L
Fricos konvektorer är hetvattensystem kolla in så ser du hur det är 60 in 40 ut och 50 in 35ut
Så det med att komma med kanske +40 och blåsa hårt så hinner inte luften värma riktigt ,
effektmässigt så är det lika men tempen på luften blir låg , det är där nöten sitter
Du har lite rätt om effekten , men tempen blir låg på utblås , så den kanske inte räcker för att värma rummet

Det är intressant att läsa era diskussioner.
Jag tror att min fläktkonvektor suger ur den mesta värmen ur den delen sv systemet eftersom jag har måttligt flöde i tunna rör just där.
Vad säger ni, ska jag sätta en cirkpump på tex returen från fläktkonvektorn?
Nån som har någon erfarenhet av att lokalfrysa rör när man öppnar systemet?

Haha, snacka om att tappa ämnet i tråden.
Oftast enligt min erfarenhet beror detta på felaktig injustering av flöde. Dock så är det svårt att ge tips när man inte ser hur det är gjort. Men...du kan göra ett test.
Stäng alla radiatorer utom konvektorn och se om det blir bättre. Blir det det är det fel injustering av flödet.
Att byta huvudpumpen till en kraftigare variant kan också hjälpa.

L
D docboy skrev:
Haha, snacka om att tappa ämnet i tråden
Det ligger någonting i det :), klart det är ett flödesproblem , mera värme och vatten som du säger är nog vad som behövs , det med en extra pump på returen är en väg ,
Om huvudpumpen inte kan ställas upp i fart , kanske lite vanskligt att byta den p-g-a smala rör .I tanke på tryckfall kanske det inte hjälper

Ledsen att fortsätta off topic, men jag har kollat genom sidorna och ser inget som tyder på att det skulle vara så. Det finns bara en enda ekvation som har med effekt och värmeväxlare att göra, och det är samma som jag redan hade koll på, dvs effekten för en värmeväxlare. Därtill hittade jag en artikel från en professor som beskrev verkningsgraden för en värmeväxlare, och den påverkades endast av fysikaliska egenskaper, inte av flödeshastigheter eller temperaturer (antagen adiabatisk uppvärmning).

Som jag förstår det nu: Ökar flödeshastigheten ökar effekten i och med att en bättre nedkylning av inkommande media kan göras. Lufttemperaturen på utgående luft sjunker, vilket innebär att temperaturen i luftmängden i rummet ökar mer uniformt, vilket i sin tur betyder lägre förluster mot omvärlden. Den ökade flödeshastigheten innebär också att returen blir kallare.

Sammantaget innebär det att ökar man fläkten på en konvektor ökar effektuttaget, men verkningsgraden påverkas inte. Returen blir kallare.

Vad innebär detta då för TS? Om flödet på värmebäraren är för lågt, eller temperaturen för låg, kan detta i viss mån kompenseras med ett högre flöde på luften, vilket ger ett större uttag av energi från vatten till luft. Om detta inte räcker till, eller om det blir för blåsigt/dragigt i rummet, måste flödet på vattnet, eller temperaturen, ökas. Detta går att göra genom att antingen sätta en till pump, justera in strypningar om det finns sådana, eller öka befintlig pumps flöde och strypa ner övriga element.

• Gilla
Enic23 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.