jag på om det kanske blir för dålig ventilation både i huset och i torpargrunden?
Kan ju tillägga att huset är på 90kvadrat och huvud uppvärmningen sker med en luftvärmepump. Men det blir väldigt dyrt att bara värma upp med den.
Men nu till frågan. Mitt hus är från 1909 (på pappret iaf) med torpargrund och självdrag. Det är även tilläggs isolerat på vinden och fönstrena är ganska täta förutom ett som ej är bytt. Jag har lästa en del om kaminer och vad jag förstår så är det effektivaste sättet att värma upp att ta luften utifrån. Men då funderar jag på om det kanske blir för dålig ventilation både i huset och i torpargrunden?
Kan ju tillägga att huset är på 90kvadrat och huvud uppvärmningen sker med en luftvärmepump. Men det blir väldigt dyrt att bara värma upp med den.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det sprickor i kaklet eller mellan kaklen? Att sätta om kakelugnen kostar pengar, men är det en duktig kakelugnsmakare är den som ny efteråt. Sprickor i kakelplattorna syns fortfarande, men inte på låna vägar lika mycket som innan. Det kanske ändå inte är vad du vill, men så att du vet.
I huset du har finns ingen orsak i världen att ta förbränningsluften utifrån. Det är bara besvärligt och inte det minsta effektivare. Den mängd luft som en kamin suger ut är bara bråkdelen av rekommenderat ventilationsflöde. Det kan vara poäng att ta förbränningsluften utifrån i täta hus med avancerat ventilationssystem, men då för att inte störa ventilationen. Det blir ingen nämnvärd vinst i kaminens effektivitet då heller.
I huset du har finns ingen orsak i världen att ta förbränningsluften utifrån. Det är bara besvärligt och inte det minsta effektivare. Den mängd luft som en kamin suger ut är bara bråkdelen av rekommenderat ventilationsflöde. Det kan vara poäng att ta förbränningsluften utifrån i täta hus med avancerat ventilationssystem, men då för att inte störa ventilationen. Det blir ingen nämnvärd vinst i kaminens effektivitet då heller.
Jag har en ventil i vardagsrummet och en fläkt i badrummet, men den använder jag bara när jag duschar. Jag har en vanlig köksfläkt ingen med spjäll. Har ett element i badrummet och ett i köket men luftvärmepumpen går hela tidenJonatan79 skrev:
Vad är effektivast då? Och vad borde vara billigast om man försöker göra så mycket som möjligt själv?
Är det en permanentbostad? Om du satsar på en tung eldstad så kan den avge lite värme under en lång period i stället för att bara avge massor av värme när man eldar. Kakelugn, rörspis eller täljstensugn är troligen det effektivaste om det skall vara vedeldat. Ha i det sammanhanget som riktvärde att en tung eldstad väger minst 1000 kg. Täljstenskaminer som bara väger ett par hundra kg har mest stenen som dekoration.
Om du vill att den skall klara sig själv och värma utan så mycket tillsyn kan du även fundera på en pelletskamin. Vid måttlig kyla ger luftvärmepumpen troligen billigare värme än en pelletskamin, men den senare klarar sig bättre utan hjälp av element vid låga temperaturer.
Skall det vara billigt och enkelt att fixa själv är enklare att satsa på en kamin i gjutjärn eller plåt.
Om du vill att den skall klara sig själv och värma utan så mycket tillsyn kan du även fundera på en pelletskamin. Vid måttlig kyla ger luftvärmepumpen troligen billigare värme än en pelletskamin, men den senare klarar sig bättre utan hjälp av element vid låga temperaturer.
Skall det vara billigt och enkelt att fixa själv är enklare att satsa på en kamin i gjutjärn eller plåt.
Att sätta om en kakelugn kostar runt 35-45.000 inkl material för runt 5-10.000. Billigaste skräpkaminen kostar runt 5.000kr. Installation kanske 10.000 samt en hel del arbete för att snygga till väggen bakom. Du kanske sparar 20.000kr på att sätta in en kamin, men allt annat förlorar du på. Värde på huset, den fina långsamma värmeåtergivningen och framförallt den vackra kakelugnen. Att den är sprucken är kanske inte hela världen? Går ofta att hitta ersättningskakel. Alternativt köpa en begagnad kakelugn som ersättning. Från 5.000kr på blocket. Valet är naturligtvis ditt, men jag hade alla dagar satt om kakelugnen.
Det här är ett vanligt påstående. Har du sett någon undersökning av detta? Jag kan inte få ihop hur det skulle kunna bli en relevant skillnad. Det är så lite luft jämfört med ventilationsflöde och förbränningsluften måste ju ändå värmas i kaminen. Till det kommer risken för försämrad effektivitet i kaminen av att förbränningsluften är kallare.Jonatan79 skrev:
Läste någonstans, minns inte nu, hur stort flöde av syre en kamin/öppen spis "förbrukade", det var överraskande stora volymer. I vilken grad det påverkar törs jag inte svara på men om man ändå håller på, varför inte köra med tilluft i egen kanal?
En kamin brukar ofta förbruka max 25 m³ luft per timme enligt tillverkarna. Rekommenderat ventilationsflöde brukar vara en halv omsättning per timme. Så 25 m³ per timme är precis lagom ventilationsflöde för ett rum på 20 m². Dygnet runt alltså och inte bara när man eldar.
En öppen spis är en helt annan sak. Den är mycket ineffektiv därför att den förbrukar så mycket luft. Den skulle vara lika ineffektiv om den tog förbränningsluften utifrån, men det går ju inte att styra då den är öppen så det behöver man inte fundera på.
En extra luftkanal för utomhusluft till förbränningen är en köldbrygga in i huset även när man inte eldar. Det är både jobb och pengar att få dit den. Det begränsar antalet kaminer man kan använda eftersom inte alla har anslutning för tilluft utifrån. Och så kan man vända på frågan. Varför köra med tilluft i egen kanal om det ändå inte tillför något.
En öppen spis är en helt annan sak. Den är mycket ineffektiv därför att den förbrukar så mycket luft. Den skulle vara lika ineffektiv om den tog förbränningsluften utifrån, men det går ju inte att styra då den är öppen så det behöver man inte fundera på.
En extra luftkanal för utomhusluft till förbränningen är en köldbrygga in i huset även när man inte eldar. Det är både jobb och pengar att få dit den. Det begränsar antalet kaminer man kan använda eftersom inte alla har anslutning för tilluft utifrån. Och så kan man vända på frågan. Varför köra med tilluft i egen kanal om det ändå inte tillför något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
