S
Sol-entusiast: Frågan är om ett nybyggt hus vid Medelhavet som inte är permanent bostad. Solpaneler, som ligger en nivå lägre än ackumulatortanken, används som värmekälla för varmvatten och golvvärme. Det finns även en el patron i tanken om det skulle behövas. Under sommaren räcker solen till varmvatten mer än väl. Det hela kompliceras av att jag vill försöka använda solen för att få upp
0 svar · 2,4k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Om det är en stuga, varför inte fylla tanken och elda? Tanka den HVO100, om det är miljön du vill rädda, mycket effekt i olja, och om pannan funkar bra behåll den ett tag till, och enklast/billigast
9 svar · 1,1k läst
P
Paxman: "Failure the greatest teacher is" Yoda :D Nja, gänga tror jag inte att jag kommer ge mig på...mest för att det kräver rätt dyra verktyg. Däremot är jag sugen på att testa att löda. Inte för trycksatta grejer, men för att göra lite annat kul med kopparör. Nu har jag ju ett böjverktyg och lite erfarenhet med det. Dessutom blev det ju en del rörstumpar kvar efter mina missar, så jag
89 svar · 8,7k läst
·
S
sofftis: Hur får jag av den gamla och hur vet jag om den nya passar ?
1 svar · 754 läst
·
GK100
GK100: [citat] Se till att få kärlet anslutet på retursidan så det i princip aldrig blir utsatt för hett vatten, det hjälper inte var du sätter det på ledning som innehåller varmt vatten när det ska tas upp expansion får du in det i kärlet. Som du har det nu är inte bra du kan kalla det rent fel och de som gjort jobbet bör trots allt kunna fatta det och göra rätt. Du får vara ihärdig
3 svar · 1,3k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: [citat] Jag tror att pumpen tror att det är 11 grader utomhus och det stämmer. Kan den höga värmen komma sig av något annat? Det står till exempel att KOMPRAVSTÄNGD är avbockad. Ska den vara det? [bild]
15 svar · 8,4k läst
·
A
Albireo: [citat] Så här blev det... 150mm blev en lämplig längd. Genom att trä ögletråden "rätt" i armeringen, kan man få värmeslangen riktigt rak. :-) Hårdheten på najningen blev svårare att känna - fick ofta efterdra najningarna, eller skjuta slangen några mm fram och tillbaka, då hamnar slangen i dalarna mellan räfflorna på armeringsmattan. Att inte vrida slangen under hela
1 svar · 3,2k läst
O
olofh: [citat] Problemet är löst ett par inlägg uppåt men tack ändå (men annars är allt via samma pump då golvvärmen är original och radiatorerna senare påhitt)
24 svar · 4,2k läst
·
R
rävlyan: Normalt går värmen in på topp och returen ut i botten , men det är en pump som driver vattnet så det går nog runt ändå
5 svar · 5,8k läst
·
B
Baskavoda: Ok. Hur vet jag att det är rätt längd?
8 svar · 4,9k läst
·
C
cpalm: Beroende på hur tillfällig lösningen skall vara är nog billigaste och enklaste alternativet att slänga in några billiga elradiatorer.
5 svar · 3,0k läst
thomarv
thomarv: Ser bra ut! Radiatorn är lika bred som fönstret vilket är estetiskt bra och bra värmemässigt med tanke på kallras. Radiator kopplad med externt koppel är bra och ger termostaten en gynnsam plats för dess funktion (liten påverkan av radiatorn). Att rören kommer upp på fel plats har kanske sin förklaring? Jag tycker inte det ser ut som en bottenkopplad radiator hade stämt riktigt här?
10 svar · 4,3k läst
·
R
rävlyan: Bara att köra på , den har ju brunnit och är bara fuktig , inte helt fel då nästa lager inte torkar och brinner fort
1 svar · 627 läst
N
noone70: Tack!
