4 023 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Värmesköldspanel?
Verkar en sån här vettig
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1513133546625
eller bör väggen värmas?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1513133546625
eller bör väggen värmas?

Jag tror inte du kommer få något entydigt svar på det här.
Jag hittade ett dokument från Danfoss som anger två siffror för andelen strålningsvärme från en radiator: 32 eller 17 %. Antagligen beror det på framledningstemperaturen. Hälften av den strålningen går ju rakt ut i rummet. Kvar är då kanske 10-15 % av radiatoreffekten som går bak mot väggen.
Om målet är att inte värma upp väggen, så skulle aluminiumet göra nytta. absorbtionstalet för aluminium verkar vara ca 0.05 och för trä 0.85. Om vi säger att radiatorn har en effekt på 100 w kanske vi då kanske tjäna uppmot 10 w som går mot rummet istället för mot väggen.
Men: De här 10 watten som värmer väggen är inte ren förlust. Väggen är ju isolerad. Strålningsenergin kommer värma upp ytskiktet, men en väldigt liten del av den värmen läcker ut genom väggen. Eftersom vi redan har en luftströmning längs väggen på grund av elementet kommer snarare en ganska stor andel av den värmen att åka ut i rummet igen. Kvar är kanske någon enstaka watt som läcker ut i väggen, och kan ses som förlust.
Slutsatsen är alltså nja. Du kanske tjänar i storleksordningen en procent på att sätta sådana där bakom din radiator, förutsatt att jag räknat rätt. Om det är värt jobbet får du själv bedöma.
Jag hittade ett dokument från Danfoss som anger två siffror för andelen strålningsvärme från en radiator: 32 eller 17 %. Antagligen beror det på framledningstemperaturen. Hälften av den strålningen går ju rakt ut i rummet. Kvar är då kanske 10-15 % av radiatoreffekten som går bak mot väggen.
Om målet är att inte värma upp väggen, så skulle aluminiumet göra nytta. absorbtionstalet för aluminium verkar vara ca 0.05 och för trä 0.85. Om vi säger att radiatorn har en effekt på 100 w kanske vi då kanske tjäna uppmot 10 w som går mot rummet istället för mot väggen.
Men: De här 10 watten som värmer väggen är inte ren förlust. Väggen är ju isolerad. Strålningsenergin kommer värma upp ytskiktet, men en väldigt liten del av den värmen läcker ut genom väggen. Eftersom vi redan har en luftströmning längs väggen på grund av elementet kommer snarare en ganska stor andel av den värmen att åka ut i rummet igen. Kvar är kanske någon enstaka watt som läcker ut i väggen, och kan ses som förlust.
Slutsatsen är alltså nja. Du kanske tjänar i storleksordningen en procent på att sätta sådana där bakom din radiator, förutsatt att jag räknat rätt. Om det är värt jobbet får du själv bedöma.
Med det nedsatta priset vill de tydligen bli av med dem. Så det verkar inte vara någon storsäljare. Men det är ju billigt att prova om du vill. Jag tror att besparingen främst har akademisk betydelse. Det vill säga liten besparing i förhållande till hur mycket energi du gör av med när du åker och köper skölden.
Ja tanken är ju god. Kanske finns det något annan åtgärd du kan vidta om du känner att det är dålig effekt i systemet eller är onödigt kostsamt. Har du till exempel fönsterbräder/bänkar ovan radiatorerna? Om det är så att de sticker ut över raddarna och inte är perforerade eller sitter fritt en bit ut från väggen, förhindrar de elementen att motverka kallras och sprida sin värme i rummet på bästa sätt.F Fru@ skrev:
Ja, ser att många Jula har sålt slut på lagret eller bara har få ex kvar av dessa så det är sannolikt en vara som de inte kommer att ta in mer.A Avemo skrev:Med det nedsatta priset vill de tydligen bli av med dem. Så det verkar inte vara någon storsäljare. Men det är ju billigt att prova om du vill. Jag tror att besparingen främst har akademisk betydelse. Det vill säga liten besparing i förhållande till hur mycket energi du gör av med när du åker och köper skölden.
Klicka här för att svara
