Jag har svårt att få varmt med min fläktkonvektor. Den ligger långt ut på slingan i källaren och rören där är ganska klena.
Närmaste radiatorn har hyfsad temperatur, men jag gissar att fläktkonvektorn behöver bättre flöde för det blir inte varmt.
Skulle jag kunna montera på en liten extra cirkulationspump vid varma radiatorn eller vid fläktkonvektorn eller vart bör den isf sitta?
Är det risk att man stör hela balansen i värmesystemet med en extra cirkpump?
En annan fråga i samband med detta.
Om jag nu monterar dit en cirkpump och vill göra det utan att tömma hela systemet, vilket är ert bästa tips. Jag vill minnas att jag sett en rörfrysare som kan användas lokalt för att tillfälligt stoppa vattnet. Stämmer det? Kan man hyra sådana?
Tack på förhand!
Närmaste radiatorn har hyfsad temperatur, men jag gissar att fläktkonvektorn behöver bättre flöde för det blir inte varmt.
Skulle jag kunna montera på en liten extra cirkulationspump vid varma radiatorn eller vid fläktkonvektorn eller vart bör den isf sitta?
Är det risk att man stör hela balansen i värmesystemet med en extra cirkpump?
En annan fråga i samband med detta.
Om jag nu monterar dit en cirkpump och vill göra det utan att tömma hela systemet, vilket är ert bästa tips. Jag vill minnas att jag sett en rörfrysare som kan användas lokalt för att tillfälligt stoppa vattnet. Stämmer det? Kan man hyra sådana?
Tack på förhand!
Kan du inte försöka mäta in och utgående temperatur på fläktkonvektorn?
Placeringen av en cirkulationspump i ett slutet system spelar ingen roll, möjligtvis
att pumpen mår bättre av att sitta på returen och arbeta med svalare vatten.
Vad har du för värmekälla?
Placeringen av en cirkulationspump i ett slutet system spelar ingen roll, möjligtvis
att pumpen mår bättre av att sitta på returen och arbeta med svalare vatten.
Vad har du för värmekälla?
Det kan även vara för stort luftflöde , luften hinner inte att värma på riktigt utan blåser förbi med fart , finns det värme på rören , så är det nog orsaken till för lite värme , sänk farten på fläkten lite
Om det hjälper , kan du försöka med varvtalsreglering på fläkten
Om det hjälper , kan du försöka med varvtalsreglering på fläkten
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era kommentarer
Jag har bergvärme och därmed ganska låg temp på radiatorvattnet. Jag har inget att mäta temp med just nu tyvärr.
Det är märkbart högre temp vid närmaste radiator och kyls av en del i kretsen vid fläktkonvektorn oavsett om fläkten är på eller ej. Även vattnet till radiatorn bedömmer jag som kallare än den varma radiatorn. Jag har försökt lufta vid konvektorn, men ingen luft syns till.
Fläkten har tre lägen och jag kör oftast på det lägsta. Då är returen från konvektorn ganska kall.
Jag har bergvärme och därmed ganska låg temp på radiatorvattnet. Jag har inget att mäta temp med just nu tyvärr.
Det är märkbart högre temp vid närmaste radiator och kyls av en del i kretsen vid fläktkonvektorn oavsett om fläkten är på eller ej. Även vattnet till radiatorn bedömmer jag som kallare än den varma radiatorn. Jag har försökt lufta vid konvektorn, men ingen luft syns till.
Fläkten har tre lägen och jag kör oftast på det lägsta. Då är returen från konvektorn ganska kall.
Det där får du nog ta och förklara med formler så jag begriper. Hur sjutton skulle luftflödeshastigheten påverka, annat än att ge turbulent flöde vilket ökar värmeupptagningen från element till luft?L Liteavvarje skrev:
Vad är det för fläktkonvektor?G Genvägen skrev:Tack för era kommentarer
Om du har låg framledningstemperatur så begränsar det uteffekten.
Fläkthastigheten bör givetvis stå så högt som möjligt för att få ut hög effekt.
Det är väl solklart att om luften blåser fort i genom en konvektor , så hinner den inte värmas till den temperatur som eftersträvas , därav ska en balans mellan luftflöde och vattenflöda samt temperaturer in justerasM Millox skrev:
Det är nog tyvärr endast solklart för dig, om man vill att konvektorn ska tillföra maximalt med värme så ska fläkthastigheten vara så hög som möjligt, solklart för mig.L Liteavvarje skrev:
Nej, det är inte särskilt solklart alls. Effekten ut från en värmeväxlare är inte direkt beroende av flödeshastigheten, och är den det är det snarare att ju lägre sluttemperatur desto effektivare växling och därmed också högre uteffekt.
