Fortfarande luft i radiatorer och pump trots omgångar med luftning och fyllning.När jag vrider påfyllningsventilen så hör jag tydligt skvalande i acc tank borde väl upphöra om tanken blir full och ingen luft finns kvar då borde väl enbart strömningsljud höras?I skvallerröret kluckar det ,ibland rinner det kontinuerligt när påfyllning är öppen men skvalandet i acctank under påfyllning kvarstår, om jag inte fixar detta idag blir det lokal röris på måndag..
Kolla hur rör för exspantion sitter , om det sitter på en tank .
Hur går rören till tankarna , i taket med kopplingar eller en ventil/avstängare , dom ska då
vara av klämringstyp fyll fullt så det rinner via skvallerrröret och lätta lite på en koppling ,
kanske knacka på den lite ,om då luft finns så kommer det ut
Som jag sa tidigare till dig ett slutet system med exspantionskärl är bäst , då det inte
finns kontakt med yttervärlden och trycket kan hållas konstant på ett bra sätt
Hur går rören till tankarna , i taket med kopplingar eller en ventil/avstängare , dom ska då
vara av klämringstyp fyll fullt så det rinner via skvallerrröret och lätta lite på en koppling ,
kanske knacka på den lite ,om då luft finns så kommer det ut
Som jag sa tidigare till dig ett slutet system med exspantionskärl är bäst , då det inte
finns kontakt med yttervärlden och trycket kan hållas konstant på ett bra sätt
Rör för exp kärlet på vind går rakt upp på vind,det är helt torrt på och kring kärlet och det är varmt som tecken på att vatten stiger upp,det är genomgående presskopplingar.Har jag rätt att vid full acctank det inte skulle skvala utan bara höras srtömningsljud?Inga avst ventiler finns på exp ledning,lär ju vara förbjudet i övrigt då säkerhet sätts ur spel med stängd ventil..systemet har ju funkat från 2004 till nu utan dessa problem...
Rätt det med avstängning exspantion , det jag mera tänker på är hur det kan gå att
lufta tankarna , , anslutningarna sitter kanske lägre än toppen på dom , då får du aldrig ut
luften på topp , finns det möjligtvis någon extra plugg som sitter på topp
Då kan det sättas en ventil eller avluftare för att få bort luft där
Sedan det med press , går fort men ett aber vid senare arbeten , går inte att göra något
utan bara kapa av rören , gillar inte dessa personligen som helhetsmontage men delvis
Det ska gå att plocka isär delar utan att behöva kapa allt
Ta en bild på hur det ser ut , då kan det bättre utvärderas vad du har
lufta tankarna , , anslutningarna sitter kanske lägre än toppen på dom , då får du aldrig ut
luften på topp , finns det möjligtvis någon extra plugg som sitter på topp
Då kan det sättas en ventil eller avluftare för att få bort luft där
Sedan det med press , går fort men ett aber vid senare arbeten , går inte att göra något
utan bara kapa av rören , gillar inte dessa personligen som helhetsmontage men delvis
Det ska gå att plocka isär delar utan att behöva kapa allt
Ta en bild på hur det ser ut , då kan det bättre utvärderas vad du har
Nu värmer jag upp efter fyllning bara 40 grader , ska bli 60 försöker fylla igen och lyssna om det skvalar i tank ,öppnat de fyra tidigare stängda avluftarna.Cirkpump stängd nu,ska den gå och med vilken hastighet vid avluftning ?Ska centrumskruv på pump,den man öppnar för att vrida axel vara öppen vid avluftning ?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan hända att jag ser fel, men är det inte avluftningsventiler som sitter högst upp till höger på första bilden?
Måste ju vara ett aber att fylla ack-tankar om man inte kan ha en ventil öppen samtidigt.
Det räcker och blir över med dem luftbubblor som blir när man värmer vattnet
Måste ju vara ett aber att fylla ack-tankar om man inte kan ha en ventil öppen samtidigt.
