Jag ska koppla in ett kylbatteri i ventilationen till min borrade brunn. Från teknikutrymmet i tvättstugan till den borrade brunnen på utsidan har jag ca7m. Det ligger ett 200mm dagvattenmör som foderrör från teknikutrymmet till en plats strax bredvid brunnen.
Jag har lite 12mm plusprisolrör liggandes hemma och funderade på om det funkar att lägga i marken, nåt problem med det?

R
12 mm för dåligt flöde i den , hur har du tänkt komma åt kylan i brunnen

Jag kommer att ta vatten direkt från pumpen in i en vvx och sedan tillbaka i brunnen.

R
Så pumpen ska gå hela tiden som kylan behövs , hur används pumpen i dag , till hushållsvatten med tryckkärl eller
Du behöver stort flöde och en stor VX för att få ut kylan på ett bra sätt , sen ska det kylbatteriet som även det behöver
ha en hel del vatten för att kyla ner luften
Det är många som försökt med det du tänker och resultatet har inte blivit riktigt bra , en del använder brian på VP för att få frikyla
och fungerar så där men bättre då brian kyls i VP , men då kommer kylan från kanske 150 meters djup

Används endast för bevattning med hydrofor.
Prylarna finns redan och jag är medveten om att det inte är optimalt.

R
Så då blir det att du tar upp vatten och kastar det tillbaka i brunnen , skulle nog satsa på lite grövre rör/slang för att få fram mer vatten , men då kommer pumpen att gå nästan jämt , inte bra det heller , så du får prova och se hur det går , med prisol 12
eftersom det finns kanalisation öppen , och det går bra att lägga den , bara frysrisken på vintern i alla delar med färskvatten

Frågeställningen är väl mer om det funkar med plusprisol i mark eller inte?

Det är väl inget problem där som du ska använda det. Bara du kan tömma så det inte fryser om det ligger så till.

Det ligger på samma djup som inkommande vatten så frysrisken är obefintlig.

R
Det är väl isoleringen som det kan var något med , plussprisol har en mjuksort som kan dra vatten och bli bra blöt , annars inga problem

Kopparrören kunde i princip varit rena så vad de är inklädda med i detta fallet är inte så viktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.