Eftersom det är effekten som värmer rummet får du då också en högre uppvärmning om flödet är högre. Jag kan inte se det på något annat sätt...
Eftersom det är effekten som värmer rummet får du då också en högre uppvärmning om flödet är högre. Jag kan inte se det på något annat sätt...
Peter2400 skrev:
Alla konvektorer är för högtempsystem men kan även användas till lågtempsystem , klart är det en konvektor på 1 m2 och 3 decimeter tjock så kan flödet vara lågt på luften och den värms bra , men aldrig till mera än vattentemp minus ca 15 %M Millox skrev:Nej, det är inte särskilt solklart alls. Effekten ut från en värmeväxlare är inte direkt beroende av flödeshastigheten, och är den det är det snarare att ju lägre sluttemperatur desto effektivare växling och därmed också högre uteffekt.
Luftens uppvärmning är beroende på dess hastighet och tillförd värme i konvektorn ,
Vid högt flöde och låg temp på värmen så hinner inte den att värmas , endast om värmen är hög så hinner den att värmas till temp som man vill ha .
Det är ett förhållande mellan luftflöde och vattentemperatur som avgör vad som kommer ur konvektorn
Nej, jag förstår fortfarande inte. Vilken parameter är det som påverkas av flödeshastigheten? Jag har svårt att se att den specifika värmekapaciteten eller fysiska egenskaper ändras av flödeshastigheten. Densiteten lär knappast påverkas heller? Förklara gärna och hänvisa till formlerna som styr och vilken parameter det är som påverkas.
Med ditt resonemang borde ju de fläktsatser som man monterar på element ha motsatt effekt, dvs minskar effekten till rummet, men så är ju inte fallet?
Med ditt resonemang borde ju de fläktsatser som man monterar på element ha motsatt effekt, dvs minskar effekten till rummet, men så är ju inte fallet?
Radiater har en avgiven effekt som motsvarar sin yta i m2 vid en viss temperatur , då kommer det avgå konvektionsrörelse av värme , summa av värme och flöde blir då en produkt av det .
Luftflödet kan inte anta samma temp som konvektionen från radiatorn ,radiatorn yttemperatur är högre än den värmande konvektion som ska till för att värma rummet , med fläkt spädes det ut .och förs ut i rummet
Nu är det inte möjligt att jämföra radiator med fläkt och konvektor , då det har att göra med luftens flöde genom konvektorn som ska en beräknad yta , naturligtvis värmer det , men inte med den verkningsgrad som vill uppnås i temperaturhöjning ,
Tex i en konvektor måste luftens flöde vara så lågt att det hinner värmas till den temp som ska uppnås , med ett visst luftflöde .
Effektmässigt är det inte bara att köpa en konvektor , koppla in och tro det blir bra , det med beräkningar är en hel vetenskap för att komma idealet så nära som möjligt , helt temperaturberoende , du får lite att bita i här
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf
www.swegon.com/Global/PDFs/Fans/General/_sv/technology.pdf
www.luftbutiken.se/content/59-berakningar
Luftflödet kan inte anta samma temp som konvektionen från radiatorn ,radiatorn yttemperatur är högre än den värmande konvektion som ska till för att värma rummet , med fläkt spädes det ut .och förs ut i rummet
Nu är det inte möjligt att jämföra radiator med fläkt och konvektor , då det har att göra med luftens flöde genom konvektorn som ska en beräknad yta , naturligtvis värmer det , men inte med den verkningsgrad som vill uppnås i temperaturhöjning ,
Tex i en konvektor måste luftens flöde vara så lågt att det hinner värmas till den temp som ska uppnås , med ett visst luftflöde .
Effektmässigt är det inte bara att köpa en konvektor , koppla in och tro det blir bra , det med beräkningar är en hel vetenskap för att komma idealet så nära som möjligt , helt temperaturberoende , du får lite att bita i här
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf
www.swegon.com/Global/PDFs/Fans/General/_sv/technology.pdf
www.luftbutiken.se/content/59-berakningar
Om man kollar i ett datablad för en fläktkonvektor från Frico tex.
så verkar dom fått för sig att man får ut högre effekt vid högre fläkthastighet, skumt, men det är väl inga raketforskare som arbetar där bara vanliga ingenjörer.
så verkar dom fått för sig att man får ut högre effekt vid högre fläkthastighet, skumt, men det är väl inga raketforskare som arbetar där bara vanliga ingenjörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder