Snyggt jobbat!
 
och golvplåt/glas Det finns delade rörmanschetter som går att montera utan att demontera röret
 
Jo glas till golvet finns.
Jasså finns det delade rörmanchetter?
Jag behöver en på 50cm diameter, så har beställt en, dock ej delad.

Så kaminen ska alltså plockas ner igen, och det ska ju på tätmassa i rörskarvarna med...
 
Äntligen godkänd av sotarn,
Väggenomföringen fick kommentaren, "det här var innihelvete riktigt gjort det"

Tack sotarn!!


Brinnande vedkamin med stenvägg, vedkorg bredvid och säkerhetsgrind runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm glasen vill sota igen... nån som har nå tips angående det?
 
På moderna braskaminer brukar detta stämma: När rök träffar en kallare yta "kondenserar" den sig, likt fukt på en kallare fönsterruta, fast på glaset så det gäller att hålla glaset så varmt som möjligt och gärna dra fram den gamla glöden närmare glaset samtidigt som det nya vedinlägget sker. All luft underifrån skall sedan undvikas och endast sekundärluft användas. Mao, ju kraftigare du eldar ju mindre sot på glaset.
 
Låter rimligt, men manualen visar tvärtemot, att endast sekundärnuft ska användas.

Och på denna kamin kommer luften upp vid glasen just för att förhindra sot skulle ja tro..


Undrar om det har något med draget att göra.. känns som man måste ha sekundärspjället öppet max för att det ska brinna, och gärna lite av primärspjället öppet med, för riktig fart på brasan..
 
Skrev jag inte det? Innan det har blivit en glödbädd får bara ses som en transportsträcka.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
de vill ju att man ska elda såhär...
https://www.youtube.com/watch?v=d9i0s5dddS0

när det brinner bra så ser det inte ut som det sotar... men när man eldar lite, eller på slutet när man inte lägger i mer, tror det är då den vill sota...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.