22 186 läst ·
42 svar
22k läst
42 svar
Skall man ha 8, 10 eller 12 grader inomhus för ett friskt hus?
Sida 1 av 3
Hej,
Vi har äntligen fått indragen elektricitet till vår lilla sommarstuga (samt tilläggsisolerat den, för att kunna använda den hela året och inte endast sommaren) vi har valt som uppvärmning att installera en luft-luftvärmepump. Vi hade tänkt ställa pumpen på 10 grader, detta då vi hört att det var den ”magiska gränsen” alltså brytpunkten för kondens? Men installatören sa 8 grader och när vi kollade vidare har vi fått höra även 12 grader. Alla är lika säkra på att de grader som de själva hört är det rätta.
Detta väckte ju en nyfikenhet hos oss, vad har ni hört och vilka motiveringar har ni fått? Finns det ens en generell regel eller är det beroende på geografi och byggnadssätt?
Sedan undrar vi också vad ni tycker att vi ska ha. Våra förutsättningar är: fritidshus, 35 m2, tilläggsisolerad, sjötomt (rått), västra götaland, difföppen vindskydd, inget indraget vatten, ingen plast på insidan utan endast en tjärpapp (80-talet). Används en helg per månad max under hösten och vintern. Betydligt mera under sommaren.
Kan tilläggas att anledningen till hela frågan är att det luktade skunk i stugan innan denna renovering, här behövdes inget test med kläder i en plastpåse utan man stank ”källarlukt” och nu är all lukt borta och vi vill inte ha tillbaka den!
Mvh
Husdrömmaren
Vi har äntligen fått indragen elektricitet till vår lilla sommarstuga (samt tilläggsisolerat den, för att kunna använda den hela året och inte endast sommaren) vi har valt som uppvärmning att installera en luft-luftvärmepump. Vi hade tänkt ställa pumpen på 10 grader, detta då vi hört att det var den ”magiska gränsen” alltså brytpunkten för kondens? Men installatören sa 8 grader och när vi kollade vidare har vi fått höra även 12 grader. Alla är lika säkra på att de grader som de själva hört är det rätta.
Detta väckte ju en nyfikenhet hos oss, vad har ni hört och vilka motiveringar har ni fått? Finns det ens en generell regel eller är det beroende på geografi och byggnadssätt?
Sedan undrar vi också vad ni tycker att vi ska ha. Våra förutsättningar är: fritidshus, 35 m2, tilläggsisolerad, sjötomt (rått), västra götaland, difföppen vindskydd, inget indraget vatten, ingen plast på insidan utan endast en tjärpapp (80-talet). Används en helg per månad max under hösten och vintern. Betydligt mera under sommaren.
Kan tilläggas att anledningen till hela frågan är att det luktade skunk i stugan innan denna renovering, här behövdes inget test med kläder i en plastpåse utan man stank ”källarlukt” och nu är all lukt borta och vi vill inte ha tillbaka den!
Mvh
Husdrömmaren
Så kan det absolut vara men räcker det att tillföra värme för ventilation fanns det i överflöd i denna stuga från 80-tal tidigare. Det blåste bokstavlig talat rakt igenom stugan.R rävlyan skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det finns inga magiska tal där kondens upphör. Huvudsaken är att ni håller det stadigt på plussidan och ser till så att det alltid är varmare inomhus än där ute. Tänkt på att en luftvärmepump sprider värmen ojämnt, det kan bli ganska kallt i andra ändan av huset. Har ni vatten indraget så är det att se till så att det inte kan frysa.
Det brukar väl bara finnas ett läge för underhållsvärme på luftvärmepumpar? Jag har bara en knapp att välja på där det står 8-10grader.
Det brukar väl bara finnas ett läge för underhållsvärme på luftvärmepumpar? Jag har bara en knapp att välja på där det står 8-10grader.
Det kanske är så enkelt, men vad skall vi satsa på och hur kan folk ha så olika uppfattningar om lämplig temperatur?F Finndjävel skrev:Det finns inga magiska tal där kondens upphör. Huvudsaken är att ni håller det stadigt på plussidan och ser till så att det alltid är varmare inomhus än där ute. Tänkt på att en luftvärmepump sprider värmen ojämnt, det kan bli ganska kallt i andra ändan av huset. Har ni vatten indraget så är det att se till så att det inte kan frysa.
Enda tillfället då det är en fördel med en pyttestuga är när det gäller uppvärmning, denna når lätt överallt! Vi talar nämligen om en stuga på mäktiga 7x5m
Mvh
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Kylskåp rekommenderas att man har i en kringtemperatur av minst tio grader vill jag minnas. Vet inte riktigt varför, kanske får de spel om de inte ska kyla luften inne i skåpet.
Själv har jag en gamma LLVP på landet som inte går lägre än 16 grader, så slipper denna fråga, men tror ärligt talat att det är för liten skillnad mellan åtta och tolv grader för att det ska spela så stor roll vilket.
Jag skulle satsa på att det blir 10–12 grader i storstugan och inte bry mig så mycket om det blir kallare i smårummen om värmen inte riktigt når dem.
Själv har jag en gamma LLVP på landet som inte går lägre än 16 grader, så slipper denna fråga, men tror ärligt talat att det är för liten skillnad mellan åtta och tolv grader för att det ska spela så stor roll vilket.
Jag skulle satsa på att det blir 10–12 grader i storstugan och inte bry mig så mycket om det blir kallare i smårummen om värmen inte riktigt når dem.
Jag är ingen expert i ämnet, men har en praktisk erfarenhet.
Köpte ett hus 1991 av en professor på KTH, han byggde huset 1966, men en tråkig familjehändelse gjorde att dom aldrig flyttade in.
