Jag har några radiatorer på övervåningen som drivs med varmvatten och jag kan inget om detta så jag tänkte testa och ställa frågor här.

Några radiatorer ger ingen värme i detta 8-åriga hus. Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?

Sen har jag en radiator som är placerad närmast IVT pannan, rakt ovanför tvättstugan. Den radiatorn har byggaren idiotiskt nog satt tajt mot väggen i en hörna. Det är helt omöjligt att lufta. Se bild. Vågar jag som lekman lossa hållaren och vinkla ut radiatorn för luftning eller kommer rören paja? För jag gissar att första steget att få igång värmen är att lufta allt? Eller finns något bra vinklat verktyg för detta?

Se bilder.

Tack för all hjälp jag kan få!
 
  • Hand försöker nå ventilen på en radiator som är tätt placerad mot väggen i ett svåråtkomligt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator tätt intill väggen i hörnet av ett rum, svåråtkomlig för luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trasa + skiftnyckel.
Lossa översta kopplingsmutter på höger sida lite o lufta där.
Akta den vita väggen!
 
  • Gilla
sauk1
  • Laddar…
C
Reklamera kanske? Det där är ju helt åt skogen.
 
C cpalm skrev:
Reklamera kanske? Det där är ju helt åt skogen.
Det intressanta är att två besiktningsmän inte haft något att säga om det, så reklamation är inte så möjligt eller aktuellt, tyvärr...
 
Svårt ja men omöjligt, nej. Ett litet vinklat verktyg och du luftat element. Detta är ju inget du behöver göra varje år.
 
kulle
Jag tycker du ska börja med att ta bort termostaten på de elementen som strular och motionera ventilpiggen.
 
En liten bits, och en skiftnyckel.
 
  • Gilla
sauk1
  • Laddar…
S sauk1 skrev:
Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare
Vad får dig att tro att dom ligger i serie? En s k ettrörskoppling är ganska ovanlig på nyare hus.
 
[QUOTE="sauk1, post: 3104778, member: 86230"Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?
[/QUOTE]
Om ni har en handdukstork på övervåningen kan den ligga i serie och spärra flödet för övriga element om den är avstängd. Precis detta hände oss, servicekillen tog 1500 kr för att vrida på det. :rolleyes:
 
Buildgates stig-helmer skrev:
[QUOTE="sauk1, post: 3104778, member: 86230"Jag undrar därför om det är vanligt att de ligger i serie, så att problem i en radiator stoppar cirkulationen för övriga senare?
Om ni har en handdukstork på övervåningen kan den ligga i serie och spärra flödet för övriga element om den är avstängd. Precis detta hände oss, servicekillen tog 1500 kr för att vrida på det. :rolleyes:[/QUOTE]
Vem har projekterat en sådan koppling?
 
Bra fråga, badrummet var nyrenoverat när vi flyttade in och det såg inte hempulat ut. Enligt servicekillen (från IVT) var detta heller inte en helt ovanlig lösning.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad får dig att tro att dom ligger i serie? En s k ettrörskoppling är ganska ovanlig på nyare hus.
Eftersom flera radiatorer i följd inte ger värme trots luftning och motionering av piggen.
 
kulle kulle skrev:
Jag tycker du ska börja med att ta bort termostaten på de elementen som strular och motionera ventilpiggen.
Har testat men det fungerade inte sist. Ska testa igen.
 
T topmount skrev:
En liten bits, och en skiftnyckel.
Tack! Smart lösning!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.