Nån kunnig som kan hjälpa till med hur vi ska justera in golvvärmen för vår ”kära” rörmokare (läs tidigare tråd) verkar inte vetat hur han skulle göra igår när han kopplade in det sista. Bifogar bilder och även golvvärmeschemat vi fått. Hade gärna sett att vi har en inne temperatur på 22 grader. Vi eldar ved med en kökspanna i köket. Hergom är märket. Funkar kanon. Vi har endast en ackumulator tank på 750liter så är väl egentligen i det minsta laget men tyvärr går det inte göra annat i dagsläget. Vi har element på övervåningen.
Bild 1 översikt bild på vad det är för skåp och antalet slingor 9st
Bild 2 shunt/cirkulationspump, flödet står på 3 och temp 3/4
Bild 3, värmekretsfördelarna, vet inte om man ser riktigt vad ställdonen ( vet inte om det heter så ) står på
Bild 4 är golvvärmescehmat vi fått från LK
Bild 5 är shunten som går till elementen uppe men skulle enligt rörmokaren vara en grundshunt till både golvvärmen och elementen? Och sen en till cirkulationspump ovanför, den gröna.
Tacksam för hjälp! Kan man öppna värmekretsfördelarna helt för nu är dom strypt enligt rörmokaren?
Bild 1 översikt bild på vad det är för skåp och antalet slingor 9st
Bild 2 shunt/cirkulationspump, flödet står på 3 och temp 3/4
Bild 3, värmekretsfördelarna, vet inte om man ser riktigt vad ställdonen ( vet inte om det heter så ) står på
Bild 4 är golvvärmescehmat vi fått från LK
Bild 5 är shunten som går till elementen uppe men skulle enligt rörmokaren vara en grundshunt till både golvvärmen och elementen? Och sen en till cirkulationspump ovanför, den gröna.
Tacksam för hjälp! Kan man öppna värmekretsfördelarna helt för nu är dom strypt enligt rörmokaren?
LK brukar lämna ett protokoll på antal Liter som ska vara för varje slinga .
om du löser denna , och tittar på mätarna som sitter på övre fördelaren ( markerade med liter per minut tror jag ) och skruvar på dom blå , på undre fördelaren till rätt värde
Nu kommer du att bli lite konfunderad när du skruvar på en mer eller mindre , så kommer någon annan att förändra sig till mer eller mindre , men bara gilla läget och en sväng till med justeringen , det här kan ta ett tag , så ha tålamod
Börja med nummer ett från vänster och gå till höger , sätt en gummisnodd eller annat på så du kommer ihåg vilka som du justerat
Om du inte kan få så många liter på varje slinga ( det räcker inte till ) får du höja farten på cirkpumpen ett snäpp , många slingor mycket vatten som ska fram
Återkom hur det går eller fler frågor
om du löser denna , och tittar på mätarna som sitter på övre fördelaren ( markerade med liter per minut tror jag ) och skruvar på dom blå , på undre fördelaren till rätt värde
Nu kommer du att bli lite konfunderad när du skruvar på en mer eller mindre , så kommer någon annan att förändra sig till mer eller mindre , men bara gilla läget och en sväng till med justeringen , det här kan ta ett tag , så ha tålamod
Börja med nummer ett från vänster och gå till höger , sätt en gummisnodd eller annat på så du kommer ihåg vilka som du justerat
Om du inte kan få så många liter på varje slinga ( det räcker inte till ) får du höja farten på cirkpumpen ett snäpp , många slingor mycket vatten som ska fram
Återkom hur det går eller fler frågor
Du behöver inte veta flödet över varje slinga. I högra kolumnen i tabellen på din ritning står ett värde. Du stänger slingan helt. Sedan öppnar du det antal varv som står i tabellen.
Sedan kan man kontrollera flödena i flödesvisarna
Det totala flödet (alla slingor sammanlagda) ska vara 10 l /min enligt din ritning.
Justerar gör du genom att ta bort de blå skydden runt flödesvisarna och skruvar till rätt värde.
De nedre handrattarna ska vara fullt öppna
Sedan kan man kontrollera flödena i flödesvisarna
Det totala flödet (alla slingor sammanlagda) ska vara 10 l /min enligt din ritning.
Justerar gör du genom att ta bort de blå skydden runt flödesvisarna och skruvar till rätt värde.
