Vari ligger problemet ?
Att lyfta av toppen för att sota via toppanslutningen? - Borde vara det enklaste.
Att ha ett dammsugarmunstycke, som får plats mellan värmerören och är tillräckligt lång
för att nå in i skorstenen? -Lite trickigt men det går.

Oavsett metod, så måste inredningen tas bort, så det kan ju inte vara problemet.

Det var det här med inredningen i kaminen som jag inte var helt säker på. Jag tänkte bara att om jag nu ställer kaminen där den ska stå med ett rakt kort rör in i murstocken så kanske det blir problem att få ut inredningen och sota genom kaminen. Jag visste inte hellrr om man faktiskt fick använda en sådan lösning. Men om det nu är enkelt som det sägs så blir det ju allra bäst att göra så. :)

Min erfarenhet med sotare är lite sådär efter att min gravida kollega fick skäll av sotaren för att hon inte ställt upp stegen mot byggnaden (den låg på marken intill) samt plockat lös sotluckan från modulskorstenen innan han kom och skulle sota jobbets kamin. Han vände bara på klacken och skickade en ny sotningstid när samtliga grejer skulle vara fixade.
Så jag ville inte att något sådant skulle drabba mig i framtiden.

Jag hade sotarn hemma för nån vecka sen och han tog snabbt ur inredningen och va även in i sotluckan på andra sidan i skorsten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.