tänkte lägga upp som en liten projekttråd på detta arbete.
fick ju riva ner kakelugn och har kastat ut kökspannan. fick även riva skorstenen
men det är nästan glömt och nu blickar vi framåt 
jag har monterat en ny isokern skorsten, klädd med tegel ovanför taket, så det ser ut som en tegelskorsten.
på bottenplan ska nu kaminen monteras, en attityd 100T
skorstenen och kaminen hamnar i olika rum, så jag måste bygga ett schakt genom väggen där rökröret går. det är ca 28-30cm tjock vägg.
igår började jag mäta upp vart skorstensanslutningen hamnar, sedan tog jag fram storborren och borrade som en ring efter markeringen. sedan huggmejsel... puuuh vilket jobb, jag trodde det skulle vara ungefär som leca, men det var stenhårt...
min nästa plan är att fylla upp med singel från botten på skorstenen till strax under skorstensanslutningen, och sedan gjuta en liten botten där på 2-3 cm med murbruk.
undrar hur mycket lägre än rökröret denna botten bör vara? spelar det någon roll?
tänker på eventuellt regn som kommer ner innan jag fått på huven.
och tänker på sot som ramlar ner.
kan 5 cm under vara bra?
denna kamin sotas inifrån kaminen, och någon sotlucka ska därför inte behövas.
jag hoppas på lite tips under resans gång
fick ju riva ner kakelugn och har kastat ut kökspannan. fick även riva skorstenen
jag har monterat en ny isokern skorsten, klädd med tegel ovanför taket, så det ser ut som en tegelskorsten.
på bottenplan ska nu kaminen monteras, en attityd 100T
skorstenen och kaminen hamnar i olika rum, så jag måste bygga ett schakt genom väggen där rökröret går. det är ca 28-30cm tjock vägg.
igår började jag mäta upp vart skorstensanslutningen hamnar, sedan tog jag fram storborren och borrade som en ring efter markeringen. sedan huggmejsel... puuuh vilket jobb, jag trodde det skulle vara ungefär som leca, men det var stenhårt...
min nästa plan är att fylla upp med singel från botten på skorstenen till strax under skorstensanslutningen, och sedan gjuta en liten botten där på 2-3 cm med murbruk.
undrar hur mycket lägre än rökröret denna botten bör vara? spelar det någon roll?
tänker på eventuellt regn som kommer ner innan jag fått på huven.
och tänker på sot som ramlar ner.
kan 5 cm under vara bra?
denna kamin sotas inifrån kaminen, och någon sotlucka ska därför inte behövas.
jag hoppas på lite tips under resans gång
jag har dock lite funderingar på hur schaktet ska se ut.
pratade med sotaren för bra länge sedan, och jag tyckte han sa 2x30mm brandmatta runt röret med förskjutna skarvar.
och sedan ska det ändå vara luft omkring detta.
jag tänkte bygga ett så stort schakt det går, lika stort som skorstenens bredd = 44x44 cm.
tänkte ha dubbel eller trippel gips här,
svårigheterna som jag ser det, är att få det tätt mot skorsten samt få det tätt mot väggen bakom kaminen, både vad gäller schaktet samt brandmattan. har ni några tips? någon som gjort nåt liknande?
pratade med sotaren för bra länge sedan, och jag tyckte han sa 2x30mm brandmatta runt röret med förskjutna skarvar.
och sedan ska det ändå vara luft omkring detta.
jag tänkte bygga ett så stort schakt det går, lika stort som skorstenens bredd = 44x44 cm.
tänkte ha dubbel eller trippel gips här,
svårigheterna som jag ser det, är att få det tätt mot skorsten samt få det tätt mot väggen bakom kaminen, både vad gäller schaktet samt brandmattan. har ni några tips? någon som gjort nåt liknande?
Du ska följa anvisningen för din kamin och din skorsten. Där står hur schakt ska se ut - jag antar att du använder rördelar från Isokern eller din kaminleverantör för att ansluta kaminen?
Sotaren ska då i huvudsak kontrollera att du följer anvisningen. Om du inte använder delar som omfattas av anvisningarna så är sotarens ord lag, då bör du kontaka sotaren nu och göra som han säger.
Jag tycker det ser ut som du har väldigt litet avstånd till brännbara delar, har svårt att tro att du klarar dig från att kapa bort mer trä. Både osb och horisontell regel är för nära tror jag.
Jämför jag med NVI eller Premodul skorsten genom bjälklag så är det där helisolerad modul + 5cm till brännbart och där ska det ligga stenull eller motsvarande. Du borde ha liknande avstånd i din vägg. En helisolerad modul är cirka 30cm.
Vad säger monteringsanvisningen?
Sotaren ska då i huvudsak kontrollera att du följer anvisningen. Om du inte använder delar som omfattas av anvisningarna så är sotarens ord lag, då bör du kontaka sotaren nu och göra som han säger.
