Värme allmänt
Krilleman: Håller du dig till dom större tillverkarna (Tex LK, Uponor, Thermotech) så är det lättare med support om något krånglar, Lättare tillgång till reservdelar och tydliga monteringsanvisningar får du på köpet!
Bengt_j: Jag har monterat en manuell ventil där returen går in i laddomaten för att undvika självcirkulation mellan tank och vedpanna i mitt sol-ved system. Ventilen är monterad längst ner till höger i föregående inlägg. Ventilen är ständigt öppen när jag eldar varje dag. När eldningsintervallen ökar till varannan eller var 3:e dag stänger jag ventilen dagen efter jag eldat.
Rabbithole: Skulle aldrig satsa på pellets idag. Och det är bara för att det är massa pyssel och skit. Bergvärme bara puttrar på. Är man orolig för problem med kall murstock kan man ju se över ventilationen samtidigt
Staffans2000: Ta ett par bilder. Det brukar hjälpa att förstå hur det skall fixas. Dessutom gillar vi bilder i största allmänhet.
Hallerudsbo: Hej Jag har en kanon på 20 kW utan skorsten i min bod. Ca 24 kvm. Kör den på termostat ibland flera dagar i sträck. Luktat lite men jag lever än. Har aldrig haft problem med mycket lukt eller dårlig luft. Kanon bra att ha när man ska måla osv när det är kallt ute
Stuff: [citat] Kondens i/på yttervägg som följd av den kalla luft kring fönstret menar du? Vägguppbyggnaden är en gammal specialare från elementhus i mockfjärd. Från insidan: Papp, Stående plank, Kutterspån samt stående limmade masonitskivor som distansmaterial och avslutning på varje element, Stående plank, Aluminiumplåt(folietunn). Vad kan vara möjlig lösning för att minimera risken
joakim_j: Ah, ok. Så om man ändrar inställningen kan man sätta ringen på det värde man hade innan, så att man kommer ihåg det?
Anders243: Hur illa är det på en skala att använda LK's bockstöd till Uponors rör? Egentligen tror jag inte det spelar någon roll, eftersom skyddsröret går igenom intakt, men man kanske ska Uponors version istället även om det ser ut att vara lite för högt. Är det tänkt att det skall sticka upp genom golvet? (LKs kommer ju med en bricka, men det ser ut som om den är integrerad i Uponors, så
Carrot2014: Tack! Det hjälpte, nu låter pumpen mer normalt. Förhoppningsvis räcker detta för instruktionsboken för avluftning var som grekiska.
Krilleman: cc40 om du ska ha ett koppel på radiatorn! Annars kan man köpa både termostatventil och returventil i vinkel och gå rakt in i väggen. Således måste du bestämma hur du ska koppla radiatorn först!
Daniel 109: Börja försiktigt med lite ved till du ser att du har drag. Sedan eldar du på som vanligt.
Anonymiserad 138578: Ja men då gör jag nog så, blir ju gratis också :cool: Kan iallafall prova, det finns plats i samma dykrör som pannans överhettningsskydd sitter i. Om den nu räcker dit, ögonmåttet säger att det ska gå... Återställningen behöver jag inte röra/flytta utan det kommer att vara elpatronens egna även i fortsättningen, en liten knapp som behöver tryckas in manuellt när den löst ut.
Horace76c: Såja, allt löste sig med radiatorproppar. Elementet fick stå med vatten i sig några månader innan jag skruvade tillbaka det i går. Får se om det börjar pissa snart pga rostagrepp :thinking:. Returventil en däremot läckte ju som ett såll, så funderar starkt på att byta den nu när systemet inte är fullt trycksatt. Skulle ni ge et på att byta denna eller sitter den för tråkigt
tensiden: [citat] Är inte hemma nu, men en snabb googling säger mig att det med stor sannolikhet är en Alterna Baltic https://www.rskdatabasen.se/kategori/badrumsutrustning/handdukstorkar/handdukstorkar-vatten/alterna-baltic-8758263-212 Mer exakt RSK 875 82 65 och därmed på 115W. Har en vanlig strypventil på den som är lite lätt nedställd. Vet inte hur dom räknar effekt, för det måste ju bero
rävlyan: Stämmer gängerna går det bra , du har redan en del slingor kopplade , Uponor Dom passar på nästa Uponor och troligtvis räcker den pump du har till två slingor till så varför byta fabrikat då
rävlyan: Lite tunt med volymen du får elda lite ofta då , ett kärl på ca 10 % av volymen i systemet fungerar bra Fördel med kärl , ingen syresättning av vattnet , inget läckage från kärlet på vinden när det säger upp sig , inget kul att byta innertak när vattenskadan uppstår
Beretic: Självklart så sitter returen stenhårt.. Så det for nog bli någon slags vinkel eller något för att lösa detta problem:thinking: Finns det någon gängad övergång man kan använda eller är det vatettes lösning med klämring som jag fick en länk till tidigare i tråden som gäller?
KnockOnWood: [citat] Du vänder dig till ett företag som sysslar med installation och injustering av ventillations-system. Gärna en som också kan göra en OVK-kontroll. (OVK = obligatorisk ventilationskontroll, vilket man skall göra när man nyinstallerar eller ändrar i ett hus med mekanisk tilluft) Vilka företag som kan vara aktuella i din landsända vet jag dock ej.
Jarlingar: Det drar iväg snabbt i pris om man ska ha slinga för både vv och sol.. http://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar/boro_ackumulatortankar/tida_500/ackumulatortank_tida_500lbr25__solr12--6519825 Det enda du behöver just nu är ju nån form av tank som ökar volymen på ditt system. Om du är händig och vill hålla nere priset så kan du bygga om en vvb i rostfritt.
Toddep: Tack för svar. Jag ska mäta nogrannt och göra det tätt mellan underbeslag och papp Ska bli skönt att ta detta med sig så man slipper upp på taket då glaserat tegel är svårt att gå på efteråt eftersom pannorna inte går att föra upp på samma sätt som betong pannor då mina tegel pannor är dubbelfalsade.
Ganescha: Jodå, den läckte lite under natten. Rörmokarn fick hit och byta dem båda två. Va lite nervös att man vart tvungen att tömma hela systemet men han lyckades utan.
cpalm: [citat] Om du värmer 50 kvm för ett par tusenlappar om året, som det då är frågan om, är i princip direktverkande el helt oslagbart.
milimani: [citat] Hittade du någonsin manualen till denna? Jag har samma bekymmer...
Krilleman: Exakt samma termostat är utgången. http://www.mma.se/produkter/termostat-mtw/ Dessa är den nya varianten. Passar också direkt på dina termostatventiler! http://www.mma.se/produkter/evosense/
Peter2400: Eller limma fast den, smältlim är bra till sånt här.
KnockOnWood: [citat] Ja, att förvara några kubikmeter sprit och förbränna den i källaren under huset där en barnfamilj bor låter rätt riskabelt.
rävlyan: Det blir nog en inverterpump då , sista skriket så att säga men funnits länge Ta en funderare då på hur du vill ha det med kopplingar mellan alla delar som du har i dag , lite klurigt att få ihop det ,en del rörisar kör ett baskonsept bara