Hej!
Vi har byggt ett hus i L-format.
Vinkeln i L;et består av 15 st stora rutor, 2,3m x 2,4m - fri utsikt.
Långväggen är väl isolerad med små fönster.
Vi betalade 50 000:- extra för att få rutorna sk "kristallklara".
Glasmästaren förklarade att har man så stora rutor får de en grönaktig ton och det ville vi undvika.
Vad vi inte förstod, men nu lärt oss, var att det sk isoleringsvärdet då blev 3.0, och bör vara 1.0
Mao ett stort kallras nu när hösten kommer.
På golvet har vi ekplank med golvvärme, Nibe.
Detta hjälper dock föga, golven och huset blir iskallt.
När vi frågar glasmästaren så får vi bara till svar; det är ju en sommarstuga, sätt upp frigolitskivor.
Detta var inte vad vi tänkt oss, vi vill ju kunna komma ut en helg osv.
Några förslag på hur man förbättrar värmen i huset utan att byta allt glas?
Eva

Klä in frigolitskivorna med snyggt tyg.
Ni behöver ju inte isolera ända upp till taket.
På sommaren kan ni ställaskivorna i förrådet.

Protte

Lite svårt att hänga med här, är det så att det (bara) är ett problem när ni kommer ut till fritidshuset eller är det konstant ett problem med uppvärmning i rummet?
I det senare fallet förstår jag inte hur frigolitskivor skulle hjälpa.
Är det kallt så behövs tillskott av mer värme i rummet.

Handlar det om att hålla temperaturen uppe och värmekostnaden nere hela tiden eller om att få upp värmen när ni kommer dit? Oavsett vilket kan kanske en luftvärmepump med välplacerad innedel som blåser rakt på fönsterpartiet hjälpa bra. Även en kamin som man tänder i direkt man kommer dit har ju bra effekt. Istället för frigolitskivor kan man ju även ha tjocka draperier med vit utsida, de kan då även ge svalka på sommaren när det behövs.

BirgitS
Har en kollega som tidigare stoppade in frigolitskivor mellan rutorna samt hade tjocka gardiner framför många av fönstren under vintersäsongen för att värmen inte skulle läcka ut så mycket. Numera är ju uppvärmningen billigare med annan uppvärmningskälla och luft/luftvärmepump så nu tror jag inte hen gör det längre.

Jag hänger inte med , 3,0 i u värde, vad har du för glas egentligen?
Ta bild är du snäll. Antar att du har 2 glas istället för 3 glas? Och för att spara pengar så har glasen inte energiglas eller argongas. Jag har aldrig varit med om att man störs på att rutorna är gröna när man har vanliga 3 glas.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vy från ett hus med stora fönster mot en sjö, träd och ett litet hus på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer ett foto. För två år sedan frös allt sönder, duschar, vitvaror. Förra vintern satte vi in två värmefläktar, dyrt. Vi vill ev bo här längre tider på vintern också men det går inte att få upp temperaturen i en behaglig nivå.

Kanske inte riktigt vad du vill höra, men är inte detta med isolervärde/kallras/uppvärmning ngt som tagits upp redan innan
bygget sattes igång, redan på ritningsstadiet!?
Känns som att det är lite sent nu.
När rutorna blir så stora som era, så blir det ju problem, och i allra högsta grad med dålig isolervärde värde på glaset.
Har absolut inget hintat om detta innan bygget?

J Jörgen Ö skrev:
Kanske inte riktigt vad du vill höra, men är inte detta med isolervärde/kallras/uppvärmning ngt som tagits upp redan innan
bygget sattes igång, redan på ritningsstadiet!?
Känns som att det är lite sent nu.
När rutorna blir så stora som era, så blir det ju problem, och i allra högsta grad med dålig isolervärde värde på glaset.
Har absolut inget hintat om detta innan bygget?
:-(( tyvärr, allt de pratade om var färgen, inget om isoleringen och jag i min enfald trodde att idag( 2014)är allt glas bra isolerat

E Eva Roden skrev:
:(( tyvärr, allt de pratade om var färgen, inget om isoleringen och jag i min enfald trodde att idag( 2014)är allt glas bra isolerat
Tråkigt om absolut ingen har nämnt ev problem med så stora fönster, det kräver en hel del av både glas och uppvärmning
om det ska fungera under den kalla delen av året, och även åt andra hållet på sommaren, ska ju gärna stoppa lite solinstrålning också.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Tråkigt om absolut ingen har nämnt ev problem med så stora fönster, det kräver en hel del av både glas och uppvärmning
om det ska fungera under den kalla delen av året, och även åt andra hållet på sommaren, ska ju gärna stoppa lite solinstrålning också.
Ja, man lär så länge man lever

MultiMan
När jag specialbeställde några fönster så blev jag upplyst om att de bäst isolerade hade en grönton och när jag sedan kontrollerade var det mycket stor skillnad, bl a därför att de gröntonade kassetterna även hade ädelgas emellan, vilket det vanliga glaset inte hade, så U-värdet skiljde avsevärt trots samma 3-glas konfiguration. Detta var redan 2007. Synd om din säljare inte kunde sina produkter.

Värmefläktar är ju helt kass effektivitetsmässigt, så börja med en bra luft-luft värmepump och se var kostnaden hamnar. Annars får ni nog fundera över att sätta extra isolerglas eller helt byta fönsterna.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Fantastisk utsikt!
Ta gärna en bild lite närmare karmen, där glaset går in i karmen

MultiMan MultiManOriginal skrev:
När jag specialbeställde några fönster så blev jag upplyst om att de bäst isolerade hade en grönton och när jag sedan kontrollerade var det mycket stor skillnad, bl a därför att de gröntonade kassetterna även hade ädelgas emellan, vilket det vanliga glaset inte hade, så U-värdet skiljde avsevärt trots samma 3-glas konfiguration. Detta var redan 2007. Synd om din säljare inte kunde sina produkter.

Värmefläktar är ju helt kass effektivitetsmässigt, så börja med en bra luft-luft värmepump och se var kostnaden hamnar. Annars får ni nog fundera över att sätta extra isolerglas eller helt byta fönsterna.

Ädelgasen (99%) är Argon , vid extremt isolerade glas används krypton eller xenon. Den gasen ör helt osynligt. Det som tornar mest är energiglasen(metallbelagda glas) som gör att glasen reflekterar värme tillbaka till rummet. Även glasets tjocklek påverkar. Vill man minska detta fenomen ska järnfritt (optiwhite) glas användas , detta går att implementera på majoriteten av glasen idag. Gör stor skillnad även om det kostar (lite) extra. Att i vårt klimat sälja tunnare glas pga av ”grön ton” på glasen bör ses som oansvarigt och okunnigt. Troligtvis hade säljarer bättre pris på 2 glas isolerglas alt ”oisolerade” isolerglas , dvs utan energiglas och argon.

MultiMan
Jag har Krypton i mina bästa fönster. Existerar inget kallras där öht, känns varmare än väggen (som iofs inte är speciellt välisolerad).

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.