Jag har några radiatorer på övervåningen som drivs med varmvatten och jag kan inget om detta så jag tänkte testa och ställa frågor här.
Några radiatorer ger ingen värme i detta 8-åriga hus. Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?
Sen har jag en radiator som är placerad närmast IVT pannan, rakt ovanför tvättstugan. Den radiatorn har byggaren idiotiskt nog satt tajt mot väggen i en hörna. Det är helt omöjligt att lufta. Se bild. Vågar jag som lekman lossa hållaren och vinkla ut radiatorn för luftning eller kommer rören paja? För jag gissar att första steget att få igång värmen är att lufta allt? Eller finns något bra vinklat verktyg för detta?
Se bilder.
Tack för all hjälp jag kan få!
Några radiatorer ger ingen värme i detta 8-åriga hus. Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?
Sen har jag en radiator som är placerad närmast IVT pannan, rakt ovanför tvättstugan. Den radiatorn har byggaren idiotiskt nog satt tajt mot väggen i en hörna. Det är helt omöjligt att lufta. Se bild. Vågar jag som lekman lossa hållaren och vinkla ut radiatorn för luftning eller kommer rören paja? För jag gissar att första steget att få igång värmen är att lufta allt? Eller finns något bra vinklat verktyg för detta?
Se bilder.
Tack för all hjälp jag kan få!
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
[QUOTE="sauk1, post: 3104778, member: 86230"Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?
[/QUOTE]
Om ni har en handdukstork på övervåningen kan den ligga i serie och spärra flödet för övriga element om den är avstängd. Precis detta hände oss, servicekillen tog 1500 kr för att vrida på det.
[/QUOTE]
Om ni har en handdukstork på övervåningen kan den ligga i serie och spärra flödet för övriga element om den är avstängd. Precis detta hände oss, servicekillen tog 1500 kr för att vrida på det.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Om ni har en handdukstork på övervåningen kan den ligga i serie och spärra flödet för övriga element om den är avstängd. Precis detta hände oss, servicekillen tog 1500 kr för att vrida på det.stig-helmer skrev:
Vem har projekterat en sådan koppling?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Bra fråga, badrummet var nyrenoverat när vi flyttade in och det såg inte hempulat ut. Enligt servicekillen (från IVT) var detta heller inte en helt ovanlig lösning.
Redigerat:
Klicka här för att svara


