Hej folkens!

Har ett garage på 35 m2 som används som snickeri. Jag vill kunna värma upp det tillfälligt och snabbt då jag ska ut o snickra.

Har letat igenom hela webben och hittat 2 st som är intresanta.

× En 20kw med skorsten. Tänker då göra ett hål i väggen och dra ventrör för att få ut avgaserna.

https://yrkesbutiken.se/produkt/DIESELKANON---20KW

× En 20 kw utan skorsten men med en förbränning på 85%. Dom skriver att det denna kan användas i lokaler då avgaserna är minimala.

https://garagehuset.se/butik/verkstad/verkstad-dieselkanoner/digital-diesel-kanon-2/

Tänker ha dörr på glänt medan kanonen går och så kompletter med en lite elfläkt för att behålla värmen sen.

-Är 85% tillräckligt med förbränning för att inte vara hälsoskadligt?

- Kan man ställa den utan skorsten utanför och leda in värmen med en slang eller kommer avgaserna ut med värmen?

Tacksam för svar.

Mvh
Anders

85% vaddå? Är det förbränningsverkningsgrad så är det ruggigt dåligt. 15% av kolvätena kvar i avgaserna... Jag tycker att texten skvallrar om att de inte har en susning om vad de skriver.

Men visst den typen av brännare används i lokaler. Men de tillför ju en hel del vatten och klodioxid även om det är rent bränsle och 100% förbränning.

Det är avgaserna som är varma.

85% förbränning skriver dom skrytsamt, antar att det innebär samma sak som förbränningsverkningsgrad.

Bättre att gå för den med skorsten då?
Lite mer jobb och den är dyrare men bara det fungerar och jag slipper andas in avgaser så är jag nöjd

• Gilla
MickeCeder
  • Laddar…
100% verkningsgrad dock, tycker faktiskt dessa inte luktar nästan nånting, men hade nog hellre kört med el, och priset för en kanon samt bränslet är det svårt att ”räkna hem” samt bättre klimat med el

Kan man vara helt säker på att en maskin utan skorsten inte genererar någon kolmonoxid?

Nej, men är den som den ska så kan du vara säker på att det inte bildas hälsovådliga mängder.

Ja helt säkert, luften växlas, och avgaserna åker ju ut.

Nu läste du inte hela frågan va?

P
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Den skorstenslösa är väl mer avsedd för maskinhallar och lager som är stora och inte rymmer saker som är känsliga för avgasavlagringar. Om du har 3-fas i snickeriet är nog en elektrisk på 9 kW rätt duglig och billigare i inköp och drift:
[länk]
Jag har en 9kw i min snickarbod och det är som att värma med ett stearinljus.. kollar själv efter en dieselkanon med skorsten att ha tills man hittar en bra och billig luft/vatten pump :rolleyes:

Hör egentligen något av dessa gas el oljevarianter hemma i en snickerilokal ?. Det får inte ens förekomma en oljebrännare i likn utrymmen. Elfläkt med lågtemp-värmare är ok . Om spånsugen står i samma lokal så filtrerar den egentligen bara bort det mesta av såg o putsspånet och då borde en 9 kw-are klara temphöjningen på nån halvtimme men står spånsugen ute behövs det ytterligare 13 kw när det är -10 grader ute och sugen är igång.

Jodå! Inga avgaser åker in med varmluften om du har skorsten! Ganska självklart, 9kw värmer bra, men beror givetvis på förutsättningarna.

Z ZipLock skrev:
Kan man vara helt säker på att en maskin utan skorsten inte genererar någon kolmonoxid?
Läs frågan en gång till. Speciellt det feta ordet.

Men så dum fråga! Läste slarvigt, att lukta bakom en dieselbil är betydligt nyttigare! De har katalysator och partikelfilter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.