jag hade i fredags vatten på golvet i tvättstugan och fattade inte varför.
Det visade sig att det kom från värmepumpen så vi fick leva att det kom lite vatten från pumpen tills idag då vi fick tag i servicepersonal som kom och tittade.
Det visade sig att vattentanken har spruckit.
Hur är det möjligt att den efter 6 år kan spricka? Vi valde en bra värmepump för att den skulle hålla länge men tji fick jag.
Är det vanligt att vattentanken spricker på nibe?
Nu kommer vi behöva byta vattentank och det blir säkert skitbilligt
Ska inte sånt här hålla mer än 6 år?

Det låter allvarligt. Det ska finnas säkerhetsventiler som hindrar att trycket i pannan blir för högt. Var har den spruckit? Blir väl ofta att man byter hela pannan om den spruckit. Hemförsäkringen tar säkert en del av kostnaden (halva?).

R
Sprucken var , i en svets troligtvis , då är det VV-delen som har tryck på sig , kolla med NIbe vad dom säger , framhåll att det måste vara ett dåligt jobb med svetsen , att en tank kan rosta är en sak med inte spricka

J Josth skrev:
Det låter allvarligt. Det ska finnas säkerhetsventiler som hindrar att trycket i pannan blir för högt. Var har den spruckit? Blir väl ofta att man byter hela pannan om den spruckit. Hemförsäkringen tar säkert en del av kostnaden (halva?).
Hemförsäkringen tar 60% av kostnaden men efter 6 år ska väl inte den spricka.
Va inte hemma när de var här och kollade men den är sprucken någonstans så jag får återkomma i ärendet.
Ja det ska sitta säkerhetsventilerna den

R rävlyan skrev:
Sprucken var , i en svets troligtvis , då är det VV-delen som har tryck på sig , kolla med NIbe vad dom säger , framhåll att det måste vara ett dåligt jobb med svetsen , att en tank kan rosta är en sak med inte spricka
Nibe gav inget bra svar förutom att jag fick be serviceteknikern ringa nibes installatörs nummer. De pratade om vattenprov etc men ville inte ge något annats svar än så.

Vad är vattentanken ?

R RoBo skrev:
Vad är vattentanken ?
Där allt vatten är i

• Haha
Karl_Pedal
  • Laddar…
W wuditlooklike skrev:
Där allt vatten är i
Vi får stänga av varmvattnet så det är nog vattentanken för varmvatten

Jag undrade tappvatten eller värmevatten ?

R
Normalt vis sådana skador så är det VV *tanken som gått , men var är den sprucken eller läck

Det är ovanligt att tanken spricker. Har inte råkat ut för det på en F750.
Har ni kommunalt vatten? Fungerar säkerhetsventilen på tappvattensidan?

Om ni har tecknat trygghetsförsäkringen via Arctic, så täcker den åldersavdraget och självrisk från din hemförsäkring.

R RoBo skrev:
Varmvatten

L lordi skrev:
Det är ovanligt att tanken spricker. Har inte råkat ut för det på en F750.
Har ni kommunalt vatten? Fungerar säkerhetsventilen på tappvattensidan?

Om ni har tecknat trygghetsförsäkringen via Arctic, så täcker den åldersavdraget och självrisk från din hemförsäkring.
Har tyvärr inte tecknat försäkring.
Säkerhetsventilen fungerar bra.
Vi har kommunalt vatten.

R rävlyan skrev:
Normalt vis sådana skador så är det VV *tanken som gått , men var är den sprucken eller läck
Får se när de klär av allt var sprickan är

R RoBo skrev:
Varmvatten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.