Köper man gamla (fina) element så är det gärna M34 radiatorkoppling på dessa (eller väldigt lika :). Då får ma köpa termostathus och returkoppling för R20 för att få M34 om jag förstår saken rätt. Har det på några element hemma. Men om man skall koppla nytt med 15 mm kopparrör, hur går man snyggast från R20-gänga till koppar? Finns det något annat än nippel med förminsknig och halvkoppling? Känns som det kommer se knasigt ut.

Finns det kanske förminskning för M34 till M26 eller M22? Blir nog billigare i så fall. Eller sätter man förminskning i radiatorn och köper nya radiatorkoppel med M22?

Vad finns det?

Både bra och snyggt får du nog genom att sätta bussning i radiatorn och sen använda kopplingar, ventiler, termostater osv som är anpassade till dina 15 mm rör. I det fallet då lämpligtvis R10 eller 3/8".

Bästa svaret

Krilleman
R10 är det standard att koppla med 12mm, och ett 12mm rör kan max leverera 1000W. Dra att veta vid dimensionering!

Så jag skulle också rekommendera att sätta en bussning i radiatorn direkt ner till R15 och en 15 termostat med din länkade tryckkona. Minimalare installation får du inte.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nu köpte jag ytterligare några radiatorer av samma storlek och modell, och där var det R10 och 22mm anslutningar på plats.:surprised: Kan jag lika gärna köra 12mm koppar sista meterna till dessa element, eller är 15 mm och en liten nippel R10/R15 med halvkoppling det bästa? Med tanke på effekt och brus i rören.

Krilleman
Kör med 15mm om det går!

Kör 15mm på alla radiatorer, då klarar du 1500w.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.