4 436 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ta bort radiator och delvis dölja fönster
Har tagit ner en vägg mellan sovrummet och en klädkammare och nu fått ett avlångt rum på ca 3,5x7m.
Detta göras iordning och möbleras som ett stort rum.
På ena kortsidan (gamla sovrummet) sitter fönsterparti 2m brett med radiator under.
På motsatt sida, i gamla klädkammaren sitter det ett litet fönster, typ 40x40 nära ett hörn och högt upp på väggen. Under detta sitter en liten radiator.
För att få till möbleringen med all förvaring vi behöver så är jag sugen på att bygga en stor garderob av ikeas pax-system som sträcker sig runt just det hörn där det lilla fönstret sitter idag.
Funderar därför på att plocka bort den lilla radiatorn och "bygga in fönstret bakom en garderobsstomme.
Denna garderobsstomme skulle i så fall sakna bakstycke, helt eller delvis, så att fönstret är åtkomligt genom garderoben. Vill kunna komma åt fönstret för eventuellt framtida underhåll utan att börja riva garderoben.
Alternativa möbleringar finns såklart som inte påverkar fönstret och radiatorn men detta är den som känns mest platseffektiv samtidigt som den ger rummet en luftig känsla
Ser ni några fallgropar? Eventuellt kallras hamnar inne i garderoben. Uppvärmd källare under så golven känns hyfsat varma och radiatorn under det stora fönstret räcker nog gott till att värma hela rummet.
60-tals elementhus,
vattenburet, fjärrvärme.
Detta göras iordning och möbleras som ett stort rum.
På ena kortsidan (gamla sovrummet) sitter fönsterparti 2m brett med radiator under.
På motsatt sida, i gamla klädkammaren sitter det ett litet fönster, typ 40x40 nära ett hörn och högt upp på väggen. Under detta sitter en liten radiator.
För att få till möbleringen med all förvaring vi behöver så är jag sugen på att bygga en stor garderob av ikeas pax-system som sträcker sig runt just det hörn där det lilla fönstret sitter idag.
Funderar därför på att plocka bort den lilla radiatorn och "bygga in fönstret bakom en garderobsstomme.
Denna garderobsstomme skulle i så fall sakna bakstycke, helt eller delvis, så att fönstret är åtkomligt genom garderoben. Vill kunna komma åt fönstret för eventuellt framtida underhåll utan att börja riva garderoben.
Alternativa möbleringar finns såklart som inte påverkar fönstret och radiatorn men detta är den som känns mest platseffektiv samtidigt som den ger rummet en luftig känsla
Ser ni några fallgropar? Eventuellt kallras hamnar inne i garderoben. Uppvärmd källare under så golven känns hyfsat varma och radiatorn under det stora fönstret räcker nog gott till att värma hela rummet.
60-tals elementhus,
vattenburet, fjärrvärme.
Jag ser inga direkta hinder/fallgropar, det du behöver ta reda på är om det är ettrörssystem eller tvårörssystem.
Är det ettrörs så måste tillopp och retur byglas, är det tvårörs så är det bara att blindplugga tillopp & returen.
Är det ettrörs så måste tillopp och retur byglas, är det tvårörs så är det bara att blindplugga tillopp & returen.
Det är ett tvårörssystem. Alla rör och radiatorer installerades 2009 i samband med anslutningen till fjärrvärme.Demmpa skrev:
Original hade detta hus direktverkande el så jag slapp ettrörssystemet
Kalla kläder gör inte så mycket men kondens på fönstret vill jag såklart undvika. Lite därför jag också vill ha åtkomst till fönstret genom garderoben så att det blir inspekterbart och kanske också får lite luft-ombyte (Jämfört med om jag haft bakstycke på garderovben. Garderoben är för övrigt inte allt för tät kring dörrar och kommer att öppnas dagligen.kodrod skrev:
Fönstret är ett orginal sen 68. Tvåglas med ganska bred fönsterbåge och litet glas. Typisk sådant som man ser i badrum från 60-70-talet.
Bästa svaret
Tror ett (mindre) problem som kommer uppstå är att det kommer bli kallt i garderoben, du kommer då troligen få kondens på fönstret vissa dagar när det är kallt ute.
Har du otur kan du beroende på vägguppbyggnad, ventilation och fuktbelastning också få kondens i/på ytterväggen.
Har du otur kan du beroende på vägguppbyggnad, ventilation och fuktbelastning också få kondens i/på ytterväggen.
Kondens i/på yttervägg som följd av den kalla luft kring fönstret menar du?kodrod skrev:
Vägguppbyggnaden är en gammal specialare från elementhus i mockfjärd. Från insidan: Papp, Stående plank, Kutterspån samt stående limmade masonitskivor som distansmaterial och avslutning på varje element, Stående plank, Aluminiumplåt(folietunn).
Vad kan vara möjlig lösning för att minimera risken då?
Byta fönster till ett med bättre isolervärde?
Bygga igen fönstret helt? medför ändå nya reglar/köldbryggor
Byta till en ännu smalare radiator och ha radiator inne i garderoben? (som då får reglas ut en bit från väggen)
Klicka här för att svara