M
Marsman80: [citat] Kontrollenheten jag har heter uponor I-75 DEM.
48 svar · 31,2k läst
·
S
skutten11: Stämmer bra det mexitegel säger , förutom det med att värma med el , då var det nog en form av hetvattenbatteri som satt i källaren , men kanske är länge sedan och spåren efter det är helt borta . Fanns även ett luftsystem med trummor mellan golv och bjälklag som blåste ut i kanaler vid golvet med värme från oljepanna , namnet på systemet har jag glömt
12 svar · 1,8k läst
·
P
per s: Vi har ett sommarhus som vi åker till kortare perioder även vinterhalvåret. Då det är 18 mil slår jag på elelement via sms till ett par reläer ett dygn i förväg. Ska fungera även med värmepump. I kök och badrum har vi skyddsvärme på för att slippa tömma systemet. Stegvis under 10 år har vi också gjort huset vinterisolerat. Bra både för ekonomi och komfort. Kakelugnen är vår
10 svar · 5,1k läst
D
Daniel 109: Riktigt dålig bild. Men det är väl en termostat?
1 svar · 816 läst
·
M
MagicFingers: Man skall ju alltid jobba med saker i spänningslöst tillstånd. utöver det så borde ju en slinga på elpatronen vara opåverkad oavsett (den som inte är inkopplad), det är ju en smal sak att skifta emellan en av dom andra liksom, då borde du isf få 1000w tillgängligt i värmare iaf. men en översyn av elen är att rekommendera, skadade ledare och mkt korrosion där..
30 svar · 5,8k läst
·
M
Magnus Lindberg: Ok då låter vi kranarna vara helt enkelt
4 svar · 887 läst
michfris
michfris: [citat] [citat] Åh, stort tack för svar! Tydligheten och detaljerna försvann åå vägen men det är LK 16mm som ska läggas. Rummet är 6 m2 så jag räknar 7m/m2 så där ryker 42 meter. Med 75 meters slinga så kommer jag få gott om längdmeter kvar. Injustering och flödeshastighet är en annan femma men den dagen den sorgen.
2 svar · 1,8k läst
M
Marcussjogren: [citat] Njae - i våran cirkulerar radiatorvattnet ut när den värmer radiatorvattnet eller varmvattenberedaren, luft-vattenpump. Så beroende på hur växelventilerna står så kan det vara öppet ut mot pumpen.
5 svar · 4,4k läst
Alguts
Alguts: Borttaget
0 svar · 778 läst
S
Sylvestris: Idag har det snöat hela dagen på Österlen. Det är då man känner av kalla golv också mer än annars. I sommarstugan jag bor så är golvet i storstugan med gjutet cementgolv med parkettgolv ovanpå helt o k. Men i det ombyggda garaget där vi har gäststuga är golvet iskallt cementgolv med laminatgolv ovanpå. Så kallt är även tillståndet i vårt vardagsrum hemma med skiffergolv. Där
12 svar · 3,1k läst
·
Mazen
Mazen: Jag har tätat provisoriskt och nu så rinner det inte fullt så mycket och hoppas det slutar när tätningen härdar. Men en ny pump är ett måste.
12 svar · 992 läst
·
N
Nova07: Dels så ökar det påtagligt värdet/intresset för mitt hus- Särskilt då jag är övertygad om att elkostnaderna kommer att öka en hel del framöver. Dels så skulle det vara en bra känsla att bara känna att jag betalar minsta möjligt för min uppvärmning för en maximal uppvärmning. Vi kan inte påstå att vi idag sparar speciellt när det gäller dra ned på förbrukningen. Vi
2 svar · 566 läst
Abbe W
Abbe W: Nu så, efter ett par konsultationer så kom vi fram till att ta bort de tre elementen det gäller och bara "kortsluta" slingorna. Sen skall ju golvvärmen ha egen shunt, pump och termostat iaf. Tack för supporten, mycket välkommen
7 svar · 762 läst
hahalj
hahalj: Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan en RS25/7-3 C och en RS25/7-3 P ? Har sett att det finns sådana drivsidor för utbyte så man slipper byta hela pumpen, min är C-variant, men de modeller jag hittar verkar alla vara P. Tänker att eftersom värmepumpen snart är 10 år gammal så är det inte allt för långt bort att göra en större renovering eller kanske byta alltihop,
7 svar · 5,0k läst
Immobil
Immobil: [citat] Frågan är varför han hämtade hem "bygeln"?
