Värme allmänt
c_olsson: Det är troligen felaktig montering av parketten. Om man inte har helt flytande golv (dvs parkett som inte är fastsatt någonstans) så skall den bara fästas på ena långsidan så att golvet kan röra sig mot andra väggen. Det skall vid monteringen finnas en spalt mellan parkett och golvlist. Har parketten varit för torr vid monteringen så kan spalten blivit för liten (det beror också på
Husvagnsthord: Håller just nu på med liknande projekt. Ca 70 m2 på bottenvåningen som ska få golvvärme. Kostnaderna springer iväg. Golvspån, värmeplåtar, skyddsrör o slang går på ca 500 kr/m2. Jag passar även på att förstärka eller byta befintligt bjälklag. Så det blir några hundralappar till även där. Ovanpå lägger jag furugolv som ska lutas o hårdvaxoljas. Budgeten säger 150 000:- i
Husqvarna220Ac: Vi har 2 plan, vi ligger på 1.4bar, vi brukar få susande när elementen på övre plan ligger och precis ska öppna/stänga, vi har värmepump..
Krilleman: Det är inget större problem. Det går inte att isolera kallvattnet vilket kan vara önskvärt på sommarhalvåret. I övrigt så är det en bra och fin installation i tvättstugan. Fördelarna är som redan sagt på kallvattnet respektive varmvattnet. Skåp är ej nödvändigt här. Passbit på vattenmätaren hade varit mer önskvärt, men vattnet kanske inte är på i gatan? Golvbrunn på
tensiden: Eller bygga som i detta exempel med radiatorer bakom bänken? https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/fixa/20110706/bank-med-skoforvaring/
Mjolnir: Har slutat väsnas nu. Vet inte om det beror på att det är mildare ute och att värmeväxlaren j8bbar mindre eller nått sånt.
exerg: [citat] Byråkrati i sin prydno. Vissa kommuner stoltserar dessutom med handläggare med självhävdelsebehov som hålls på lagom nivå via bötesförläggande. Sätt press på dönickarna
Nygge72: Tack alla för era svar. Då låter det som jag låter nuvarande system av uppvärmning vara kvar, och satsar på något material i golvet som inte blir så kallt, då jag antar att det finns en massa olika. Huset är ifrån -72 och står på oisolerad platta, med uppreglat golv. Jag vill ju ej riskera att dra upp markfukt om det är fallet med golvvärmen, då detta anses som en riskkonstruktion
Rabbithole: Man kan ju lägga ner slingor "ifall att" men det är egentligen onödigt. Luftvärmepumpen värmer ju upp luften i garaget väldigt snabbt ändå. Jag kommer ha 2m mellan hus och garage 3m till värmepumpen och kör samma system. Fast kanske hade varit smart med luftvärmepump där också för att snabbt värma på när det ska mekas. Fördelen med golvvärmen blir ju att man slipper en enhet
michfris: Hade utan tvekan valt den miljövänligare, dels för att vara delaktig i att sänka höga nivåer av partikelhalter samtidigt som den billigare kommer bli förbjuden efter 1a juni. Det finns en anledning till det. Nu vet jag inte hur det kommer bli men tänk ifall dagen som någon (sotaren?) gör en större mätning och beslutar om eldningsförbud. Säger inte att det kommer hända men tänk om.
Mikael.S: Tackar. Jag provar lite med att försöka balansera de två ventilerna så får vi se om jag kommer närmare ett bra resultat. Eftersom det är en stängd krets så borde den pump jag har kunna trycka vattnet så pass så jag får det drägligt (även om jag får ställa den högre än om det är helt "rätt").. Sedan får jag (under sommarhalvåret) se om, och hur jag kan bygga om det så pumpen
DonPablo: Du kan ju isolera modulen lite extra på utsidan, om du lossar fronten på pumpen. Kan tänka mig att 1x55 stör lite mer när det är frekvensare. det viktiga om man bygger in, är att modulen lätt kan dras ut, vid eventuell reparation, och det sker ju rakt fram från pumpen.
