Hej,
Skall lägga ca. 100 m2 golvvärmerör dim. 16mm fördelat på 8 slingor. Dessa kommer förläggas ovan på gammal parkett för att sedan flytspacklas in.
Min fundering är om det är ok att fästa dessa med vanlig 16mm skruvklammer i metall? Istället för att köpa skenorna som alla tillverkarna försöker sälja på en.
Blir det fel på något sätt att fästa med klammer? Jag tänker först och främst på att det kanske inte kommer in så mycket flytspackel under själva rören, utan endast ovanför.
Förslag?
Skall lägga ca. 100 m2 golvvärmerör dim. 16mm fördelat på 8 slingor. Dessa kommer förläggas ovan på gammal parkett för att sedan flytspacklas in.
Min fundering är om det är ok att fästa dessa med vanlig 16mm skruvklammer i metall? Istället för att köpa skenorna som alla tillverkarna försöker sälja på en.
Blir det fel på något sätt att fästa med klammer? Jag tänker först och främst på att det kanske inte kommer in så mycket flytspackel under själva rören, utan endast ovanför.
Förslag?
Vad jag förstår lägger man fiberdukt i botten. Egentligen är 1/3 gammal parkett, 1/3 govlspån och 1/3 gammal spontad 23mm panel, typ.
Allt är limmat och skruvat cc 40. Vet ej vad som kan hända om man flytspacklar ovan på detta?
Allt är limmat och skruvat cc 40. Vet ej vad som kan hända om man flytspacklar ovan på detta?
Hmm...jag skulle hellre valt spårad skiva som bas för slangen på sådant blandat/organiskt material. Eller ännu bättre, riv golvet och montera spårad skiva så blir allt enhetligt och du slipper upphöjning och 500kg flytspackel.
Hej, jo alternativet är att flytspackla. Lite därför jag frågar om just detta. Tror det blir 5000kg flytspackel om jag räknat rätt, omkring 200 säckar.
Finns flera anledningar till att jag vill göra detta, bl.a. att jag kortar egen arbetstid då jag har en kille som kan göra detta, samt att alla golv i 6 rum + kök/hall har en nivå skillnad på 1-2 millimeter.
Finns flera anledningar till att jag vill göra detta, bl.a. att jag kortar egen arbetstid då jag har en kille som kan göra detta, samt att alla golv i 6 rum + kök/hall har en nivå skillnad på 1-2 millimeter.
Jag är precis som de andra ovan lite skeptisk till beslutet att flytspackla ett helt hus för att få till golvvärmen.
Nu vet vi ju inte vilken tillverkare som du har valt men alla seriösa har ju ungefär samma krav vid förläggning så jag har valt att kolla lita på LK:s instruktioner. Enligt dem så ska man ha en övergjutning på minst 30mm men helst 45mm för att få en jämn värmespridning. Det innebär att dina 200 säckar med flytspackel kommer räcka till ca 50 kvadratmeter golv. Om du går på den tunnaste alternativet så kommer du upp i lite drygt 60 kvadratmeter. Har du verkligen ett så litet hus? Du skriver ju själv att du har 100 m2 och till det kommer du behöva minst 400 säckar.
Vikten på allt flytspackel kommer att bli totalt över 10 ton vilket motsvarar över 100 kg per kvadratmeter. Kommer ditt bjälklag verkligen att palla den extra belastningen? Det motsvarar ju att du skulle trycka in 125 gäster i ditt hus. Tänk hur det blir i framtiden när du har en riktig fest och stoppar in gäster ovanpå dessa 10 ton. Det börjar bli en risk för att ni alla ramlar ner i källaren då...
Kostnaden för allt flytspackel kommer att hamna någonstans runt 100 000 kr. Jämför det med att istället köra med spårade spånskivor (som du kan lägga ut på de befintliga golven om du vill det). Spårade skivor plus spridningsplåtar till hela ditt hus kommer att kosta mindre än 35 000kr. Det gör att du har 65 000 över för att betala hantverkare om du vill slippa att jobba själv. 65 000 bör ju räcka till ca 130 arbetstimmar före ROT vilket bör vara mer än nog.
Nu vet vi ju inte vilken tillverkare som du har valt men alla seriösa har ju ungefär samma krav vid förläggning så jag har valt att kolla lita på LK:s instruktioner. Enligt dem så ska man ha en övergjutning på minst 30mm men helst 45mm för att få en jämn värmespridning. Det innebär att dina 200 säckar med flytspackel kommer räcka till ca 50 kvadratmeter golv. Om du går på den tunnaste alternativet så kommer du upp i lite drygt 60 kvadratmeter. Har du verkligen ett så litet hus? Du skriver ju själv att du har 100 m2 och till det kommer du behöva minst 400 säckar.
Vikten på allt flytspackel kommer att bli totalt över 10 ton vilket motsvarar över 100 kg per kvadratmeter. Kommer ditt bjälklag verkligen att palla den extra belastningen? Det motsvarar ju att du skulle trycka in 125 gäster i ditt hus. Tänk hur det blir i framtiden när du har en riktig fest och stoppar in gäster ovanpå dessa 10 ton. Det börjar bli en risk för att ni alla ramlar ner i källaren då...
Kostnaden för allt flytspackel kommer att hamna någonstans runt 100 000 kr. Jämför det med att istället köra med spårade spånskivor (som du kan lägga ut på de befintliga golven om du vill det). Spårade skivor plus spridningsplåtar till hela ditt hus kommer att kosta mindre än 35 000kr. Det gör att du har 65 000 över för att betala hantverkare om du vill slippa att jobba själv. 65 000 bör ju räcka till ca 130 arbetstimmar före ROT vilket bör vara mer än nog.
