Ska installera en ny kamin där det tidiagre ståt en annan eldstad.
Började ta ner skivor och sånt som satt framför murstocken, hittar en gammal lagning i teglet och tror att detta ska bli en baggis.
Börjar knacka ner putsen och kommer så lång att jag får fram 2 andra stenar som sitter på tvären i "hålet"
Min fråga är då om nån har haft liknande eller om det är alltid så man gör när man täpper igen hål.
Vill inte riva för mycket av murstocken så det kollapsar eller nått. bifogar lite bilder så kanske det går att se vad jag menar.
Tror hålet ska gå till H då man ser timmerdelen av vägen upp i hörnet på murstocken och även om man kollar in till V.
Delvis avlägsnat väggmaterial framför murstock, exponerande gammal puts och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre murstock med synliga tegelstenar och en lagning, puts som tagits bort runt stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska normalt sätt att sätta igen en kanal, ja. Bara att ta ut stenarna. Kanske släpper några stenar ovanför också, bara att mura fast igen i så fall.

Men du måste kolla att pipan inte har fler hål någon annan stans eller är igensatt någonstans uppåt eller har grenar som slutar i blindo. Förr var det vanligt med gemensamma rökgångar för flera eldstäder, vilket inte direkt rekommenderas idag. Alltså kan man pluggat något mer hål och då kanske även helt eller delvis blockerat pipan. Du ser ju vilken precisionsmurning man gjort i detta hålet... Grenar som slutar i blindo, eller ännu värre exempelvis rakt ut i ett bjälklag är inte heller bra. Slutligen bör du provtrycka pipan. En första grov skattning kan du göra själv med en rökpatron av samma typ som sotarna använder. Finns att köpa i kaminbutiker för sådär 50 spänn. Hittar du läckor själv med en sådan så är där inte lönt att kalla på sotaren riktigt ännu...

En annan sak du bör göra är att flytta hålet neråt. Enligt BBR så får inte brännbara byggnadsdelar bli mer än 85 grader på ytan. För att taket inte ska bli för varmt ovanför rökrörets ingång så finns det ett allmänt råd som säger att det ska vara minst 50cm mellan oisolerat rökrör och taket. Ditt gamla hål verkar sitta närmare taket än så. Kanske fortsätter pipan nedanför hålet och då är det ju enkelt, annars är det massivmurat under och då är det mer jobb att ta bort stenar och forma en ny pipa, men egentligen inte så svårt. Försök få loss hela stenar så har du något att återuppbygga pipan med.

Har en kakelugn i rummet bakom men den ligger inte på samma mått som detta blivande hål så jag hoppas på 2 kanaler. Annars måste jag tjuva in i kakelugnskanalen då den läcker och ej är godkänd iaf,

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.