Värme allmänt
camaro1969: Missade att ni svarat. Ja det är alltså innermåtter i själva pumpen som jag/vi undrar.. Men det finns nog inte angivet som ni säger.. det är säkert olika mått på vart man mäter till ochmed..
osiris: [citat] Reparationsmuff beställd! Tror inte att det är någon fara men standardtjocklek på kollektorslang verkar vara 2,4 mm och jacket kan vara 1 mm. Better safe than sorry...
JuniGreen: [citat] Hej Dan! Planlösningen är relativt bra för luftvärmepump och pelletskaminen. Dock så blir det självfallet kallt i de sovrum som finns om dörrarna är stängda. Skickar med en bild på planritningen :) Tack för tipset!
Mikael_L: Du får räkna ut som en carnot-process, en carnot-cykel. Dock är är väl carnotberäkningen på en ideal process, så rankin-cykeln är nog bättre, tror jag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rankinecykel Det var länge sedan jag läste termodynamik, så minnet är svagt numera. Men jag minns att man använde lite olika cykler lite beroende på vilken slags värmemaskin som ska beräknas. Och
Höga Berget: Det har jag svårt att tro, ett element kostar några tusen styck och sedan ska det matas med värmevatten. Har visserligen bvpump men FTX;en skulle inte kosta mer än 3000kr i inköp begagnad, sedan tillkommer visserligen kostnad för drift av fläktar och filterbyten (borde inte bli så mycket om det bara går dagtid under sommarhalvåret).
JEng: Tack nu är det fixat. Som du sa var det fel i Undercentralen. Nu har jag bara problemet med att varför det inte gick att stänga ventilen till handdukstorken?
Corpes: Eftersom jag inte kan nånting om vvs så kommer rörmokaren nästa vecka och hjälper mig.
skutten11: Det är en Nibe EL-panna med VV - beredare i , avsedd för att kunna kopplas till en Luft/vatten VP men går att köra i enbart VV läge på ren EL Inga problem att lägga den ner för transport , finns inga vitala delar som behöver stå upp Endast som någon sa , plåtskalet som kan bli klämt , lägg något mjukt på flaket först
Starstrider: [citat] Under syllen i ytterväggen ligger det någon form av grå, stelnad massa. Jag inbillar mig att detta är någon form av fuktspärr?
gatlyse: Funderar på att lägga golvvärmematta i ett utrymme på 5kvm, isolerat med 20cm frigolit ingjutet i betongplattan, nu ligger det klinkers på den ytan och värms upp med ett elelement. Behöver jag ta bort klinkern(lite jobbigt), innan jag lägger på golvvärmemattan och sen ny klinkers uppå. Eller kommer fästmassan att inte fästa uppepå gamla klinkern.
Abbe W: Ja mitt hus ligger i Skåne så det hoppas jag att jag slipper nu. Brs poäng för andra lite längre norrut.
noupe: [citat] Kan för den intresserade upplysa att jag fick se materialspecen (har fortfarande ej betalt något - ska göras om) och det var bl.a. ALTECH PRESSRÖR 12X1,2 3M ELFZ, ALTECH PRESS ELFZ BÖJ 90 1M 12 samt diverse Vatette förminskningsset, t-rör och andra prylar.
skutten11: Du har en ballofix till höger på röret upp stäng den och lätta lite på sexkantsmuttern upptill , kanske röra lite på röret så det kommer lite vatten , finns det luft där så åker det ut
Daniel 109: Pellux har inte förådsberedare så det kan inte vara fel på något inloppsrör.
Thomas_Blekinge: [citat] Detta håller jag inte med. Både gamla som nya elradiatorer omvandlar elen till 100% värme, du får ingen besparing genom nya elradiatorer. Nya fönster räknar sig i de allra flesta fall inte ekonomiskt, speciellt om du redan har bergvärme. 15-20 år på fönster är troligen helt fel. Jag skulle börja med de enkla sakerna: täta springor och nyckelhål, isolera vinden.
dahlo: Ah, där ser man, det gick att dra ner den i botten och bara några droppar kom ut medan jag skruvade. Jag testade luftventilen och den släpper fortfarande ut vatten, men det är kanske inte så konstigt om det bara är utflödet man har strypt med skruven jag just skruvade på?
Andenzz: [citat] Jag köpte multipex från Roth. Hitta till bra pris på en webbsida, visa sig dock vara en utgången modell som roth tog tillbaka 2012 pga att skyddröret var skört.. Så kan vara bra att försäkra sig om vad man köper. Så med andra ord, jag köpte givetvis inte från den butiken, kanske ska tillägas :-)
tompaah7503: Gammal tråd.. men lyfter.. Är det någon som installerat sprinkler hemma i pannrum? Funderade på detta. Svårighet att få tag på sprinklerhuvuden. Finns på eBay från Kina men frågan är om man ska lita på dem. Är dock så billiga att man kan köpa några stycken och testa ifall de löser ut vid utlovad temperatur, kanske.
Janus82: [citat] När jag installerade min golvvärme var det första gången som jag gav mig på ett VVS-jobb. Eftersom jag var osäker på VVS så lät jag en rör firma koppla ett avstick till golvvärmen från min bergvärmepump. De kopplingar som rörfirman drog var egentligen bara en liten stump som avslutades med en kulventil, det gjorde att jag i lugn och ro kunde göra färdigt golvvärmen och
exerg: Nog kommer du att kunna hålla 100 l varmvatten med junbergern. Tanken orkar väl lagra upp ca 15-20 kwh , vilket motsvarar ca 4 tim eldning, och efter en kvällsdusch så håller den kanske värme i nån timme innan elpatronen helt behöver ta över. Wamslern med en 750 l tank hade klarat nattbehovet betydligt bättre.
Romeli: [citat] Precis, fast med rätt diameter. Enda som skilde var längden på filtret så han fick kapa lite rör och på med nya klämhylsor.
snowjim: Har gått en runda och luftat alla element på övre våningen. Golvvärmen som var enkel att lufta kunde jag ta ut ett glas på. de andra blev kanske vara 1/2 dl, det var allt handduken klarade :) Iallafall så hörde jag inte att de släppte ut någon luft och strax efter så hör jag att det bubblar för fullt igen i ledningarna. Trycker verkade inte ha gått ner så värst mycket men jag
Yrrol: [citat] Dessa är termometrar som i det dolda ljusterar värmen i radiatorn. Efter ett antal år blir dessa dåliga. Men det märker man kanske inte av, förrän dagen kommer när radiatorn knappt blir varm alls. Och man kan vänta till den dagen. Fast, Marlens mål var nu att överväga effektivare alternativ och tänkte då radiatorer. Hennes är dock så stora och motsvarar samma saker man
steelcenter: Vart mkt väsen om denna förr. Min är från 05 i drift 07. Köpte ny för 14500:- Kört med orginal brännstenar fram till förra veckan . Den stannar ju på 79c så ja chimsade min givare sen gick det betydligt bättre
useless: Pannan 160 liter Värmepumpen med tillhörande prylar 10-20 liter Radiatorerna 10-15 liter per kvadratmeter, vilket borde bli nånstans runt 100-150 liter. Avrunda uppåt och välj ett lämpligt kärl.
fgo: Hur ser det ut under inställningar och elpanna? Kan det vara att eltillskottet är delvis avstängt?
Lusi123: Tack alla för hjälpen. Vi fick igång värmen så nu behöver vi inte stressa med att köpa pellets! :D