Jag tycker det ser ut som du har väldigt litet avstånd till brännbara delar, har svårt att tro att du klarar dig från att kapa bort mer trä. Både osb och horisontell regel är för nära tror jag.
Jämför jag med NVI eller Premodul skorsten genom bjälklag så är det där helisolerad modul + 5cm till brännbart och där ska det ligga stenull eller motsvarande. Du borde ha liknande avstånd i din vägg. En helisolerad modul är cirka 30cm.
Vad säger monteringsanvisningen?
tack för svarMathiasS skrev:Du ska följa anvisningen för din kamin och din skorsten. Där står hur schakt ska se ut - jag antar att du använder rördelar från Isokern eller din kaminleverantör för att ansluta kaminen?
Sotaren ska då i huvudsak kontrollera att du följer anvisningen. Om du inte använder delar som omfattas av anvisningarna så är sotarens ord lag, då bör du kontaka sotaren nu och göra som han säger.
Jag tycker det ser ut som du har väldigt litet avstånd till brännbara delar, har svårt att tro att du klarar dig från att kapa bort mer trä. Både osb och horisontell regel är för nära tror jag.
Jämför jag med NVI eller Premodul skorsten genom bjälklag så är det där helisolerad modul + 5cm till brännbart och där ska det ligga stenull eller motsvarande. Du borde ha liknande avstånd i din vägg. En helisolerad modul är cirka 30cm.
Vad säger monteringsanvisningen?
skorstenens anvisningar slutar vid stosen man sätter i skorstenen, och kaminens slutar vid rökrörets anslutning. så det är liksom en liten del som saknas och det är just genomföringen.
glömde nämna att det är ett oisolerat rör på 150mm jag har köpt som ska sitta genom väggen.
du har uppmärksammat helt korrekt, jag kommer få ta bort de horisontella reglarna ovanför, samt lite av osbskivan, jag har faktiskt en liten markering där jag ska kapa bort, och det blir ju till skorstenens bredd, dvs 44 cm.
jag tänkte då köpa en nätmatta och klä mitt rör med 2x30mm.
räknar man då så blir röret 270 mm i diameter när det är isolerat och klart. (30+30+150+30+30)
blir schaktet då ca 440 mm invändigt har man då 85mm tillgodo på varje sida där det är som tightast.
kanske även att schaktet blir något högre så man får mer tillgodo ovanför. men bredden begränsas ju av skorstenens bredd känns det som.
jag ska absolut kontakta sotaren, och har gjort det för länge sedan med men det är inte alltid lätt att komma ihåg vad som sägs...
jag ska även skicka dokumentationen/bilder till honom löpande hade jag tänkt
Ok. Då vet du ungefär vad som krävs 270mm, men räkna också med avstånd till brännbart även från det. Du vill också veta om sotaren har några krav på ventilation av schaktet. Men som sagt och som du även vet - ring sotaren, bara han vet vad han tänker godkänna.....
jo precis, men tror inte gips räknas som brännbart vad jag förstår då pappen inte kan hålla eld av sig själv har jag läst nånstans, men gips är ju inte heller brandsäkert eller vad man ska kalla det.
jo sotarn ska kontaktas nu igen. de har dock bara telefontid 1 timme på morgonen
jo sotarn ska kontaktas nu igen. de har dock bara telefontid 1 timme på morgonen
Hur hög "botten" bör man ha i skorsten då? Något att tänka på?
ingen som har ett hum om vart botten i skorsten ska vara i förhållande till rökrörets anslutning?
5 cm under? finns det några nackdelar med det?
5 cm under? finns det några nackdelar med det?
skorstenen börjar från backen, ca 1-1,5 meter under kaminens anslutning.
sedan tar man upp ett hål på lämplig höjd utefter vilken kamin man väljer eller på vilket våningsplan man installerar kaminen, jag tror det då kan vara onödigt med skorsten som går nån meter under anslutningen.
kaminen sotas inifrån och skorstenen uppifrån, jag antar man dammsuger ur allt sot ur skorstenen via kaminen, så då är det nog dumt om skorstenen är 1 meter djupare än där rökröret ansluts?
sedan tar man upp ett hål på lämplig höjd utefter vilken kamin man väljer eller på vilket våningsplan man installerar kaminen, jag tror det då kan vara onödigt med skorsten som går nån meter under anslutningen.
kaminen sotas inifrån och skorstenen uppifrån, jag antar man dammsuger ur allt sot ur skorstenen via kaminen, så då är det nog dumt om skorstenen är 1 meter djupare än där rökröret ansluts?
Redigerat:
fick f.ö svar av sotaren:
"
Hej!
