Byggahus.se
Om jag ansluter en braskamin (Contura 556) rakt in i skorstenens rökkanal, hur sköter man sotningen av grejerna då?
Till kaminen följde det med en rörbit som gjuts in och ett rakt rör som går från kaminen rakt in i den fastgjutna rörbiten. På skorstenen finns ingen sotlucka då det tidigare var en pytteliten öppen spis som revs med en renovering, så det är bara en slät murstock från golv till tak med en rökkanal som slutar i höjd med kaminen.
Om jag sätter ihop dessa grejer så kommer ju sotningen bara gå att göra via kaminen genom att riva kaminens inredning eller att man flyttar på kaminen. Hur går det till på rätt sätt?

På jobbet har vi en braskamin med en sotlucka bakom men den sitter i ett T på modulskorstenen, något jag då inte har.
Jag har även googlat runt lite men alla sotluckor sitter på rörböjar.
Hur göra?

Jag vill underlätta för alla parter i framtiden när den ska sotas så man inte behöver dra runt kaminen och förstöra golvet eller pilla sönder inredningen.

Mura in en sotlucka strax under kaminens anslutning, eller i samma höjd, men på en annan sida av skorstenen. Går inte kanalen ner långt nog så kan du ju plocka ur några stenar och fördjupa kanalen några decimeter.

Mycket viktigt att kunna stoftsuga ordentligt vid sotning. Det är inte ovanligt med soteld direkt efter sotning på grund utav att det inte blivit ordentligt rensuget just i övergången mellan kamin och skorsten eller uppepå insatser. Flygsot är mycket svårt att få eld på, men just när det ligger i lös form precis utanför eldstaden så går det att få fart på det precis när man tänder och stora lågor flammar upp från papper, tändkossar eller liknande och slår ut i rökgången.

Det finns så vitt jag vet inget detaljkrav på hur det ska se ut i BBR, så det är väll därför som det ofta missas med detta.

Bakansluter du kaminen så sotsuger man enklast både kamin o skorstenssotet genom conturans pluggade toppanslutning. Toppansluts kaminen med en 90-graders böj in mot skorstenen sitter det en sotlucka i böjen.

• Gilla
loka1
  • Laddar…
E
Jag har en contura 510 med bakanslutning och den sotas med hjälp utav att sotaren demonterar stenarna i kaminen och sticker in stoftsugen.

E epw skrev:
Jag har en contura 510 med bakanslutning och den sotas med hjälp utav att sotaren demonterar stenarna i kaminen och sticker in stoftsugen.
E epw skrev:
Så kan man åxå göra om man vill göra det besvärligt för sig.

E exerg skrev:
Måste ju ändå göras för att kunna sota värmerören! Dessutom är det ju hur lätt som helst att demontera - max 10 sekunder , om du följer anvisningen.

E
E exerg skrev:
Jag betalar för tjänsten att få min kamin sotad. Innebär detta att sotaren som fakturerar mig 1500 kr för att jobba totalt 15 minuter och det tar nån minut extra för hen att plocka bort lite stenar så skäms jag inte ett dugg för det. Detta jämfört med att ha en synlig 90-böj med inbyggd sotlucka är inget svårt val för mig iallafall.

Såhär har vi vår kamin ansluten, sotlucka i böjen.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett om röret går bakåt eller uppåt, så måste innanmätet plockas ur ( vilket går lätt att göra) för att kunna sota! Att ta bort sot i röret blir ju lite svårare om röret går bakåt och om man inte använder toppanslutningen för att komma åt. Dammsugarmunstycket måste då vara tillräckligt smalt för att komma in mellan värmerören.

Redigerat:
E epw skrev:
Jag betalar för tjänsten att få min kamin sotad. Innebär detta att sotaren som fakturerar mig 1500 kr för att jobba totalt 15 minuter och det tar nån minut extra för hen att plocka bort lite stenar så skäms jag inte ett dugg för det. Detta jämfört med att ha en synlig 90-böj med inbyggd sotlucka är inget svårt val för mig iallafall.
Kostar det 1500 kr att sota en kamin jag betalar runt 500 kr för en panna ?

En ingjuten sotlucka såg jag som sista lösningen. Dels för att jag läste på någon av hur-man-renoverar-skorstenen-sidorna att man ska komma åt att suga ur både skorstenen och kaminen, vilket skulle bli omöjligt med med en sotlucka på murstocken om inte dammsugaren klarar av att göra en helomvändning där inne.
Dels för att sotluckor inte är så väldigt snyggt i ett kök. I pannrummet hade det inte spelat någon roll men nu står kaminen mitt i blickpunkten i köket.
Att göra det genom kaminen kändes som den estetiskt bästa lösningen då, även om det vid första anblicken ser lite krångligt ut att riva inredningen (jag har dock inte gjort någon större efterforskning på hur detta görs i instruktionsboken än).

Tack och bock! :)

Bilden var kanske inte den bästa men sotluckan på kaminröret ser man knappt, det mesta som syns är själva insexskruven i mitten av sotluckan, kanten mellan somluckan och röret ser man knappt.
Och eftersom vi har vår i böjen så kommer vi åt åt bägge håll.

• Gilla
Jager
  • Laddar…
Bygger4me
S smurfen72 skrev:
Kostar det 1500 kr att sota en kamin jag betalar runt 500 kr för en panna ?
Sotaren här vill ha 375 Kr för den årliga sotningen. Jag tackade dock Nej, och tog en sotning var Tredje år i stället, så det är 125 kr om året, hehe..(pelletskamin som inte eldas mycket)

Demmpa Demmpa skrev:
Bilden var kanske inte den bästa men sotluckan på kaminröret ser man knappt, det mesta som syns är själva insexskruven i mitten av sotluckan, kanten mellan somluckan och röret ser man knappt.
Och eftersom vi har vår i böjen så kommer vi åt åt bägge håll.
En sådan hade varit trevligt och enkelt, men min är ansluten på det bakre hålet och sedan med ~30 cm rör rakt in i murstocken. Jag letade efter raka rör som hade sotlucka men det verkade inte existera så därför startade jag tråden här. :)

jovisst finns det raka rör med sotlucka men varför när det kan sotas genom kaminen? En sotlucka på röret gör att kaminen ytterligare behöver flyttas ut 25-30 cm från väggen

• Gilla
HenkaHenka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.