9 345 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Nibe f750 har spruckit
Sida 1 av 3
jag hade i fredags vatten på golvet i tvättstugan och fattade inte varför.
Det visade sig att det kom från värmepumpen så vi fick leva att det kom lite vatten från pumpen tills idag då vi fick tag i servicepersonal som kom och tittade.
Det visade sig att vattentanken har spruckit.
Hur är det möjligt att den efter 6 år kan spricka? Vi valde en bra värmepump för att den skulle hålla länge men tji fick jag.
Är det vanligt att vattentanken spricker på nibe?
Nu kommer vi behöva byta vattentank och det blir säkert skitbilligt
Ska inte sånt här hålla mer än 6 år?
Det visade sig att det kom från värmepumpen så vi fick leva att det kom lite vatten från pumpen tills idag då vi fick tag i servicepersonal som kom och tittade.
Det visade sig att vattentanken har spruckit.
Hur är det möjligt att den efter 6 år kan spricka? Vi valde en bra värmepump för att den skulle hålla länge men tji fick jag.
Är det vanligt att vattentanken spricker på nibe?
Nu kommer vi behöva byta vattentank och det blir säkert skitbilligt
Ska inte sånt här hålla mer än 6 år?
Det låter allvarligt. Det ska finnas säkerhetsventiler som hindrar att trycket i pannan blir för högt. Var har den spruckit? Blir väl ofta att man byter hela pannan om den spruckit. Hemförsäkringen tar säkert en del av kostnaden (halva?).
Hemförsäkringen tar 60% av kostnaden men efter 6 år ska väl inte den spricka.J Josth skrev:
Va inte hemma när de var här och kollade men den är sprucken någonstans så jag får återkomma i ärendet.
Ja det ska sitta säkerhetsventilerna den
Nibe gav inget bra svar förutom att jag fick be serviceteknikern ringa nibes installatörs nummer. De pratade om vattenprov etc men ville inte ge något annats svar än så.R rävlyan skrev:
Det är ovanligt att tanken spricker. Har inte råkat ut för det på en F750.
Har ni kommunalt vatten? Fungerar säkerhetsventilen på tappvattensidan?
Om ni har tecknat trygghetsförsäkringen via Arctic, så täcker den åldersavdraget och självrisk från din hemförsäkring.
Har ni kommunalt vatten? Fungerar säkerhetsventilen på tappvattensidan?
Om ni har tecknat trygghetsförsäkringen via Arctic, så täcker den åldersavdraget och självrisk från din hemförsäkring.
Har tyvärr inte tecknat försäkring.L lordi skrev:
Säkerhetsventilen fungerar bra.
Vi har kommunalt vatten.