Hej!
Vi har haft en rörmokare som hittils gjort fler fel än vi orkar ta upp. Nu ska vi göra klart själva istället.
Han har enligt egen utsago provtryckt systemet genom att koppla ihop alla slingor och en avstäningningsventil där han haft "handpump med manometer" enligt de protokollet vi fått se. Måste man inte ha två öppningar på rören när man provtrycker för att få ut luften eller skulle ni vara lugna att allt är okej såhär?
Vi har haft en rörmokare som hittils gjort fler fel än vi orkar ta upp. Nu ska vi göra klart själva istället.
Han har enligt egen utsago provtryckt systemet genom att koppla ihop alla slingor och en avstäningningsventil där han haft "handpump med manometer" enligt de protokollet vi fått se. Måste man inte ha två öppningar på rören när man provtrycker för att få ut luften eller skulle ni vara lugna att allt är okej såhär?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på tex Uponors hemsida, där finns ett protkoll för tryckprovning "egenkontroll". Du kan med rätt enkla medel provtrycka själv och förvissa dig om att det är tätt.
Snygg installation!
(för egen del skulle jag nog önska en liten avluftningsventil även för provtryckningen, så att det bara är vatten i slingan - MEN, om man ändå kan observera den tryckförändringskaraktäristik som signalerar att systemet är tätt - se uponors anvisning - så skulle jag vara lugn).
Snygg installation!
(för egen del skulle jag nog önska en liten avluftningsventil även för provtryckningen, så att det bara är vatten i slingan - MEN, om man ändå kan observera den tryckförändringskaraktäristik som signalerar att systemet är tätt - se uponors anvisning - så skulle jag vara lugn).
Normalt sett provtrycker man man inte med luft utan med vätska. Luft eller annan gas används enbart när det föreligger frysrisk. En handpump kan lika gärna vara hydraulisk som pneumatisk, så att han använd handpump betyder inte automatiskt att det är luft. Men jag antar att ni inte har något vatten i systemet vilket då rimligtvis betyder luft i vilket fall. Har han provtryckt med luft så räcker det ju med en öppning.A adamdny skrev:
Det vanliga med vätska är att man kör 30 minuter med 8,6 bar och därefter 90 minuter med 4,5 bar. Så det behöver inte vara något konstigt med det han gjort. Men med tanke på hur det ser ut så skulle jag nog göra om det själv för att vara säker.
Redigerat:
Klicka här för att svara