Nån som har förslag på hur man kan undvika kallras från fönster i ett trapphus? Trapphuset är inne i huset men saknar egen uppvärmning, utan tar värme från nedre och övre hall, som naturligtvis blir svinkalla. Jag tänker någon form av radiator. Förr fanns det helt runda radiatorer med flänsar. Helt galet fula och inte aktuella, men nån liknande lösning borde finnas. Funderar också om man kan göra en låda som blir som en avsats på väggen under fönstren (som är på 2:a våningen). Lådan skulle vara ihålig med ventialtionsöppningar och i lådan drar jag osiolerade, ganska grova rör som fungerar som radiator.

FÖrslag någon?

Antar att du menar kamflänsrör. Bygger man in en värmekälla så försämras effekten avsevärt. Utan att helt förstå vad du tänker dig så tror jag att lösningen inte kommer att ge någon vidare effekt alls. Bygger man in en radiator försvinner alltid den radierande effekt och endast konvektionseffekten blir kvar, för att göra det behöver man se till att den kalla luften fortfarande kan ta sig in bakom radiator för att värmas och stiga obehindrat. I princip kan man säga att det ska vara helt öppet ovanför hela radiatorn konvektionsplåt och distansen mot väggen. Byter du ut din lösning med oisolerade rör mot en låg konvektor, som du helst inte bygger in kommer det gå finfint. Bygger du in konvektorn bör du se till att den blir överdimensionerad.

• Gilla
Nisse Hult64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.