Har idag äldre radiatorer blandat dubbel och enkelpaneler. Tidigare har det varit kombipanna i huset.
Efter byte till värmepump så behöver denna arbeta på ganska höga temperaturer vintertid och under pågående renovering tänkte jag därför både av estetiska själv samt av komfortskäl passa på att byta ut befintliga radiatorer mot nya.

Jag har tänkt mig byta till purmo compact, C11 där det idag sitter enkelpanel och C22 där jag har dubbelpaneler.
Men jag blir inte riktigt klok på hur jag skall koppla ihop detta med befintliga rör, se bild.

Vägg-centrum är på nuvarande dubbelpaneler cirka 53 mm och på nya c22 76 mm. Och alla anslutningar på befintliga är 10R.

Då både termostatventil och returventiler är i dåligt skick skall även dessa bytas.

Kom gärna med tips på hur jag gör en bra anslutning och vilka delar jag bör införskaffa.

• Äldre vit radiator med enkelpanel kopplad till värmesystem med synliga rör och ventiler i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns excenterkopplingar, tex [länk]
Yes, men sätter jag en på termostatventilen och en på den vinklade returventilen hamnar jag tokigt.
Det är här jag kör fast.

Ett sätt är att kapa rören strax över golvet och sätta 18 kopplingar med super röd, och sedan fortsätta med koppar rör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.