36 svar · 8,5k läst
·
D
Daniel 109: Det är grundförutsättningen. Men eftersom termostaten sitter nära elementet kan man eventuellt behöva överkompensera lite. Så aningen lägre kan man ställa i de solbvärmda rummen. Men då blir de kallare kalla nätter.
3 svar · 579 läst
B
Bockstensmannen: [bild] Såhär ser det ut i pannrummet en våning ner.
5 svar · 1,6k läst
·
L
Load3d: Okej, hur mycket bygger armaflex? Finns det inge skum man kan fylla rören med när man dragit upp slangarna för att vara säker eller isolerar skum dåligt? Läst några som gjort så genom vägg kanske fel sätt göra så..? Tänkte om de inte skulle funka med armaflex bara. 110 rör blir alldeles för maffigt tycker jag. Vill ju inte ha två pipor i golvet ja inte kan utnyttja sen :) Finns
2 svar · 6,3k läst
·
N
nsmeds: [citat] Kanske dags att kalla in en riktig rörkrökare. Om det inte finns färdiga delar att sätta in, men det finns det förmodligen om man vet var man ska leta så borde man kunna bygga en med hjälp av standarddetaljer. Men man kan behöva korta de inkommande rören en aning för att få plats. [bild] [bild] [bild] Spanade lite till och såg att det du letar efter heter "radiatorkoppel". Den
17 svar · 10,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Lyskekil långt till berg? FTX och Luft-vatten värmepump blir utmärkt. Frånluftsvärmepump kommer tyvärr ge kallras vid friskluftsventilerna. Och högre energiförbrukning än alternativen med FTX. Jordvärme/sjövärme är ännu bättre. Om ni ändå gräver upp hela tomten är det ett bra läge att lägga in jordvärme. Jag vill passa på att slå ett slag för att välja så bra
4 svar · 4,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Normalt sett (för mig i alla fall) värmer ackumulatortankarnas förlustvärme mer än väl pannrummet. Någon ytterligare tillskottsvärme är överflödig. Är de oisolerade rören varma även när du inte eldar? om så, är det definitivt läge att isolera. Staffan
4 svar · 2,4k läst
·
S
skutten11: Är den placerad med rör från topp panna så har du problem , det blir alltid små bubblor och dom går upp i kärlet , samt att värme knäcker blåsan , den tål inte så mycket värme Helst ska den sitta på returen där det är som kallast Stora svängningar beror kanske på att det är ingen luft i kärlet eller att det är hål i blåsan , det behövs inte mycket till temphöjning av
1 svar · 1,3k läst
·
L
lostinsweden: Bra tack.
2 svar · 856 läst
·
I
Izvek: [citat] Jaha ok. Hur lång tid tar det att starta upp pannan denna atmos. 75 som du har. Vad ligger rökgaser på? Vilken dimension på rör är det till pannan?
11 svar · 6,7k läst
·
L
Lished: [citat] Tänkte bara återkoppla. Nu är röret borta och det som behövdes var en ny ledning till elementet på övervåningen som fixades utan problem! Så allt löste sig!
20 svar · 9,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hur har det varit med kallras från fönstren under vintern? [citat] Att det är beställt behöver väl inte innebära att man inte kan bygga upp köksön 10 cm från elementet.
7 svar · 4,9k läst
·
D
DanielBorg: Hej, Vet att detta är ett gammalt inlägg men vi har liknande golvvärme som er. Du nämnde att ni fick tag i en sådan nyckel så man kan skruva på justeringsventilerna - var fick ni tag i en sådan? Mvh Daniel
7 svar · 3,1k läst
·
Mattias37
Mattias37: [citat] okej tack för svar! nej är inte jätte sugen på att krångla mig in o fixa med det heller haha
6 svar · 4,7k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Jag tippar på för lite flöde 11 slingor kräver sitt flöde. Tillsammans med den vad bilden visar klena matningen till fördelare 2. Mitt tips, öppna upp flödet i de kalla rummen. Alt måste cirkulationspumpen ökas. Är ju så synd att de flesta vvsarna alltid "missar" (eller okunskap) bland de viktigaste i ett värmesystem. Flödesmätare.. Nu kan vi bara gissa tyvärr.
14 svar · 4,2k läst
·
O
Oskikorvkioski: Skulle fungera med en vätskekylare (kanalkylare) på frånluftspipan, kopplat till en radiator och cirkulationspump.
20 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.