4 639 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Golvvärme till klinker på träbjälklag
På golvbjälkar c/c 60 hade jag tänkt montera glespanel 28x120 för att sen montera golvvärmeplåt och golvvärmeslang. Därefter golvgips och klinker.
Läser nu i Uponor Handbok att "keramiska plattor inte rekommenderas som ytskikt till denna golvvärmelösning". Istället rekommenderas rörhållarskena eller t.ex Uponor minitec som sedan flytspacklas in.
Är det så man måste göra?
Läser nu i Uponor Handbok att "keramiska plattor inte rekommenderas som ytskikt till denna golvvärmelösning". Istället rekommenderas rörhållarskena eller t.ex Uponor minitec som sedan flytspacklas in.
Det är väl en viss skillnad på "rekommenderas" resp "Är det så man måste göra?"
Jag misstänker att det finns viss risk att c/c 60 inte är tillräckligt styvt för klinkers. Du kan inte komplettera så det blir c/c 30 ?
Jag misstänker att det finns viss risk att c/c 60 inte är tillräckligt styvt för klinkers. Du kan inte komplettera så det blir c/c 30 ?
Japp, men det finns andra alternativ för att minska bygghöjden, det brukar vara en faktor. I min hall så sänkte jag ner 22 golvspån mellan cc 60 reglar. Därpå eps16 skivor med 12 slang samt enkel golvgips. Då hamnade klinkers på samma höjd som trägolvet bredvid. Dvs med styvt undergolv så bör enkelgips räcka.R rävlyan skrev:
Jag skulle definitivt följa Uponors rekommendation.C Carl Andersson skrev:På golvbjälkar c/c 60 hade jag tänkt montera glespanel 28x120 för att sen montera golvvärmeplåt och golvvärmeslang. Därefter golvgips och klinker.
Jag hade gärna sett att texten modifierats till "Denna lösning är inte lämplig om du har för avsikt att lägga keramiska plattor som ytskikt".
Denna text fanns inte för 10 år sedan, och då gjordes det installationer som gav problem.
Vad för problem?GoForIt skrev:
Det viktiga är ju att få ett styvt golv med rimlig bygghöjd. 22 mm spån, 15 slang + 30 mm flyt ovan den är ju inte acceptabelt för många. Det bygger 30-45 mm mer än golv utan värme.
Jag har klinker med vattenburet golvvärme med färdigspårad skiva på Nivellgolv (reglar). Det funkar utmärkt MEN man får följa LK monterinsanvisningar till punkt och pricka:
Se sida 9:
https://www.lksystems.se/globalasse....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
30cc mellan reglarna (60cc är för glest), golvgips, skruvade och prime:ade plåtar, limskikt mellan ålåtar och golvgips osv.
Se sida 9:
https://www.lksystems.se/globalasse....c.173_pa-golvbjalkar-med-lk-heatfloor-22.pdf
30cc mellan reglarna (60cc är för glest), golvgips, skruvade och prime:ade plåtar, limskikt mellan ålåtar och golvgips osv.
Nu krånglade du till det för mig. Jag har ju planerat för Uponors golvspånskivor med färdiga spår för 17mm värmeslingor i hallen. Jag har även tänkt att ha en ruta med klinkers direkt innanför dörren. Nu inser jag att det är två tankar som kommer bli svåra att realisera samtidigt med tanke på bygghöjd om jag vill ha samma golvhöjd. Någon som har några bra idéer?L largab skrev:
Edit: ...och är det okay att ta den diskussionen här eller borde jag starta en ny egen tråd?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Se mitt inlägg #5. Jag la dessa https://www.lksystems.se/globalasse...6_pa-barande-golv-med-lk-sparskiva-eps-16.pdfO Steamboy skrev:Nu krånglade du tipa-barande-golv-med-lk-sparskiva-eps-16.pdf
nors golvspånskivor med färdiga spår för 17mm värmeslingor i hallen. Jag har även tänkt att ha en ruta med klinkers direkt innanför dörren. Nu inser jag att det är två tankar som kommer bli svåra att realisera samtidigt med tanke på bygghöjd om jag vill ha samma golvhöjd. Någon som har några bra idéer?
Edit: ...och är det okay att ta den diskussionen här eller borde jag starta en ny egen tråd?
Ingen nivåskillnad mellan klinkers i hall som övergår i parkettgolv.
Nu efter >10 år inga sprickor varesig i klinkers eller någon fog.
Det har ingen betydelse när det gäller slangar eller fördelare om dom är av olika fabrikat , det är en fabrikationsskröna att det måste vara samma , dom vill sälja sitt . Det är inkoppling tillsammans som avgör det , men det finns massor av adaptrar som konverterar gängor och storlekar , Tänk själv elkablar eller rör , ska det vara samma fabrikat då med ?O Steamboy skrev:
Kanske vatten och el inte kommer fram om det är olika
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden