R
rävlyan: Det blir nog en inverterpump då , sista skriket så att säga men funnits länge Ta en funderare då på hur du vill ha det med kopplingar mellan alla delar som du har i dag , lite klurigt att få ihop det ,en del rörisar kör ett baskonsept bara
14 svar · 1,7k läst
C
Crayo: Verkar komplicerat de där, om man har trådat gammalt wirsbo, och byter ut till trådlöst. Behövs massa inställningar? Koppla blåa styrdon till nya wave centralen och para ihop kanaler med respektive termostat?
37 svar · 5,7k läst
·
Gräddan
Gräddan: [citat] Hej och tack för goda råd!! Förstår mycket väl att det finns mycket pengar att spara. Får väl fortsätta att sätta mig in i hur saker och ting fungerar. Känns ju dumt att byta ut köksspisen mot en ny och inte gå över till vattenburet. Tänkte då spisen i köket, tank i källaren och till att börja med två-tre element. Dessvärre måste jag ju också jobba för att överleva
6 svar · 679 läst
O
Oldfart: [citat] Om det är en bostadsrätt får du troligtvis inte göra någonting över huvudet taget med varken rören eller elementen utan styrelsen tillstånd. Så har du inte stämt av med dem innan är det nog läge att ta den diskussionen för att slippa eventuella problem och ekonomiska krav på återställande i framtiden.
5 svar · 1,9k läst
·
H
Husseglarn: Gör en uppdatering, systemet är fyllt med vatten inte en läcka nånstans, skorstenen fick ja dra 9 meter slang så va den godkänd igen. pannan är igång och testkördes igår utan några komplikationer.
10 svar · 4,4k läst
R
rävlyan: Jepp det är det . inte mycket värda om dom är gamla , men ser skapliga ut , ser nu att el-patronen som sitter ungefär mitt på tanken inte är inkopplad , det saknas en del där , pinnarna sitter rakt ut i luften , ska vara en huva över i stil med en sån här
8 svar · 6,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Vad har du för värmesystem i övrigt? Vilken takhöjd i källare? Ska du göra stillasittande hobby? Hur varmt ska det vara?
2 svar · 2,5k läst
R
rävlyan: Anoden kan inte orsaka kortslutning Däremot om EL-patronen är felaktig så kan det bli kortis till jord mätte inte elektrikern den Har du kalk i vattnet så är det säkert mycket på patronen , och då blir den inte av med värmen och spricker en mycket vanlig orsak
3 svar · 3,2k läst
S
SimonClaesson: Hej! Tror ni det går att köpa dessa EPS skivor: https://billigtvvs.se/butik/golvvarme/sparad-cellplastskiva-for-golvvarme/ Och sedan lägga i Uponors 17mm system? Det är ju onekligen ett bra pris för EPS+plåt. 232kr/m2. Någon som har eftarenhet?
0 svar · 3,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Är det så klyftigt att vädra ut den där värmen? Det kommer ju bara ny hela tiden.
6 svar · 2,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Dina farhågor är vädigt överdrivna! Det blir inget större tryck eftersom avloppet inte är ett slutet rum. Om du har ett öppet expansionskärl behöver du i praktiken ingen kylslinga överhuvudtaget. Det räcker isåfall med säkerhetsventilen. Staffan P.S. Delen heter gren, inte Y!
1 svar · 1,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: Är det för att inte hela kretsen blir tillgänglig under renoveringen eller är det för att återanvända befintligt material du vill göra det? Har inte koll på om det är okej men spontant skulle jag säga att om det är den sistnämnda anledningen hade jag kostat på mig ny slang, det är en ganska modest kostnad i sammanhanget (även om det finns mååånga modesta kostnader i ett
1 svar · 781 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Offeranod brukar normalt bara finns i emaljerade VVB.
4 svar · 2,5k läst
P
Pontahonta: [citat] Okej, tack. Misstänkte tyvärr att bergvärmen inte är någon bra plan fast det kändes så ett tag. Men ska kika in på det forumet. Tack för hjälpen!:)
2 svar · 1,6k läst
H
Hammarfall: [citat] Här kommer en bild. Lite fattigt med element, men det kommer ett nytt till tvättstugan och i svalen stöttar jag med ett el-element vintertid.
36 svar · 3,0k läst
·
P
Pan4u: Då har alla pusselbitar fallit på plats, tusen tack för hjälpen.(y)
4 svar · 2,2k läst
·
A
AskeHolst: Inbyggda enheter verkar inte finnas någon stor marknad för detta i Sverige (än). Men det finns. Kanalaggregat är nog det du söker til ovanvåningen, t.ex. denna från Fujitsu. Ett annat alternativ är en Takkassett för inbyggnad. Bägge typer går att koppla flera mot en gemensam utedel så du inte behöver 5 utedelar. Men man får betala en del mer än för en vanlig värmepump, jag skulle
1 svar · 4,0k läst
T
TMIA: [citat] Tack för svar, jag får begära in ett par offerter. Någon som vet en ungefärlig energiåtgång för uppvärmning av 40 m2 ?
5 svar · 1,6k läst
J
JoLindskog: Ok. Tack för hjälpen
4 svar · 2,2k läst
·
R
rävlyan: I bland är det lite knöligt att komma fram till olika rum , då kan man göra som jag beskrev , men det får du se hur det är , och välja allternativ själv
5 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur ofta har man inte dragit lite extra på gängade delar för att man tänker "bara ett varv till" :whistle:
9 svar · 3,5k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Packning saknas
4 svar · 5,3k läst
·
K
Krypstocken: Helt enig, har den stått stillar det läge att sätta den i manuellt läge och vrida lite fram och tillbak. Numera så stönger jag inte av värmesystemet på sommaren.... dyrköpt erfarenhet
13 svar · 7,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det gör stor skillnad på temperaturen i våra rum med stora fönster i väster beroende på om persiennerna är nere eller uppdragna på eftermiddagarna. I april kan man få 5 graders temperaturhöjning inne under soliga dagar jämfört med mulna dagar, persiennerna uppdragna. Nu skulle jag inte våga låta bli att fälla persiennerna för trots att de är nere får vi mer än 5 grader
10 svar · 6,5k läst
hsd
hsd: Kolla värmepumpsforum Det var någon där som beskrev hur man pumpar in media i pumpdelen för att kunna demontera utan läckage
5 svar · 2,0k läst
·
O
olofh: [citat] Har motionerat den nu ett par gånger samt fyllt upp igen. Kom också luft när jag tryckte på piggen
10 svar · 3,5k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Med en dräneringspump kan du pumpa kondensvattnet uppåt. Ser ut som en liten akvariepump. Jag har såna till alla mina innedelar, 4 st.
2 svar · 1,7k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Finns oftast plattor i mindre format och gör de inte det så får man kapa dom man har. Det som dom har gjort ser inget vidare ut alls Men nu är det ju en värmepump där så jag tror tyvärr det är svårt att få ändrat
5 svar · 1,5k läst
·
T
Tazzi: Vi funderar o allt är inte färdigt Har funderat på att sätta dom åt olika håll Vet inte vad som är bäst, men dom skall ligga stilla på något sätt Har tänkt att dom skall ligga direkt under golvskivorna
12 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.