Y
  • Nibe 1245 8kw som borde vara på 6kw.
  • 2 rörsystem.
  • C22 radiatorer.
  • ~15 kvadrat golvslang under spånskiva, med plåtar.
  • Den har en push som är igång och manuell ratt på den som är öppen.

Jag har balanserat radiatorerna så dom tappar sina 6 grader eller vad det var, och först
ställde jag likadant på golvvärmen men ändrade flödet så den tappade mindre för få en jämnare värme över hela golvet tänkte jag. Dock med risken att stammens retur snabbare fick en hög temperatur vilket kunde lura bergvärmepumpen.

I början när man ställde firmwaren manuellt så gick allt väldigt fint och badrummet hade också lite värme.
Men så för något år sedan kom en automatiserande firmware så pumpar och allt ställde in sig själv "optimalt".

Och jag intalar mig att den pulserar mer nu än förr och tänker att det kanske är därför golvspån och klinker inte hinner bli varmt alls. iskallt i rummet om dörren inte står öppen.

Jag vill inte installera el på pushen.

• Men kanske ett mindre kärl före eller efter golvvärmen och på något vis få en utökad cirkulation dit?
  • Eller måste jag ta och utöka hela husets vattenvolym som jag fått tillsagt länge?
  • Eller är det helgalet att ha golvvärmen kopplad på samma stam som radiatorerna?
Rädd att om jag ökar gradminuterna får jag kalla dippar i huset. Vill minnas att det är samma gradminuter som med mina manuella inställningar så borde vara lagom.

Schematisk bild av värmesystem med Nibe-enhet i blått, radiatorer markerade i grönt och golvvärmeslinga i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blå = nibe
grön = radiatorer
rosa = golvvärmen

Redigerat:
L
Vilken Cirkpump har du
Är cirkpump styrd av VP eller tryckstyrd , så kanske den går ner när elementen stryper , det blir större motstånd då , och flödet kan avta dramatiskt och orkar inte puffa på
Står CP i mode tryckstyrning eller manuelt konstant
Din puch , har du fördelare är det termoventiler på den ,prova med att plocka bort dom och se vad som händer , det känns på slingorna om dom blir varmare ,
Det kan även vara så att du får kortslutning i systemet , element tar allt flöde , för GV har ett mycket större motstånd i sig
Vad händer om du stänger av några stycken element på den slingan som GV är kopplad på

Ritning av en byggnadsplan med markerade områden i rött som kan indikera fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fel i ritning?

L
Fick du snurr på vattnet och varma element plus GV och är nöjd så ska du inte göra något mer
enligt nedan , men veta hur det fungerar

Är det kopplat som Keld visar med ringar eller är det en miss på din skiss
är det på det viset med en koppling mellan slingorna , så är detta en baypass för att VP ska få flöde , men den kortsluter till viss del systemet genom att det går runt .Vattnet orkar inte in i GV
p-g-a den statiska tryckminskningen över baypassen
Finns det någon strypventil där , så stäng liiiite på den , det behövs inte mycket för att få snurr på vattnet

Y
Det slog mig igår natt att jag ordvalet "pulserar" var dumt.

Med nya mjukvaran så stoppar Nibe 1245 flödet nästan helt när den inte producerar värme.
Det kunde jag förvisso ändra men tycker det är trevligt att allt sus tystnar.

El-Push: Uponor UP15-14B

Ritningen är slarvigt ritad vilka som är retur och stigare, mer för visa antal radiatorer och följdordningen.
Stammen är delad och går längst båda långsidor.
Och golvvärmen är i mitten på ena långsidans stam, kopplad likt alla andra radiatorer.
Inte i slutet på stammarna såsom jag tolkade er bild?

Hela installationen i huset är gjord av en firma som inte hade någon direkt koll och blev en långdragen process där jag tillslut gavupp att få en 100% installation.

Golvvärmen har en strypventil. Stammens T grening åt varje långsida har strypningar.
Radiatorerna blir varma. Jag borde kolla efter luft i golvvärmen men kan inte minnas att jag haft det tidigare år jag kollat för skoj skull.

Redigerat:
Y
Hur borde golvvärmen varit egentligen. Ska man ta stigaren ifrån ena stammens slut, och returen ifrån andra stammens slut?

L
Är nog inget fel att koppla GV så , den ska väl sköta sig själv med givare för temp ut till golv
men det verkar vara ett flödesproblem , det finns inte riktigt med fart i vattnet , om du provar att
strypa lite på tilloppet till slingan efter GV-anslutningen ( har uppfattat att det är efter påkoppling GV det sitter en stryp ) då får GV lite mer vatten
Kanske ställa om Cirkpumpen i VP till konstant , det kostar på att öka minska , för att få fart på vattnet , kanske den stoppar helt , då vandrar tempen

Jag reagerar också på samma som Keld. Är det verkligen kopplat så (inom ringarna på bilden), så har du ett problem här

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.