R
rävlyan: Då kan vara en ide att lägga ett armeringsnät 6 mm rutat och naja slangarna på det , 100 mm gjutning , då går det bra med 300 mm mellan och ha två slingor . När du börjar så lägg tilloppet med början vid yttervägg ( går bra ca 150 mm från ) och in mot mitten , och den andra lika då kommer slangarna upp bredvid varandra på att bra sätt , Tänk på var du kan ha en fördelare och
7 svar · 848 läst
R
rävlyan: Det är riktigt trångt att byta det , har du plats att sätta ett någon annanstans , spelar ingen roll var det kopplas in , bara att det sitter som bäst , helst på returledningen . ett T-stycke på ett rör och en flexslang går bra , se hur du kan göra med det . Och det gamla kan sitta kvar så länge som det inte läcker , behöver inte tas bort
9 svar · 881 läst
·
Grillen
Grillen: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65354.0 Verkar inte som att installatören har gjort den sista kalibreringen. Om den inte fungerar korrekt eller ej beroende på detta kan nog bara dom svara på. Men har du inte fått tag på entreprenören sedan i våras? Eller är det först nu du har tagit tag i det? Får du inte tag på entreprenören så kan du ju försöka kontakta
3 svar · 7,3k läst
·
blackarrow
blackarrow: Vad innebär "Godkänd"? Med CE märket så intygar tillverkaren själv att tillämpliga EU krav uppfylles så det är inget formellt godkännande eller certifiering. Det gamla svenska S märket från SEMKO verkar ha fått ett nytt liv i EU som ett certifieringsmärke för säkerhet sen internationella Intertek köpt svenska SEMKO.
15 svar · 4,5k läst
E
erik8308: Hej, jag har en Nibe F1255 som jag fick installerad i våras. Sen kopplade en annan rörmokare på en Nibe ECS 41 (extra värmesystem, shunt, pump, lite givare och styrning) som vi ska köra ungefär 120 kvm golvvärme på. Vi har, enligt manualen, dragit rör från värmebärarens tillopp innan alla element och satt returen efter alla element. Värmebärarpumpen på det sekundära systemet går
0 svar · 2,1k läst
Tercellen
Tercellen: Okej, men tack så mycket! Då vet jag vad jag ska pyssla med!
8 svar · 968 läst
L
lordi: [citat] Ligger under serviceläge i meny 1.20 - 1.23 tror jag om det är Rego 401. Där ställer man start och stopp för sommar/vinterdrift. Pumpen motioneras ibland. Vet dock inte hur ofta just nu men kan kolla upp det senare. EDIT: Missade lite. Under de menyerna ovan ställer man filteringstid för växlingen mellan sommar och vinterläge. Själva temperaturen för växling ställer man under
9 svar · 6,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det kan ju bli en hel del flingor från eventuella påbyggnader som nu kanske torkat. Har den inte torkat pg a för små hål så lär en hel del mikrober ha koloniserat den fuktiga insidan.
2 svar · 1,3k läst
D
Daniel 109: Jag tror att det finns en fulfix till dessa ventiler. Det klämmer helt enkelt en tätning mot läckan.
5 svar · 5,0k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Vid tillbyggnad räknar man normalt bara på den, inte hela huset.
3 svar · 1,5k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Ja du måste vänta ett dyng eller mer innan plattan blivit varm, det är en stor Acctank, men då borde delta T varit högre om inte plattan varit genomvarm.