harry73: [citat] Tog det 7 år för bakterierna att komma in i deras brunn? Hur ofta testar de vattnet? Hur ser det ut nu? Är det ett en gångs företeelse, tror jag snarare att det är djurspillning som hamnade i brunnen. Testa grannens vatten några gånger på din kostnad och spola brunnen ordentligt innan
Pagno: [citat] Eller så tänker man positivt, beställer en personlig handdukstork, i form av ett hjärta med familjens initialer eller namn på, allt går att lösa om man är kreativ. Mvh P-A
Krilleman: OK, då är det bara köra på insatsbyte. Köp ett par stycken och prova! Försök att rengöra anläggningsytorna noggrant på den befintliga ventilen bara innan du drar i det nya. (y)(y)
MagHam: [citat] - Meny 5.9 (drifttid kompressor) och meny 9.1.3 (drifttid tillsats). Sätt det i relation till hur många verkliga timmar pumpen varit installerad så får du ett hum om hur den är dimensionerad. - Nibe har ett originaltillbehör Extra shunt ESV 20 RSK nr 624 65 17. Jag vet inte hur pass "allmänt" designad den är. Risken är att det inte går att styra utan modifieringar från en annan
nerca: Hej, Lite återkoppling. Skruvade upp flödet i badrummet imorse och nu är det redan varmt i golvet. Det fungerade, tackar för alla snabba tips&råd.
jävla_hus: Oavsett val av värmekälla så tycker jag att du skall förbereda med golvslingor i grunden om du bygger nytt, det är så liten kostnadsökning och guld värt om utrymmet senare kommer att användas mer med möjlighet till olika värmekällor. Jag kör golvvärme och egen (begagnad) luft/vatten till garaget inställt på 10*C.
Gorson: Jag tog in offerter från tre företag för Bergvärme, 200k till 250k. Dessutom var de så överbelamrade med jobb att jag tänkte, asch jag väntar till våren, kanske får bättre förhandlingsläge då. Denna väntestund fick mig att omvärdera det hela och jag tänkte så här 1. Om jag investerar 230k på bergvärmepump (och vattenburen värmelösning) är det återbetalt i bästa fall om
kuntri: Jag köpte en begagnad elpanna härrom året. 3000 för en tio år gammal panna. Finns många på blocket. Folk som byter till bergvärme.
Kojfabriken: [citat] He he. Verkar dock som att fler butiker ändå kallar det för PEM-slang, men rör är väl en bättre benämning.
Per Eskilsson: @JonnyK och @Daniel 109 Nu har vi lagat filmen som blev trasig i förstainlägget. Se filmen här https://www.byggahus.se/forum/threads/sliten-cirkulationspump-i-bergvaermepumpen.306900/
Marcussjogren: Kan dock tänka mig att kickspace gör gott då den får luften att fara runt, men vi har en fläkt vid vedspisen som blåser 150m3/h och den löser inte problemet vid fönstret.
Maxwells demon: Det gäller bara om man har en cirkulationspump med konstant varvtal. Har man en tryckstyrd pump så får de öppna slingorna marginellt mer flöde om någon slinga stänger. Jag skulle inte köra med konstant varvtal om det går. Beror lite på systemet. Vp, tank mm.
Andreas Blomkvist: Det som kan hända/har hänt är nog att fukten tar sig upp i väggarna pga. Dålog isolering under golvvärmen. Ett alternativ Är att sätta in en radiator och så har du golvvärmen kvar som komfortvärme så slipper du kallt golv.
Anonymiserad 170696: [citat] Mitt FTX-aggregat har tillskottsvärme på in-luften, den kan sättas som lägst på 15 grader.
fb35523: Allt beror ju på vilket som blir billigast och miljövänligast. Kan du elda billigare än vad du köper fjärrvärme för? Hur mycket förbrukar du på ett år, 35000 kWh? För att enbart vara värme tycker jag att 1000 kr/månad på sommaren låter högt, men är det inre Norrbotten vi pratar om kan det så klart behövas en del värme även sommartid ibland. Värmer du även varmvatten med
VW Transporter: Hej Jag håller på att justera in/strypa in/förinställa radiatorerna i mitt värmesystem utifrån en körning jag gjort i programmet Retting Calculator som jag hittade på Purmo/Thermopanels hemsida. Nu tycker jag att jag fått ganska bra balans i systemet med ungefär samma temperaturfall (ca 5 grader) över samtliga element och ”rätt” temperatur i alla rum. Jag är dock fundersam på om