Hej !

Jag har nyligen byggt ett styrsystem till pannan med Ardunio processor. Har jobbat med inbyggda system i 30 år så det är inte problemet.

Jag har bara utetemp som faktor till radiatortempen. Vilka är de nästa mest kostnadseffektiva lösningarna för att förbättra jämn rumstemp ? Jag har planerat för rumstempgivare som enlkaste tillägget, men funkar det alls för att kompensera vind och sol med den tröghet det är i huset ?

Jag har INGA fungerande regulatorer på var och en av radiatorerna, de är helt öppna och alla rum har lika temp.

Sen undrar jag:
Finns någon "normal-kurva" för ute till radiator -temp. Jag har 60°C vid -15 ute, 42°C mellan noll och +3 ute, samt 20°C vid 20° ute. Vet bara att 42°C vid noll verkar funka bra nu.

Och om jag vill höja rumstemp 1°C, ungefär hur mycket skall radiatortempen ökas för en "normal-villa" ?

Google verkar inte ge svar.

/ Lennart

L
Normal inställning av kurva brukar vara ca +42C vid noll grader ute , tumregel , men det visste du redan ,men kan variera mellan olika hus
Det med att höja tempen en grad innomhus är helt beroende på hus och vilken verksamhet som är där , många i familjen blir många plusgrader från dom , så det är lite diffust att säga något ,
Det måste prövas i varje fall , men tror att +2C extra på radiatorvattnet kan var något .
Så i stället för +42C så prova med +44C ut vid noll , men kan nog vara svårt att ställa på kurvan , små variationer förekommer alltid

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.