Det räcker och blir över med dem luftbubblor som blir när man värmer vattnet
Jo det är fyra avluftare en vardera på till och från radiatorer och en vardera på till och från panna..dessa har jag öppnat lite nu och ska prova fylla ånyo..jag låter även laddomat pump gå trots att pannan inte är varm och cirkpump till radiatorer funkar det ej ringer jag röris imorgon.
Luftningar ska ju alltid placeras där vatten går nedåt i flödesriktningen på värmesystem. Att sätta luftningen på returledningen som det sitter idag så kan det ju bli en bra luftbubbla som dras med flödet vågrätt men ej orkar dras med av cirkulationspumpen. Helst ska dessutom dessa sitta i ståendes T-rör i flödesriktingen, ej på liggandes ledning.
Och jag tror fortfarande att en del av problemet är automatluftarna, med tanke på hur dom ser ut. Demnotera dessa och gänga i inv/utv ballofixer i anslutningarna så har du mera "hands on" kontroll på läget genom att kunna lufta manuellt. Sen kan du ju alltid återmontera luftningar igen i den invändiga gänga på ballofixen!
Se min CAD-ritning över principen med luftningar enligt dina förutsättningar. Detta hade varit ett alternativ som varit mycket bättre.
Edit: Ritade om bilden, jag satte pumpen först felaktigt enligt din anläggning...
Och jag tror fortfarande att en del av problemet är automatluftarna, med tanke på hur dom ser ut. Demnotera dessa och gänga i inv/utv ballofixer i anslutningarna så har du mera "hands on" kontroll på läget genom att kunna lufta manuellt. Sen kan du ju alltid återmontera luftningar igen i den invändiga gänga på ballofixen!
Se min CAD-ritning över principen med luftningar enligt dina förutsättningar. Detta hade varit ett alternativ som varit mycket bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Ritade om bilden, jag satte pumpen först felaktigt enligt din anläggning...
Redigerat:
Automatluftare kan vara luriga, är de otäta kan luft likagärna sugas in av flödet.
När jag luftat ur systemen i de hus jag kommit i kontakt med har jag öppnat shunten helt för hand, stängt av alla cirkpumpar och sedan har luften släppts ut på högpunkter, raddar på övervåningen tex. Rörslingor med luftfickor har luftats genom att lätta på någon koppling.
När jag luftat ur systemen i de hus jag kommit i kontakt med har jag öppnat shunten helt för hand, stängt av alla cirkpumpar och sedan har luften släppts ut på högpunkter, raddar på övervåningen tex. Rörslingor med luftfickor har luftats genom att lätta på någon koppling.
Jag ger upp...tack för råd.När jag luftat alla radiatorer och det bara kommer vatten verkar allt frid och fröjd, cirkpumpen är tyst..Då har dock shunt varit helt öppen och termostaterna också..så kan jag inte ha det det blir för varmt och CBJ n funkar inte eller shunten stänger ej så jag måste minska på inställning på radiatorer från nio till fem för att hålla 20-22 grader med följd att det omedelbart börjar liksom kavitera i cirkpumpen..får stänga pump och sätta in en byggfläkt i natt..i barnens rum och i kök finns elradiatorer och i badrum blir det varmt från acctanken.
Tror inte det , men med dåligt tryck och lite sliten pump så kan den kavitera , är du säker påS sagan1 skrev:
att flödet inte stoppar upp någon stans , pumpen måste få tag i vatten på sugsidan , den behöver
ett statiskt tryck , och det ökar på trycksidan
Får den inte det så slår impellern sönder vattnet så syret kommer ut
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Lånar tråden lite när vi ändå diskuterar avluftare. Kommer själv behöva dra några rör som kommer gå uppåt och sitta högre än radiatorn. Är det då vettigast att köra på en t-koppling och en ballofix för manuell avluftning som nämnts tidigare?