Ska installera en minishunt i pannrummet (rummet vägg i vägg har fått golvvärme). Har lite svårt att se var alla rör går. Men kan man göra det enkelt för sig och säga att efter cirkulationspumpen är det tillopp och innan är retur?
Borde ju vara tryck efter pumpen och undertryck innan pumpen?
Eller är det dumt att koppla på sig bara ett par decimeter från cirkulationspumpen?

W
Finns det inga pilar som indikerar flödesriktningen på pumpen? Isf ser du ju om den pumpar mot pannan eller från pannan.

Jodå, det finns pilar så jag vet flödesriktningen på cirkulationspumpen.
Men frågan är om det är dumt att koppla på minishunten direkt efter och innan cirkulationspumpen.

W
Jaha, du tänker att du ska koppla på returen före pumpen och tilloppet efter? Nej det blir inget bra. Då kyler du ju tilloppet med ditt returvatten.

Så egentligen borde jag koppla på tilloppet efter pannan (har en simpel elpanna)?

W
Ja, efter pumpen på tilloppet. Returen på returledningen. Kanske bäst att du tar några bilder på hur du tänkt så blir det lättare att hänga med.

Ska göra det. Här är en enkel principskiss där det röda var min tanke. Anledningen att jag tänkte den placeringen är att det redan finns en pluggad anslutning mellan pump och panna. Dessutom tänkte jag att eftersom det är golvvärme jag ska koppla in är det kanske vettigt att ta det svalare vattnet innan pannan.
Principskiss för anslutning av golvvärme som visar elpanna, minishunt med cirkulationspump och rörmärkningar för tilllopp och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W
Okej nu är jag med. Är ingen expert på det här området alls men jag ser ingen anledning att det där inte ska fungera.

OK tack.
Det jag tänkte på är om det är någon risk att det blir kortslutning över huvudcirkulationspumpen. Men minishunten ska väl klara av att bara shunta in lite vatten till golvvärmen.

Det normala vore väl att ansluta minishunten till det som heter ut i huset och returen från minishunten ansluten där den sitter. Minishuntens jobb är ju att blanda lagom mycket varmvatten från pannan med returen från golvvärmen

Nu blir det något mish mash aldrig varmare än vad som kommer tillbaka från huset. Har man högtemperaturberäknade radiatorer och bra fart på cirkulationen så kanske det fungerar då det är golvvärme.

Protte

W
Om enda anledningen till en "normal" koppling är att det finns en anslutning mellan pump och panna så kan du ju bara använda den till returen? Och skära in tilloppet på tilloppet.

Även om den anslutningen är på trycksidan av huvudcirkulationspumpen?

X xl15 skrev:
Ska göra det. Här är en enkel principskiss där det röda var min tanke. Anledningen att jag tänkte den placeringen är att det redan finns en pluggad anslutning mellan pump och panna. Dessutom tänkte jag att eftersom det är golvvärme jag ska koppla in är det kanske vettigt att ta det svalare vattnet innan pannan.
[bild]
Det där blir lite knasigt. Flytta tilloppsanslutningen till efter elpannan. Förutsätter att du har ett tvårörs-system i huset.

W
Glömde bort den aspkten. Glöm det förslaget.

L lordi skrev:
Förutsätter att du har ett tvårörs-system i huset.
Jag har enrörs på nedervåningen och tvårörs på övervåningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.