Hej,
Har ett nybyggt hus med vattenburen golvvärme från LK Systems och en frånluftsvärmepump från Nibe (F730).
LK-systemet har trådlösa rumsreglerare i varje rum och separata rör till badrummen. pumpen har dels en innegivare och dels en utegivare.
Det jag vill åstadkomma är dels att kunna styra systemet remote (Nibe uplink finns installerat) och dels att kunna ha värme i badrummen (stengolv) även om det inte finns värmebehov för huset. Jag har haft kontakt med installatören för att få assistans kring konfig av systemet men får inga bra svar så min förhoppning är nu detta forumet
Tänker jag rätt om jag:
a) Styr Nibe-pumpen med inomhusgivaren (för att inte få hastiga förändringar då utetemperaturen rör sig mer kraftigt än innetemperaturen)
b) Ställer in LK systemets rumsgivare i badrummen till 25 grader eller högre
c) Ställer in övriga rums givare till 20 grader
d) Ställer in önskad innetemperatur i Nibe-pumpen till 25 grader
om det exempelvis är en innetemperatur på 20 grader tänker jag att Nibe-pumpen då får en signal att producera värme men då alla respektive rum är "nöjda" med sina 20 grader kommer de inte dra någon värme. Däremot badrummen, som vill ha 25 grader, får sin värme tillförd.
Låter det rimligt?
Vidare tänker jag att då vi inte är i huset så sänker vi pumpens temperatur till 10 grader vilket då torde innebära att varje respektive rum "vill ha" ytterligare värme (eftersom de är inställda på 20/25 grader) men pumpen, som styrs av innegivarens gradantal (som närmar sig de inställda 10 graderna) inte producerar någon värme.
Tack på förhand för råd/tips/kommentarer
Hälsningar Joackim