4 954 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Ryker från pelletsförråd
Hade en sån gammal Eryl en gång i tiden , ser ut att vara lika , kommer inte ihåg om det var en spak som man drog i , eller något på rörröret mot skorstenen , för att reglera spjället ,
Hade olja då , och din pellets är kopplat till oljehålet och längst ner till höger i botten är det avlångt hål som gaserna ska gå ut i veddelen och sedan ut till skorstenen , min sattes igen där av sot och brännaren fick fnatt , efter sotning där gick den bra
Kolla in hur det ser ut där , hålet ska vara helt fritt , då kommer din brännare att må bra , och
brinna jämt , jag fick puffar p-g-a mottryck när fläkten gick på oljan
Hittar du ingen spak , kanske det hjälper att öppna översta luckan lite , men då ska brännaren stängas av först
Edit Sotaren bryr sig inte om hur det ser ut pannan bara skorstenen är hans del , tog ett tag innan jag kom underfund med hålet , då var det 10 cm oljeslagg i rummet och ca 7 cm kvar av hålet,
Hade olja då , och din pellets är kopplat till oljehålet och längst ner till höger i botten är det avlångt hål som gaserna ska gå ut i veddelen och sedan ut till skorstenen , min sattes igen där av sot och brännaren fick fnatt , efter sotning där gick den bra
Kolla in hur det ser ut där , hålet ska vara helt fritt , då kommer din brännare att må bra , och
Hittar du ingen spak , kanske det hjälper att öppna översta luckan lite , men då ska brännaren stängas av först
Edit Sotaren bryr sig inte om hur det ser ut pannan bara skorstenen är hans del , tog ett tag innan jag kom underfund med hålet , då var det 10 cm oljeslagg i rummet och ca 7 cm kvar av hålet,
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok. Tusen tack. Ska försöka lokalisera det hålet vid nästa sotning. Hur gjorde du rent det hålet? Med vanligt sotverktyg?L Liteavvarje skrev:Hade en sån gammal Eryl en gång i tiden , ser ut att vara lika , kommer inte ihåg om det var en spak som man drog i , eller något på rörröret mot skorstenen , för att reglera spjället ,
Lite vanliga sotverktyg ( en stålborste på stång ) och skrapar har för mig att hålet ärMasajäkel skrev:
ca 25cm högt och ca 5 cm brett , kan vara lite andra mått , 30 år sen
Du får sotat i bägge rummen , pellets och ved
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden