Anledningen att det behöver vara så tjocket är för att värmespridningen ska bli bra, som jag försår det. Har fått svar om 15-20mm ovan för golvvärmeröret. Vilket blir 30-35 mm totalt.

R
När du lägger slangen så ska du spola varmvatten 50C i den , och plugga med något i ändarna , den blir väldigt snäll och bråkar inte med att gå sin egen väg

Man kan ta sticksågen och göra vändspår också

P Putnah skrev:
Anledningen att det behöver vara så tjocket är för att värmespridningen ska bli bra, som jag försår det. Har fått svar om 15-20mm ovan för golvvärmeröret. Vilket blir 30-35 mm totalt.
Floore tycker det räcker med 20mm totalt,
https://floore.se/wp-content/uploads/Floore_Produktkatalog_webb.pdf
Information om Flooré Injutningskit för golvvärme med komponenter och installationsguider, inkluderar en illustrationsbild på installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mmm men det är 12mm golvrör. Det skulle göra att jag behöver ha 20st seperata golvslingor för att täcka in behovet.

12mm rör läggs med tätare cc, och jag antar att det är därför man endast behöver ha 10mm spackek ovan rör. Tror de flesta tillverkarna, ex LK och Uponor förordar 40mm spackel ovan rör när man använder 16mm rör.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag skulle valt färdigspårat. Det är tillräckligt med bök med slangar ändå och då vill man åtminstone veta att de sitter fast och inte kläms någonstans. Jag har lagt 160 kvadrat färdigspårad LK skiva och ångrar inte det en minut. Det blir stumt när man har limmat/skruvat ihop det och det går fint att trycka slangen i färdiga spåren.

Färdig spårad eps?

P Putnah skrev:
Färdig spårad eps?
I mitt fall färdigspårad LK spånskiva. Jag kapade upp gamla golvet, drog 25mm tomrör genom bjälka och monterade spårad spånskiva istället för befintlig spån. Då slapp jag bekymra mig om matning och allt är i samma nivå, ingen höjd förlorad och golvet är stumt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.