2 svar · 690 läst
Janus82
Janus82: En kort fråga är om du verkligen behöver byta rören? I ett värmesystem blir vattnet snabbt syrefritt och då orsakar det inte längre någon rost. Det enda som kan riskera att sabba ett värmesystem är om man av någon anledning tömmer och fyller på systemet ofta och på så sätt får in nytt syrerikt vatten. Enstaka tömningar då och då när man utför arbeten är alltså ingen fara
2 svar · 875 läst
Krilleman
Krilleman: Utbytesprylar finns om du önskar termostater på ventilerna. http://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-bast/ http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4820501_all-rev3.pdf
11 svar · 4,3k läst
·
R
rävlyan: Inkoppling av pumpen kan du göra med skarvsladd , det första du ska göra är att lufta ur slingorna börja med att läsa här hur man luftar på ett bra sätt www.byggahus.se/forum/threads/skarva-i-ny-gv-slinga-i-lk-foerdelare.302567/#post-2796153
2 svar · 2,0k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: Fler bilder
1 svar · 1,1k läst
·
E
etompau: Eftersom du ska totalrenovera stugan kan också ett vattenburet värmesystem vara tänkbart. Kopplas till lämplig panna. Här finns det sedan mycket att välja på som ex, bergvärme, frånluftsvärmepump eller renodlad elpanna. Grejorna kan sedan dockas med en solvärmeanläggning. Dock så ligger detta i en helt annan prisklass jämfört med en ordinär luftvärmepump för kanske 15 000 kr.
5 svar · 684 läst
S
Stegväxellåda: [citat] Hej, Hur gick det med ack tanken på övervåningen? Jag ser att du inte fick mycket till svar, bara svammel om vp pumpar. Har du bilder på din installation?
7 svar · 1,8k läst
A
AnnaSommar: [citat] Jag ment att pannan går på eldrift för att upprätthålla 8 grader inomhus eftersom pumpen inte funkar under 16 grader
2 svar · 879 läst
Mikael_L
Mikael_L: Japp.
8 svar · 11,9k läst
·
Mikael_L
8 svar · 11,9k läst
·
johel572
johel572: Hej! Jag tänkte justera föreställningen på handdukstorken med vad jag tror är ett MMA koppel. Dvs jag tänkte strypa den med ett FN-2 verktyg. Kan jag göra det på när den är inkopplad eller kommer det spruta vatten när jag tar bort ventilen? Jag misstänker det senare. Hade varit enklare om man kunde strypa returen.
0 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Lin är överlägset i många avseenden. Varför måste man använda gängsnöre?
5 svar · 7,1k läst
R
rävlyan: På fördelarna finns ingen avstängning , bara raka rör ut , allt annat sitter bakom frontplåten och längst ner , pumpar exspantion shuntventiler , växelventil för att ladda VV sitter uppe till vänster , dom kan bråka och inte stänga som dom ska , då blir det avtappning på VV och VP kommer att vilja göra mycket VV med dyr drift som följd
5 svar · 2,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Den konade är bättre alla dagar i veckan. Under förutsättning att även hondelen är konad såklart.
3 svar · 2,1k läst
·
R
rävlyan: Det behövs inte en stryp , det är 2 rörs system du har , endast att det finns något som begränsar tempen till slingorna och allt som behövs finns på minishunten , stryp temp e.t.c
1 svar · 772 läst
·
GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Och smart med info om matarledningarna. Det låter mest där ledningarna går från källaren upp till fördelarna på entreplan
9 svar · 1,2k läst
·
R
rävlyan: Parkettplank går direkt på med foam under , klinker ska ha flyt under , blir svårt att fästa så ligger kvar annars och som bär utan att spricka
10 svar · 943 läst
T
tobben87: @Lewy De du tänker på är rör i rör. Då är de omkringliggande röret oftast lite grövre, kring 25mm typ. Här är en produktsida med bild över hur LKs rör i rör ser ut. De är till för att man ska kunna byta röret samt upptäcka läckage om de sker i röret någonstans. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pe-x-ror-i-ror-16x2-0-25mm-50m/
4 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.