Huset blev aldrig inrett, utan det var gipsväggar och golvspån när jag klev in i det första gången, och det luktade som när man kom in i ett nybyggt hus.
När jag nämnde det fick jag en lång lektion om temperaturer, luftfuktighet, ventilation mm, och i detta att 11 grader är min temp när ett hus står tomt, han hade haft 12 i det under alla år.
Köpte ett hus 1991 av en professor på KTH, han byggde huset 1966, men en tråkig familjehändelse gjorde att dom aldrig flyttade in.
Huset blev aldrig inrett, utan det var gipsväggar och golvspån när jag klev in i det första gången, och det luktade som när man kom in i ett nybyggt hus.
När jag nämnde det fick jag en lång lektion om temperaturer, luftfuktighet, ventilation mm, och i detta att 11 grader är min temp när ett hus står tomt, han hade haft 12 i det under alla år.
Folk har så olika uppfattning därför att det är ett så oprecist svar på frågan. Är det isolerat inifrån, eller hur kommer det sig att lukten försvunnit? Som sagt skall det för fuktens skull vara varmare inne än ute. Så du kan ha lägre underhållsvärme på vintern än på hösten. 8ºC är ju en väldig förbättring mot ouppvärmt.
Jepp för att termostaten inte ska känna att nu är det kallt under +6C jag stänger av kompressor , värst är det när det finns en frys med och en kompressor , då tinar allt i frysen , för termostaten känner kyldelenNötegårdsgubben skrev:
Har ingen input i frågan egentligen, mer än att även jag har en gammal Panasonic som endast går att ställa på 16 grader som lägst. Har kikat lite på just den pumpen du har och vore tacksam för erfarenheter gällande denna. Hur tycker du att den funkar?H husdrommaren skrev:Det kanske är så enkelt, men vad skall vi satsa på och hur kan folk ha så olika uppfattningar om lämplig temperatur?
Enda tillfället då det är en fördel med en pyttestuga är när det gäller uppvärmning, denna når lätt överallt! Vi talar nämligen om en stuga på mäktiga 7x5moch inget indraget vatten. Vi har köpt en Panasonic nz25tke, den har steglös inställning mellan 8-15 och sedan från 18-30. Vi valde den då vi vill kunna ha en effektiv ac på sommaren.
Mvh
För övrigt skulle det vara intressant hur mycket det skiljer i förbrukning om man ökar värme med en grad. Kanske finns nån tumregel?
Minst 10 grader för vitvaror alltså, bra att veta. Nu när vi äntligen skall skaffa sådana, har haft gasol innan nämligen.Nötegårdsgubben skrev:
Kylskåp rekommenderas att man har i en kringtemperatur av minst tio grader vill jag minnas. Vet inte riktigt varför, kanske får de spel om de inte ska kyla luften inne i skåpet.
Kostnaden som du säger är väl antagligen försumbar men då jag själv är obotligt nyfiken och maken är 50% smålänning så väcktes ju ändå frågan
Det är olika för olika kylskåp. Kontrollera att det du köper är avsett att stå i lite kallare miljö. Och det beror möjligen på fler saker än en. Om du skaffar en kombinerad kyl och frys kommer den troligen inte att bli kall nog i frysen när det är kallt i rummet. Sedan brukar det emellanåt talas om kortare livslängd på kylskåp som står kallt.H husdrommaren skrev:
Du har ju själv referensen att huset inte tagit skada av att stå helt utan uppvärmning, men att det luktar instängt. För varmt lär inte spela roll. Det är bara dyrt. Inte skadligt.H husdrommaren skrev:Kostnaden som du säger är väl antagligen försumbar men då jag själv är obotligt nyfiken och maken är 50% smålänning så väcktes ju ändå frågan. Det hade varit roligt med folks åsikter och förklaringar. Men får vi inga definitiva besked här, då lägger vi ned och sätter den på minst 12 grader. För jag antar att det inte är bra att ha den för hög? Med tanke på avsaknaden av plast?
Installerad för 3 veckor sedan så tyvärr kan jag endast ge denna ytterst lilla input. Vi har varit där 2 helger, ena helgen var det riktigt rått och blåsigt och på morgonen visade termometern -1 grad, pumpen värmde upp väldigt fort( men som sagt överdimensionerad pump) vi satte utedelen på inrådan av säljaren ej i närheten av uteplatsen och det var kanontips, för den låter rätt mycket. Den (inställd på 22 grader), belysning och kylskåpet drog ”mäktiga” 5kwh per dygn denna helgen.D DejvidK skrev:Har ingen input i frågan egentligen, mer än att även jag har en gammal Panasonic som endast går att ställa på 16 grader som lägst. Har kikat lite på just den pumpen du har och vore tacksam för erfarenheter gällande denna. Hur tycker du att den funkar?
För övrigt skulle det vara intressant hur mycket det skiljer i förbrukning om man ökar värme med en grad. Kanske finns nån tumregel?
Jag får lov att återkomma efter vintern om du vill ha utvärdering
Mvh
Jag förstår! Nån uppfattning om inomhusdelens eventuella oväsen? Vill gärna ha en "relativt" tyst innedel då det som sagt är en liten stuga, vilket ju även gäller erH husdrommaren skrev:Installerad för 3 veckor sedan så tyvärr kan jag endast ge denna ytterst lilla input. Vi har varit där 2 helger, ena helgen var det riktigt rått och blåsigt och på morgonen visade termometern -1 grad, pumpen värmde upp väldigt fort( men som sagt överdimensionerad pump) vi satte utedelen på inrådan av säljaren ej i närheten av uteplatsen och det var kanontips, för den låter rätt mycket. Den (inställd på 22 grader), belysning och kylskåpet drog ”mäktiga” 5kwh per dygn denna helgen.
Jag får lov att återkomma efter vintern om du vill ha utvärdering
Mvh