Vill ni ha varmt där utan att fixa vettiga fönster (u över 1,5 borde inte säljas alls) får ni sätta en fläktkonvektor i taket eller något.

Riktigt synd på u värdet där. Men det är som det är, om man antar något skiter det sig alltid :(

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Detta låter säkert lite off topic och elakt men

Ni har alltså 34,5 m vägg, som bara är glas, 83 kvm "väggyta" som är glas.
Och så undrar ni varför det blir kallt?

Vem har ritat huset, vem har gett bygglov?

Och som svar på din fråga
E Eva Roden skrev:
Detta var inte vad vi tänkt oss, vi vill ju kunna komma ut en helg osv.
Några förslag på hur man förbättrar värmen i huset utan att byta allt glas?
Mitt krassa förslag är att bygga riktiga välisolerade väggar, och sätta in "normala" fönster,
som t.ex. några 11x3.

Förstår att det känns surt, men någon annan lösning finns nog inte, bortsett från att gasa på med uppvärmningen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta låter säkert lite off topic och elakt men

Ni har alltså 34,5 m vägg, som bara är glas, 83 kvm "väggyta" som är glas.
Och så undrar ni varför det blir kallt?

Vem har ritat huset, vem har gett bygglov?

Och som svar på din fråga

Mitt krassa förslag är att bygga riktiga välisolerade väggar, och sätta in "normala" fönster,
som t.ex. några 11x3.

Förstår att det känns surt, men någon annan lösning finns nog inte, bortsett från att gasa på med uppvärmningen.
Detta är så klart inte helt sant. Klart det går att ha mycket glas och god ekonomi i detta, men då gäller det att entreprenören vet vad han säljer och att kunden framfört sina önskemål på hur de vill nyttja stugan.
I detta fallet tror jag att det är 1st glas för lite tyvärr... i vårt klimat är 2 glasfönster mycket sämre än 3 glas, vad u värdet än säger.

Med vänlig hälsning, fremax

MultiMan MultiManOriginal skrev:
När jag specialbeställde några fönster så blev jag upplyst om att de bäst isolerade hade en grönton och när jag sedan kontrollerade var det mycket stor skillnad, bl a därför att de gröntonade kassetterna även hade ädelgas emellan, vilket det vanliga glaset inte hade, så U-värdet skiljde avsevärt trots samma 3-glas konfiguration. Detta var redan 2007. Synd om din säljare inte kunde sina produkter.

Värmefläktar är ju helt kass effektivitetsmässigt, så börja med en bra luft-luft värmepump och se var kostnaden hamnar. Annars får ni nog fundera över att sätta extra isolerglas eller helt byta fönsterna.
Tack, jag var rädd för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.