SSSS
Jag håller på att installera en liten elpanna till en ensam golvvärmeslinga. Jag ser i installationsanvisningarna att man rekomenderar 2bar i systemet. Är inte det väldigt högt? Googlar jag verkar runt 1bar vara vanligt. Elpanna och golvvärmen är båda på bottenvåningen.

Finns det nån nackdel att ha 2bar i systemet?

https://varmebaronen.se/wp-content/uploads/2017/12/MP4_150206_se.pdf

Skärmdump av en installationsanvisning som visar rekommenderade trycknivåer för expansionskärl och säkerhetsventil i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det gäller under installationsförfarandet. Längre ner i texten hittar du att trycket ska vara 0.5-2 bar.

I normala fall säger man att trycket ska vara 0.5-1 bar i värmekretsen

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Okej, vad är anledningen till att man ska fylla upp till 2bar vid installationen?

SSSS
Och vad händer om man har lägre systemtryck än vad expansionskärlets förtryck är (1,5bar)

Bästa svaret

SSSS SSSS skrev:
Okej, vad är anledningen till att man ska fylla upp till 2bar vid installationen?

Det är för att i samband med att du luftar systemet släpper ut luft/vatten och tappar tryck. Beroende på hur mycket luft det är i systemet kan man behöva fylla på flera gånger.

SSSS SSSS skrev:
Och vad händer om man har lägre systemtryck än vad expansionskärlets förtryck är (1,5bar)
Ingenting, man ska fylla upp så att trycket är högre för att du tappar tryck i värmesystemet i samband med luftningen.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.