De nedre handrattarna ska vara fullt öppna
Redigerat:
Varför behövs det inte att veta flödet i slingorna , du säger till vänster i tabell , ställa rattar efter och sedan kolla att det är riktigt och finjustera
Är inte detsamma som att veta flödet då , hur går det då med temperaturerna som även dom ska vara med i det hela , alla slingor ska strypas in då det inte finns termoventiler
Är inte detsamma som att veta flödet då , hur går det då med temperaturerna som även dom ska vara med i det hela , alla slingor ska strypas in då det inte finns termoventiler
Nej till höger i tabellen, står ett injusteringsvärde och det är antal öppningsvarv. Detta värde har LK redan räknat ut. Justerar man sedan in totalflödet på 10 l /min mha pumphastighet och strypventil, så får varje slinga sitt rätta flöde automatiskt.L Liteavvarje skrev:Varför behövs det inte att veta flödet i slingorna , du säger till vänster i tabell , ställa rattar efter och sedan kolla att det är riktigt och finjustera
Detta är något som installatören ska göra. Att han eller hon inte vet hur man gör är ingen ursäkt för att slippa. LK har en alldeles utomordentligt bra support som man kan ringa. Dessutom finns alla installationsanvisningar att ladda ner online.
Installatören VVsaren goddag yxskaft , inte många som har full koll på inställningarna , som tar tid att göra , utan skruvar lite på diverse kranar och säger , har ställt in ,får se vad det blir .L lordi skrev:
NU stämmer inte det du och LK säger med verkligheten , de värdena är bara något som datan räknat ut och är bara en tumregel , allting beror på hur det är installerat i sin grund och inget annat .
Varje installation är en egen individ och kan inte generaliseras med några värden i en tabell , då
olika hus har olika förutsättningar när det gäller att värma
Ok, så du menar att LK (och jag själv) är ute och cyklar här? Det får stå för dig isf.L Liteavvarje skrev:Installatören VVsaren goddag yxskaft , inte många som har full koll på inställningarna , som tar tid att göra , utan skruvar lite på diverse kranar och säger , har ställt in ,får se vad det blir .
NU stämmer inte det du och LK säger med verkligheten , de värdena är bara något som datan räknat ut och är bara en tumregel , allting beror på hur det är installerat i sin grund och inget annat .
Varje installation är en egen individ och kan inte generaliseras med några värden i en tabell , då
olika hus har olika förutsättningar när det gäller att värma
Hur gör du själv när du injusterar ett golvvärmesystem?
Värdena i tabellen är ju självklart uträknade efter varje slingas längd och effektbehov enligt ritning. LK tar ju hänsyn till storlek på rum, antal fönster, förläggningssätt, isoleringstjocklek mm när de räknar ut detta.
Om du lägger ihop alla beräknade flöden i kretsen här så blir totalsumman i detta fall 10 l/min. Om man hävdar något annat så går man mot naturlagarna
Inställningarna tar inte lång stund att göra, och om man inte har koll så kanske man ska ägna sig åt ett annat yrke.
Kanske det med annat yrke är något att tänka på för en del , så då menar du att det är exakt det som du säger om inställningarna , Det blir hur bra som helst behövs ingen mer justering , utopiL lordi skrev:Ok, så du menar att LK (och jag själv) är ute och cyklar här? Det får stå för dig isf.
Hur gör du själv när du injusterar ett golvvärmesystem?
Värdena i tabellen är ju självklart uträknade efter varje slingas längd och effektbehov enligt ritning. LK tar ju hänsyn till storlek på rum, antal fönster, förläggningssätt, isoleringstjocklek mm när de räknar ut detta.
Om du lägger ihop alla beräknade flöden i kretsen här så blir totalsumman i detta fall 10 l/min. Om man hävdar något annat så går man mot naturlagarna
Inställningarna tar inte lång stund att göra, och om man inte har koll så kanske man ska ägna sig åt ett annat yrke.
Bra då kanske jag ska be dig installera Lk system hos mig och om det inte blir som jag vill ha det , så får du komma och justera in det , kan tänka mig att det blir många vändor för dig då .
när ett GV-system är trögt och efter varje justering så måste systemet vara i drift ett dygn .
Nej du får nog tänka om lite när det gäller injustering av GV , du kanske har en hum om vad som behövs för inställningar på en GV men du kan aldrig komma rätt med några tabeller , om du tror det så är du nog rätt naiv , när det gäller tabeller som kommer fån LK
Ok jag tor inte jag kan förklara det på en mer lekmannanivå som verkar krävas här. Jag är inte så pedagogiskt lagd tyvärr. Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. Ha en bra kväll!L Liteavvarje skrev:Kanske det med annat yrke är något att tänka på för en del , så då menar du att det är exakt det som du säger om inställningarna , Det blir hur bra som helst behövs ingen mer justering , utopi
Bra då kanske jag ska be dig installera Lk system hos mig och om det inte blir som jag vill ha det , så får du komma och justera in det , kan tänka mig att det blir många vändor för dig då .
när ett GV-system är trögt och efter varje justering så måste systemet vara i drift ett dygn .
Nej du får nog tänka om lite när det gäller injustering av GV , du kanske har en hum om vad som behövs för inställningar på en GV men du kan aldrig komma rätt med några tabeller , om du tror det så är du nog rätt naiv , när det gäller tabeller som kommer fån LK
Klicka här för att svara