prototypen
prototypen: Gör en nisch för fördelaren, att det blir sämre isolerat bakom får du leva med. Protte
1 svar · 2,5k läst
·
J
jonko: I detta nu, ställer upp fönster och balkongdörrar så fort det är svalare ute än inne och stänger runt 06 på morgonen men brukar ha 27 och uppåt från ca 09.
7 svar · 2,1k läst
·
F
fekberg: [citat] Grymt! Ja, de ser ruskigt illa ut, jag har redan bett elektrikern städa upp där sen :) Tack för hjälpen!
2 svar · 4,5k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: A) Husets värmedistribution med radiatorer är nog dimensionerat för hög temperatur på framledningen om det är original från 1980, platta panelradiatorer? Isf går det troligen att byta några strategiska radiatorer till kraftigare så att värmepumpen klarar att värma huset de flesta av årets dagar utan att spetsa med direktverkande elpatron. Det är inte jättesvårt och potentiellt
3 svar · 1,2k läst
L
lordi: [citat] Har du ingen framledningskurva? Det är inte bra att köra full fräs och styra med golvvärmetermostaterna. Vad har du för värmeanläggning?
5 svar · 9,5k läst
·
K
Kåkpularen: Hade inte gjort hemläxan att söka och läsa i forumet...hittade en, se länk! https://www.microkit.se/search_result.php?qf_list=1&qf=1006768 *LÖST*
1 svar · 2,9k läst
L
lillefar: Ska sälja min gamla varmvattenberedare, men är orolig att det fattas nått i själva inkopplingen? Se hålet till vänster i min bifogade bild (uppe eftersom jag säkert vänt bilden fel). [bild] Tack på förhand.
0 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Börja med att köpa hem radiatorproppar i lämplig storlek. Jag tycker det ser ut som att rören är ca17mm (10) men det kan även vara så att rören är ca 21mm (15). Dra skruven i botten under locket till returventilen och tvinga stiftet i botten på termostatventilen med en slangklämma. När det är gjort ska det inte komma mycket vatten ur luftskruven. Kommer det fortfarande vatten efter
1 svar · 2,0k läst
·
R
Rickie: Hej, Ställde frågan till deras kundtjänst vilket fabrikat det är på elementen. Fick nedan svar, Hej! Fabrikat Watt Heating
19 svar · 2,8k läst
R
rävlyan: Fabrik och typ VP ?? Att ha en LV/VP som laddar en tank är inte fel men du kommer inte att få VV mer än 55C från den , så det måste till lite extra värme , ( kanske en lite VVB efter ) när det är bara VP som ska dra lasset runt. Om du ska elda med pellets så går det bra att ha en tank på ca 500L för värme och VV , men med ved behöver du lite större ca 1000 L Vedeldning är
1 svar · 920 läst
P
Plupp 170879: [citat] Det jag är rädd för är väl att ev. ställdon för de mest strypta kretsarna får ett alldeles för litet reglerområde och i princip bara får en on/off funktion. Men det funkar kanske inte så... Det som får mig att tänka så är rekommendationen om lika slinglängd vid golvvärme som jag antar har en koppling till injusteringen och reglering av systemet. Med utgång från de
18 svar · 6,0k läst
E
etompau: [citat] Min uppfattning är att mössens tänder inte är byggda för att gnaga genom metall.
5 svar · 4,4k läst
D
Disktrasan: Du har förstått helt rätt vad gäller att man justerar för maxflödet när termostaten är fullt öppen. Men det är lätt att glömma bort hur det görs, många stirrar sig blinda på att man stryper in ett flöde. En strypt ventil innebär att man ökar motståndet för ett visst flöde att ta sig igenom ventilen. Flödet justeras som en effekt av att man justerar motståndet. Om det är
6 svar · 5,5k läst
K
Kojfabriken: P.S. Lite sido-kurriosa angående expanderverktyg. De q&e-ringar ni ser i mitt fördelarskåp var inte helt enkla att få dit. Känns som rätt mycket pengar att bränna om jag köper ett expanderverktyg från uponor för uppåt 4k (eller billigare alternativ för uppåt 2k från amason) att använda några enstaka gånger i mitt liv. Istället köpte jag ett från Kina för ca 400kr inklusive 10
10 svar · 3,0k läst
·
eNRIQUE vEGA
eNRIQUE vEGA: [citat] Tack amigo..det ska jag göra Snäll av dig att hjälpa mig !
