Hej
Jag har installerat golvvärme i samband med renovering. Fick en projektering från Uponor inklusive slinglängd, tryckfall, flöde mm.
Nu blev inte verkligheten riktigt som planen och jag undrar om man på ett enkelt sätt Jan räkna om framför allt balansering och ”strypning” om det nu behövs.
Visa bilaga 298213
Jag har installerat golvvärme i samband med renovering. Fick en projektering från Uponor inklusive slinglängd, tryckfall, flöde mm.
Nu blev inte verkligheten riktigt som planen och jag undrar om man på ett enkelt sätt Jan räkna om framför allt balansering och ”strypning” om det nu behövs.
Visa bilaga 298213
Hej
Ja jag har ventiler och smartix Styrning.
Dess är dock inte inkopplade ännu, renoveringen börjar bli klar och slingorna provtrycktes och värmen kopplades på i helgen
.
Ja jag har ventiler och smartix Styrning.
Dess är dock inte inkopplade ännu, renoveringen börjar bli klar och slingorna provtrycktes och värmen kopplades på i helgen
En fråga då i det hela , lite nya begrep för mig , hur kan det balansera sig själv i flödes och temperatur , finns elektroniska flödesmätare på grejerna , kan någon tala om det för mig hur det fungerar , har balanserat in och justerat in många GV
Nu plötsligt så behövs det inte göras
Nu plötsligt så behövs det inte göras
i princip ganska enkelt, istället för fixerade ventiler(strypning) på framledningen dom man ställer in så att det blir lagom flöde och därmed temp i varje rum så har man en termostat i varje rum och en ventil på returen(varje slinga).
Då stryps flödet i varje slinga när det är lagom varmt, ungefär som termostaten på ett element.
Det som jag inte förstod var att min projektering hade värden för strypning men även specifiersde smatrix system
Då stryps flödet i varje slinga när det är lagom varmt, ungefär som termostaten på ett element.
Det som jag inte förstod var att min projektering hade värden för strypning men även specifiersde smatrix system
Jepp , du säger så , slingorna är väl lite olika länga och då blir flödet lite olika på dom , det ska ju fram värme , och värme är
flöde + temperatur , det är det som gäller så en kort slinga behöver mindre flöde än en lång för att få fram den mängd värme som behovs . en tumregel som fungerar bra är att strypa in en Diff ( Delta T ) på ca 4 C mellan ut och in , och sedan använda termostaterna som övergripande
Jag har inga termodon ( inget går sönder ) har bara strypt i efter 4 C och det har gått i 15 år nu , intet fel eller avbrott
Det var det som jag funderade över hur det kan automatiskt justera in sig på rätt flöde och temp . klart termostaten stryper lite
men det blir ojämn belastning på alla slingor när dom öppnar och stänger
flöde + temperatur , det är det som gäller så en kort slinga behöver mindre flöde än en lång för att få fram den mängd värme som behovs . en tumregel som fungerar bra är att strypa in en Diff ( Delta T ) på ca 4 C mellan ut och in , och sedan använda termostaterna som övergripande
Jag har inga termodon ( inget går sönder ) har bara strypt i efter 4 C och det har gått i 15 år nu , intet fel eller avbrott
Det var det som jag funderade över hur det kan automatiskt justera in sig på rätt flöde och temp . klart termostaten stryper lite
men det blir ojämn belastning på alla slingor när dom öppnar och stänger
Jag tror du “funderar förmycket”, det är samma sak men istället för en beräknad/utprovad fixerad styrning så lär dig systemet hur ventilen skall stå för att släppa igenom vattnet för att få rätt temp i alla rum genom en feedback från termostaten.
ja helt klart, men har egen jfb på matningen till pannan och en till styrenheten(och en till kyl/frys) resten av huset har en fjärde jfb.
Men går strömmen till hela fastigheten då blir det kallt...
Men går strömmen till hela fastigheten då blir det kallt...
Det var inte så djupt i anläggningen jag tänkte , det var mera ju fler komponenter , desto mer felkällor , alla ska tydligen ha en otroligt massa elektronik i sina hus , beror det på all reklam som säger att det här måste du ha och är perfekt för att styra allt i huset . Min tanke går lite åt kylskåpet som säger """ Att nu är mjölken slut "" är det vettigt att snärja in sig i elektronik som nästan alla gör i dag , Jag är inte mot teknik men är inte slav under den , har den som hjälpmedel
Vissa delar elektronik är bra , övervakning styrning e.t.c och har inte sagt att det inte är bra heller , titta på forumet det är teknik och bra , nästan alla kan få hel eller delvis hjälp BRA
Vissa delar elektronik är bra , övervakning styrning e.t.c och har inte sagt att det inte är bra heller , titta på forumet det är teknik och bra , nästan alla kan få hel eller delvis hjälp BRA
Klicka här för att svara
