Vi har ett en-halvplanshus med källare, 105 kvm boyta och ca 80 biyta. Har vattenburen värme från en konverterad oljepanna (CTC från 1967) med pelletsbrännare (ca 16 år). Förbrukar ca 4 pallar pellets om året. Funderar på om jag ska byta ut till ny pelletspanna eller satsa på bergvärme. Solceller är kanske nåt att komplettera pelletspanna med men jag tror att det blir dyrt och min förbrukning är ganska liten och besparingen är inte så stor per år. Break even ligger ett antal år bort i tiden. Finns det någon som sätter in en ny pelletspanna nuförtiden? Bor i Kungälv, ”alla” andra grannar har bergvärme..

Du ska vara medveten om att du i alla år (olja sen pellets) haft en varm murstock vilket varit bra för vinden samt ventilation. Detta förändras till det sämre om du väljer bergvärme. Detta kanske inte är ett problem för dig dock.

Men ja, jag har sett massor med hus där man installerat nya ved och pelletspannor. Oftast äldre hus där man vill ha kvar murstockens effekt på husets välmående.

• Gilla
varaderopeter
  • Laddar…
Jag installerade en ny pelletspanna för 5 år sedan. Med din förbrukning hade jag bjudit över både installatörer för pelletspannor och för bergvärme. Jag körde vidare på pellets eftersom jag har ett gammalt hus och vill ha både ventilationen och murstocken bra. Med din förbrukning behöver du bara aska ur en modern pelletspannan 2 gånger per år. Jag hade nog övervägt att fortsätta med pellet om jag var dig med tanke på din förbrukning. Själv vet jag inte vad jag gör den dagen min panna lägger av. Det kanske blir bergvärme av bekvämlighetsskäl. Jag har rätt effektiv logistik av pelletsen men det blir ändå lite jobb eftersom jag gör av med 10 pallar per år.

Förra ägaren av mitt hus skaffade flispanna i slutet på 70 talet och den sattes i maskinhallen. Sålunda var skorstenen kall fram tills några år sedan då vi skaffade kamin. Inga problem med fukt eller dålig ventilation Se till att plåta in skorstenen och ha en huv ovanpå

Skulle aldrig satsa på pellets idag. Och det är bara för att det är massa pyssel och skit. Bergvärme bara puttrar på. Är man orolig för problem med kall murstock kan man ju se över ventilationen samtidigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.