Som det ser ut så är det en Isokernskorsten du skall ansluta i, i väggen skall den anslutande förbindelsekanalen isoleras med 2 varv nätbrandmatta för rökkanal, min 30 mm tjock och densitet 100 kg/m3. Utanför isoleringen får det inte vara något brännbart 100 mm åt sidorna och nedåt, däremot ovanför skall det vara 300 mm till brännbart. Så de 2 reglarna/kortlingarna som blir ovanför förbindelsekanalen får du plocka bort. Gör du så behöver du inget schakt. Det är bättre att ha det längre avståndet till brännbart. Som du säger så är det bra att göra isoleringen något större för att täcka ut så mycket som möjligt, där den går in i skorsten är det ju också bra om du hugger ut lite i manteln så att isoleringen går in en bit. När du täcker väggen så kan du ha först osb om du vill men tänk då på att såga upp den med samma mått som gäller för förbindelsekanalen. När du täcker den med gips så förslagsvis lämnar du 50-80 mm utanför isoleringen och sätter en täckplåt så det går att inspektera i framtida brandskyddskontroller också. "
mycket bra beskrivet och det blir alltså inte ett brandsäkert schakt utan bara en förbindelsekanal som är "brännbar"
dock har jag ställt en följdfråga till honom hur man löser det att förbindelsekanalen måste vara 47 cm bred invändigt när skorstenen bara är 44 cm bred, det blir lixom en glipa där isåfall
(rökrör 15+12cm isolering = 27cm + 10cm fritt på varje sida = 47cm )
"
Hej!
Som det ser ut så är det en Isokernskorsten du skall ansluta i, i väggen skall den anslutande förbindelsekanalen isoleras med 2 varv nätbrandmatta för rökkanal, min 30 mm tjock och densitet 100 kg/m3. Utanför isoleringen får det inte vara något brännbart 100 mm åt sidorna och nedåt, däremot ovanför skall det vara 300 mm till brännbart. Så de 2 reglarna/kortlingarna som blir ovanför förbindelsekanalen får du plocka bort. Gör du så behöver du inget schakt. Det är bättre att ha det längre avståndet till brännbart. Som du säger så är det bra att göra isoleringen något större för att täcka ut så mycket som möjligt, där den går in i skorsten är det ju också bra om du hugger ut lite i manteln så att isoleringen går in en bit. När du täcker väggen så kan du ha först osb om du vill men tänk då på att såga upp den med samma mått som gäller för förbindelsekanalen. När du täcker den med gips så förslagsvis lämnar du 50-80 mm utanför isoleringen och sätter en täckplåt så det går att inspektera i framtida brandskyddskontroller också. "
mycket bra beskrivet och det blir alltså inte ett brandsäkert schakt utan bara en förbindelsekanal som är "brännbar"
dock har jag ställt en följdfråga till honom hur man löser det att förbindelsekanalen måste vara 47 cm bred invändigt när skorstenen bara är 44 cm bred, det blir lixom en glipa där isåfall
(rökrör 15+12cm isolering = 27cm + 10cm fritt på varje sida = 47cm )
svar från sotaren igen, bra jobbat att svara så snabbt tycker jag!
"
Förbindelsekanalen= Det du kallar rökröret, mellan kaminen och skorstenen. Det jag menar är att du inte behöver göra ett schakt bara du håller avstånden till brännbart, det är bättre att ha 100 mm till en brännbar regel än 85 till en brännbar regel med gips på. Nät mattan du länkar är precis en sån du skall använda. Nu är ju ditt avstånd så kort så du får väl ingen skarv utan kan göra 2 varv bara. När du gör ny botten är det bra om den kommer så nära din anslutning som möjligt."
så sotaren menar att jag inte alls behöver bygga något schakt genom väggen utan att det räcker med ett isolerat rökrör. som har 100mm fritt på sidor och botten samt 300mm fritt ovanför.
dock känns det ändå rätt osäkert att ha det så tycker jag... så jag bygger nog ändå ett schakt men så stort det bara går!
och botten i skorsten tyckte han ska hamna nära rökröret, så gör nog bara nån cm under då
inga kommentarer här men jag hoppas nån kommer ha nytta av tråden i framtiden....
"
Förbindelsekanalen= Det du kallar rökröret, mellan kaminen och skorstenen. Det jag menar är att du inte behöver göra ett schakt bara du håller avstånden till brännbart, det är bättre att ha 100 mm till en brännbar regel än 85 till en brännbar regel med gips på. Nät mattan du länkar är precis en sån du skall använda. Nu är ju ditt avstånd så kort så du får väl ingen skarv utan kan göra 2 varv bara. När du gör ny botten är det bra om den kommer så nära din anslutning som möjligt."
så sotaren menar att jag inte alls behöver bygga något schakt genom väggen utan att det räcker med ett isolerat rökrör. som har 100mm fritt på sidor och botten samt 300mm fritt ovanför.
dock känns det ändå rätt osäkert att ha det så tycker jag... så jag bygger nog ändå ett schakt men så stort det bara går!
och botten i skorsten tyckte han ska hamna nära rökröret, så gör nog bara nån cm under då
inga kommentarer här men jag hoppas nån kommer ha nytta av tråden i framtiden....




