Så här tänkte ja dra nya värmerör i taket i garaget! Det röda är fönster, två i garaget och fyra i våningen ovanför. Ett sjunde element skall till i garaget, ungefär där stammen kommer in. Det blir kopparrör. Stam in till garaget är 28mm - för det sitter en vatette stålklämkoppling runt ett 1-tums järnrör på plats - sedan vidare i taket med 22mm. Avstickare till element blir 15 mm. Jag skall mjuklöda skarvarna. Alla skarvar synliga.

Schematisk ritning av värmerörsdragning i en byggnad med markerade mått och beteckningar för rum som bastu, dusch, och pelletsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De fyra elementen på ovanvåningen kommer till lite senare, så jag vill sätta kulventiler med klämkoppling på de anslutningarna. Kan jag även gå på med kromat rör, om jag skulle vilja. Om det inte är overkill att även sätta kulventil till varje radiator i garaget, så blir det nog så.

Och detta tänkte jag använda som fästtdetalj i tak och på vägg.

6235_1.jpg
Synpunkter?

Redigerat:
Takhöjd i garaget? Skulle nog satt pendlar och sedan rörskålar utanpå.

2,16 m. Förstår inte poängen med isolering runt värmerör, den lilla värmen som de avger gör också nytta.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
I mitt tycke är det inte för själva isoleringen utan för att det ser snyggt och prydligt ut.

Ah, okej då är jag med. Är lite kinkig med takhöjd dock, synd om det skulle hänga nedanför armaturerna tex. Tycker det kan se snygg ut med purusklamma också. Och med tanke på alla elkablar som går i taket så tycker jag inte det skämmer sig! :)

• Gilla
Marcus Johansson7403
  • Laddar…
Krilleman
I brist på takhöjd kanske man kan montera klammer likt purusklamman. Går det att förlägga rören på väggen så gör då hellre det än i taket med plastklammer. Det ser mer korrekt ut!

Tänkvärt dock är att Purusklamman endast är en blek kopia på FaluSnap.

FaluSnap trycker man i rören rakt i, Purusklamman lite från sidan. Så det är lite onödigt irriterande! Locket låses även mellan rören, inte på kortsidorna, vilket medför att locket sitter sämre.

Jag körde med Falu original tror jag den heter, fästs iaf med skruv i mitten, inte snap.

Fördel att röret kan ligga lite löst i fästet och inte avge irriterande knäppljud. (y)

Ska du mjuklöda ett kromat rör så får du slipa bort kromet först så går det bra.

dof dof skrev:
I mitt tycke är det inte för själva isoleringen utan för att det ser snyggt och prydligt ut.
Håller inte med. Jag brukar rengöra Cu-rör med stålull så blir de fina och blanka. Är man riktigt duktigt kan man klarlacka dom.

M -MH- skrev:
Så här tänkte ja dra nya värmerör i taket i garaget! Det röda är fönster, två i garaget och fyra i våningen ovanför. Ett sjunde element skall till i garaget, ungefär där stammen kommer in. Det blir kopparrör. Stam in till garaget är 28mm - för det sitter en vatette stålklämkoppling runt ett 1-tums järnrör på plats - sedan vidare i taket med 22mm. Avstickare till element blir 15 mm. Jag skall mjuklöda skarvarna. Alla skarvar synliga.

[bild]
De fyra elementen på ovanvåningen kommer till lite senare, så jag vill sätta kulventiler med klämkoppling på de anslutningarna. Kan jag även gå på med kromat rör, om jag skulle vilja. Om det inte är overkill att även sätta kulventil till varje radiator i garaget, så blir det nog så.

Och detta tänkte jag använda som fästtdetalj i tak och på vägg.

[bild]
Synpunkter?
Jag tror jag har några begagnade 28 mm kulventiler för lite peng om dert behövs.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror jag har några begagnade 28 mm kulventiler för lite peng om dert behövs.
Tack, men de sitter redan på plats! Behöver 14 st 15 mm om planen funkar. :)

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag körde med Falu original tror jag den heter, fästs iaf med skruv i mitten, inte snap.

Fördel att röret kan ligga lite löst i fästet och inte avge irriterande knäppljud. (y)
http://www.faluplast.se/sv/rorklammer-med-tillbehor/rorklammer__1260#

Okej, vilken av dessa ligger röret lite löst i så man slipper knäppningar? :)

Krilleman
Alla med skruvhål som låser locket. Då kan man dra "lagom" hårt.

Men jag har använt Falusnap så länge jag minns, även i mitt eget hus. Det har aldrig varit knäppningar hos mig, och då är jag vedeldare. (y)

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
I brist på takhöjd kanske man kan montera klammer likt purusklamman. Går det att förlägga rören på väggen så gör då hellre det än i taket med plastklammer. Det ser mer korrekt ut!
Håller med om att det ser bättre ut, men det är massa skräp ivägen. Eldosor, tilluftsventil och tom gamla fönster (som inte fyller någon funktion...).

Rörande och skräpigt rum med hyllor, tilluftsventil, eldosor och gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ursäkta röran...)

Då lär det funka bra med falusnap också.
Fast det känns ändå tryggare med en skruv.. :rolleyes::D

Visst hade du köpt en hot dog 2'a @-MH- ?
Jag löder mitt med en gammal ridgid lödtång:

Krilleman krilleman_215 skrev:
Men jag har använt Falusnap så länge jag minns, även i mitt eget hus. Det har aldrig varit knäppningar hos mig, och då är jag vedeldare. (y)
Hmm, snap är 4:- dyrare... :) Men om den är smidigare, så...

Jomen, hittade en Hot Dog från Tyskland för ca 2000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.