Ok, ja jag har fått svaret från en tillverkare om 15mm flytspackel ovan slingan. Det blir tot. ca 30 mm spackel, där av 5Kkg, ca 50kg per kvm.
Bjälklaget är 20cm armerat betongvalv som det är reglat 45x95 ovan på, cc40. Borde vara tufft att ramla ned i källaren?!
Bjälklaget är 20cm armerat betongvalv som det är reglat 45x95 ovan på, cc40. Borde vara tufft att ramla ned i källaren?!
Som du vill men jag ser bara nackdelar med gjuten kaka. Den kommer att reagera ganska långsamt på temperaturförändringar och det blir svårt att få till bra rumsstyrning. Totalvikten är dessutom avsevärd och eventuell slangbrott svår att detektera och laga.
Jag tar till mig det här och planerar om. Kör på spårad EPS istället. Har inte möjhlighet att riva det som ligger där idag, men spårad EPS med plåtar blir nog bra.
Kan säga att det där med slangbrott fällde avgörandet helt. Med denna lösning kan man fixa skit i efterhand.
Tack för svar, även om det inte riktigt blev som jag tänkt.
Kan säga att det där med slangbrott fällde avgörandet helt. Med denna lösning kan man fixa skit i efterhand.
Tack för svar, även om det inte riktigt blev som jag tänkt.
Jag tror att det är ett bra beslut.
Nu när du ändå planerar om så vill jag slå ett slag för spårat golvspån istället.
Jag har lagt både EPS och spån i mitt hus och jag är inte 100% nöjd med EPS:en. EPS:en ger en liten svikt i golvet och det hela känns inte riktigt så stumt och stabilt som jag skulle önska. Det rum som har spårat spån istället är helt stumt i golvet och det ger en trevligare och mer gedigen känsla.
Kostnadsmässigt så är ju EPS lite billigare och även förläggningen är lite snabbare och smidigare men de momenten glömmer man ju ganska snart när golvet väl är färdigt.
Nu när du ändå planerar om så vill jag slå ett slag för spårat golvspån istället.
Jag har lagt både EPS och spån i mitt hus och jag är inte 100% nöjd med EPS:en. EPS:en ger en liten svikt i golvet och det hela känns inte riktigt så stumt och stabilt som jag skulle önska. Det rum som har spårat spån istället är helt stumt i golvet och det ger en trevligare och mer gedigen känsla.
Kostnadsmässigt så är ju EPS lite billigare och även förläggningen är lite snabbare och smidigare men de momenten glömmer man ju ganska snart när golvet väl är färdigt.
Vad kör du för golv ovan eps’en då? Är det 14mm parkett eller laminat? Tänker eftersom det sviktar.
Känns inte bra att bygga in det när man har en massa barn som springer. Samtidigt blir det så jäkla jobbigt att lägga spånskivorna.
Känns inte bra att bygga in det när man har en massa barn som springer. Samtidigt blir det så jäkla jobbigt att lägga spånskivorna.
Jag har 14mm parkett.
Det är egentligen inte så fruktansvärt mycket jobb att lägga spån. Det är ju ungefär som att lägga parkett fast bitarna är 180x60 cm. Det räcker gott med en cirkelsåg för att såga till bitarna och eventuellt en fräs om man behöver göra några special-spår för slangen.
Eftersom du har ett bärande undergolv lägger du de spårade spånskivorna flytande så du behöver inte skruva fast dem eller krångla så det blir ett ganska smidigt jobb. Kom bara ihåg att lägga stegljudsdämpning under spånskivorna så att du inte får oljud i framtiden.
Det är egentligen inte så fruktansvärt mycket jobb att lägga spån. Det är ju ungefär som att lägga parkett fast bitarna är 180x60 cm. Det räcker gott med en cirkelsåg för att såga till bitarna och eventuellt en fräs om man behöver göra några special-spår för slangen.
Eftersom du har ett bärande undergolv lägger du de spårade spånskivorna flytande så du behöver inte skruva fast dem eller krångla så det blir ett ganska smidigt jobb. Kom bara ihåg att lägga stegljudsdämpning under spånskivorna så att du inte får oljud i framtiden.
Det finns speciella bitar för vändzonerna så de går supersnabbt att lägga. Den var sådana här från LK som jag körde med. https://www.lksystems.se/sv/lk-vandskiva-xpe-22_77746469.aspx
Det man kan behöva fräsen till är om man ska ha något udda spår. Min matning kommer tex in mitt på långsidan av rummet. Då var jag tvungen att fräsa ett spår från de längsgående spåren som svängde ut åt sidan. Det funkade utmärkt att göra det med en biltema-fräs och ett 20mm fräs stål.
Det man kan behöva fräsen till är om man ska ha något udda spår. Min matning kommer tex in mitt på långsidan av rummet. Då var jag tvungen att fräsa ett spår från de längsgående spåren som svängde ut åt sidan. Det funkade utmärkt att göra det med en biltema-fräs och ett 20mm fräs stål.
Jag fräste vändzoner i spån mha. en snusdosa jag skruvade in i skivan som mall. Men det bör tilläggas att jag använde färdigspårade skivor och nya vändzoner behövde fräsas i undantagsfall.
Ett "billigare" sätt är att bara köpa in raka spårskivor och endast fräsa vändzoner. Man kan teoretiskt lägga vanlig spån och fräsa själv men det är ett pina som tar lång tid.
Ett "billigare" sätt är att bara köpa in raka spårskivor och endast fräsa vändzoner. Man kan teoretiskt lägga vanlig spån och fräsa själv men det är ett pina som tar lång tid.