11 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Luftburen värme börjar bli vanligare. Men bara i nyproducerade lägenheter vad jag vet. För ett tag sen var jag med och byggde på ett hyreshus en liten skvätt och bara "toppade" när det var stressigt. Där hade varje lägenhet ett eget separat värmebatteri på ventilationen ute i trapphuset.
14 svar · 10,8k läst
A
abel48: Jo men tänkte kolla lite före...dröjer ju ett bra tag innan man kommer dit. Mest planerar för inköp av material nu
4 svar · 1,6k läst
Bono_R
Bono_R: Hej Jag tror att vårt hus är liknande ert, 4 etage med halvtrappor. Vi har en bergvärmepump i vårt hus och ca 20 grader i källaren både vinter o sommar. På näst översta etaget där vi kommer in i huset blir det väldigt varmt på sommaren om man inte drar ned persienner. Vi har alla termostater på max i hela huset men bvpumpen skickar ingen värme till elementen under sommartid då är
15 svar · 4,5k läst
S
Stefan1972: Varför skulle inte det på bild ett fungera då? Kanske bättre att komma fram till felet än att utgå från att det är stamrörens dragning det beror på? Det låter mer som det handlar om en flödesjustering om det är så att vissa saker får för mycket och vissa inget alls.
1 svar · 2,4k läst
·
R
rävlyan: Har du en EL-patron som sitter i H-torken så stänger du bara av termostaten för vattenburen del , Patronen brukar sitta i ena ändan på sidan , och då konvekterar värmen runt i H-torken även om det inte cirkulerar vatten från systemet , eller tänker du ha EL-patron för att hålla temp på GV med under sommaren
5 svar · 2,1k läst
·
E
exerg: http://www.globalvarmeteknik.se/pdf/he9-12dke.pdf Det kostar mao ca 1-1:50:-/tim för att kyla
16 svar · 3,2k läst
S
Stefan1972: Prisol till element är för övrigt det fulaste som finns.
3 svar · 771 läst
M
Marcussjogren: Stäng av värmedelen under sommaren.
3 svar · 1,1k läst
D
Disktrasan: Jag fokuserade mest på det ena rummet med inlägget ovan. Injusteringsventil på de större radiatorerna skulle kunna fungera, beroende på hur väl de mindre fungerar. En enklare lösning vore att välja stora radiatorer överallt och lämna alla ventiler öppna och montera termostat istället.
2 svar · 1,8k läst
M
MiniMii: [citat] Det har krupit vatten i hela bärlagret mellan källaren och entréplan. Det här är I källaren så finns inget att riva bort mer än innertak. Vattenrör och avloppsrör ligger i ett installations golv ovan betongvalvet Det har på 24 timmar knappt minskat på vattenflödet från taket trots att avloppet är oanvänt och inkommande vatten avstängt. Läckan är mest troligast under
6 svar · 2,2k läst
·
L
largab: [citat] Och jag har 160 spiro från vinden nästan 6 m långt som övergår till aluminiumslang ca 80 mm sista 40 cm. Mycket lättare att anpassa än hård spiro, hur stabilt som helst. Det sitter ju skyddat ....
5 svar · 8,6k läst
·
S
suprapappa: Tack igen! Det gick dock på 10 minuter med vinkelslipen :)
4 svar · 3,5k läst
·
S
STB: Självklart bör man stoppa ner en PEM-slang i borrhålet och cirkulera värmebärare genom den. Dra sedan slangarna direkt till ett fläktkonvektoraggregat. Själv har jag 2 st Idrowall-I/V3. Det finns dock många andra fabrikat att välja på. Jag placerade dem utanpå väggarna till våtrum med avlopp vilket gjorde det enkelt att bli av med kondensvattnet. Man får inte kyla luft som går in i
23 svar · 3,7k läst
S
Stefan1972: För att återgå till ämnet så tror jag nog att det är enklast att bara fylla vatten och lufta och leva vidare. Händer nog inget speciellt på så kort tid och det ser ju inte särskilt gammalt ut så det är nog inget att oroa sig över.
29 svar · 2,5k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej. Någon som vet vad man skall byta för att laga denna radiator. Själva insatsen bakom termostaten. Själva piggen är lös den ger inget motstånd alls. Mvh Mattias
0 svar · 605 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.