Vi behöver skaffa en AC till sommarstugan och behöver tips.
Värme kalla nätter och svalka heta dagar.
Främst är det ett rum på ca 15 kvm som behöver detta.
Såg en annons och undrar om det är något att ha (bilden).
Om inte, vad behöver vi?
Har inte så stor budget.
Värme kalla nätter och svalka heta dagar.
Främst är det ett rum på ca 15 kvm som behöver detta.
Såg en annons och undrar om det är något att ha (bilden).
Om inte, vad behöver vi?
Har inte så stor budget.
Det där säger inget alls. Du behöver veta kubikmeter och inte kvadratmeter, samt önskad temperaturskillnad, och kan då få fram ett BTU-värde som är hur mycket kyla en AC kan ge. Använd tex denna kalkylator: https://www.calculator.net/btu-calculator.html
Antar jag skippar den i annonsen då.
1000 kr vill dom ha.
Jag kan absolut ingenting om AC så ge mej gärna tips.
Kubik blir väl runt 35 (osäker på takhöjd).
Skrev in ungefärliga siffror och fick fram detta i kalkylatorn:
You will need 3,472 BTU/hour or 1,017 watt.
Krävs det alltså samma effekt för både kyla och värme, om jag fattade rätt i kalkylatorn?
1000 kr vill dom ha.
Jag kan absolut ingenting om AC så ge mej gärna tips.
Kubik blir väl runt 35 (osäker på takhöjd).
Skrev in ungefärliga siffror och fick fram detta i kalkylatorn:
You will need 3,472 BTU/hour or 1,017 watt.
Krävs det alltså samma effekt för både kyla och värme, om jag fattade rätt i kalkylatorn?
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Om den är lika dålig som den tyska "översättningen" på märklappen så skulle jag skippa den.
Notera att pumpar från Jula får klassas som de allra enklaste och kvalitetsmässigt kanske sämsta pumparna.
Funkar, men kan vara svåra att installera och servicefirmor brukar inte vara så värst intresserade av att installera/göra service på dem.
Vi vet inte hur mycket du är villiga att investera i en pump, men tror det blir svårt att hitta någon billigare än cirkus 5000 kr.
Ska du ha kvalitetsgrejor så är det märkesnamn du ska ha. Internet är fullt med erbjudanden/leverantörer.
Funkar, men kan vara svåra att installera och servicefirmor brukar inte vara så värst intresserade av att installera/göra service på dem.
Vi vet inte hur mycket du är villiga att investera i en pump, men tror det blir svårt att hitta någon billigare än cirkus 5000 kr.
Ska du ha kvalitetsgrejor så är det märkesnamn du ska ha. Internet är fullt med erbjudanden/leverantörer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Dyra?
https://www.blocket.se/vi/Mitsubishi_MSZ_SF25_Installerat_och_klart_80640476.htm?ca=20&w=1
Liknande priser borde finnas i din landsända.
https://www.blocket.se/vi/Mitsubishi_MSZ_SF25_Installerat_och_klart_80640476.htm?ca=20&w=1
Liknande priser borde finnas i din landsända.
Just den där är en utgående modell så det är inte säkert det går att få tag på överallt.
Den enklaste modellen som finns annars kostar nästan 16000 inkl installation av samma företag.
Hittar inget alls här i Västmanland på Blocket.
Bauhaus har en Panasonic för 7995 som fått bra recensioner.
Vad kan en installation kosta?
Den enklaste modellen som finns annars kostar nästan 16000 inkl installation av samma företag.
5000:- brukar en installation kosta, tar oftast max 4 timmar.V VivaLi skrev:Just den där är en utgående modell så det är inte säkert det går att få tag på överallt.