18 svar · 1,6k läst
R
rävlyan: Har några stycken i B-lagret ge mig ett PM med kontakuppgift till dig
1 svar · 592 läst
Krilleman
Krilleman: Lundagrossisten har en trevlig lathund som jan använt mig av många gånger. Den ger dock inte mycket info om Watt mer än att beräkningarna är för max 50W/m². https://lundagrossisten.se/common/pdf/Golvvarme.pdf
1 svar · 1,4k läst
R
rävlyan: Om du bara har en pump så kan det bli dåligt flöde på något plan när termoventiler öppnar och stänger , flödet flukterar i dom längst bort . vatten går lättaste vägen , ska det var paralella fördelare (flera ihopkopplade ) så bör slingorna gå ut på samma ställe Men skissa lite och se var du hamnar med rören
14 svar · 3,0k läst
·
T
Tna: [citat] Tack för hjälpen. Det gick bra (y)
2 svar · 1,7k läst
·
B
Boan: Kolla in radiatorer från Tyskland tex, de är väldigt mycket billigare. för 9 år sen gav vi runt 22000 kr för 13 element Viessmann om jag inte minns fel, de skickades direkt från tyskland men köptes av Viessmann här, sen tror jag dock att de höjde priserna.. men finns andra märken. det gör rätt mycket. dessutom finns de ofta med smarta koppel som är billiga och sitter under och gör
6 svar · 1,6k läst
·
C
cercig: [citat] OK, bra. Så är det bara för att släcka elden. Jag var orolig för att släppa in farliga gas genom att stänga röret mot skorsten :)
6 svar · 1,2k läst
·
Mattion
Mattion: Tusen tack för hjälpen!!!
16 svar · 2,8k läst
·
Bjurran
Bjurran: Det läckte ut vid den svarta skruven på påfyllnadsventilen så den var dålig. Jag var förbi en VVS-firma här i staden som hade en påfyllnadsventil som passade. Lite krångel att byta eftersom det var precis på det berömda att det gick att montera den utan att det tog emot plaströret till vänster när den skulle gängas in. Gjorde en dundertabbe och försökte stänga inkommande vatten
2 svar · 3,1k läst
·
H
hans lindquist: [citat] Måste göra ett vikigt tillägg! En vanlig varmluftspistol klarar inte av att hetta upp 22-mm kopparrör, så att tennlodet smälter. Blir till att fylla gasol på tuben till lödlampan,
3 svar · 2,5k läst
A
Adam89: Ja precis. Tänker mig att det enda jag borde behöva är nån sorts skarvhylsa till varje rör (2 st) om jag kapar rören en liten bit från elementet och sedan kapar bort så mycket rör som behövs och skarvar ihop. Är borta på jobb en vecka nu så ingen möjlighet att fota för tillfället.
2 svar · 1,5k läst
R
rävlyan: Annars kan det kopplas på var som helst på ett värmerör eller det som går till vänster från manometern , beror lite på var det får plats , gärna ett svalt rör blåsan gillar inte värme
10 svar · 21,3k läst
·
I
Ingolainen: [citat] Efter att ha tittat på monteringsanvisningen så backar jag i den frågan. Hscn har rätt, är sprutskydd ifall det blir läckage så inte vattnet kommer ut genom skarven vid lucka m.m. ska nog montera mina nån dag också
6 svar · 6,7k läst
·
AlexanderGotland
AlexanderGotland: Tack för alla svar!
8 svar · 2,4k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Tack för snabbt svar
4 svar · 997 läst
·
Bjolja
Bjolja: Det är en NIBE F2040 så den är energieffektiv. Skulle det passa att helt enkelt sätta upp ett radiatorelement modell större? Måste vara billigaste startalternativet om inget annat? Om ja, hur stort behövs? Alla uträkningar jag hittar är för elradiatorer
3 svar · 1,8k läst
Smedsgård
Smedsgård: [citat] Tack för tipset. Jag skall undersöka detta vidare
2 svar · 1,6k läst
A
Attans88: @ Earplugged Du blandar ihop effekt och energi - därför går du bort dig i ditt resonemang. Ett vedträ innehåller energi, inte effekt. För att hålla ett rum i konstant temperatur måste man tillföra energi, lika mycket som förloras. Vill man räkna ut mängden energi är det effekt * tid. T ex är 1 kWh en mängd energi och 1 kW en effekt. Vi kan ta ett exempel: I ett rum sitter ett
54 svar · 19,1k läst
·
useless
useless: Bachon är väl någon form av frånluftvärmepump, så om du tar bort den behöver du något annat som sköter ventilationen. Vad har du för distributionssystem för värmen i dag? Finns ett vattenburet system så är det kanske bättre att titta på en frånluftvärmepump ?
1 svar · 2,2k läst
S
Sol-entusiast: Frågan är om ett nybyggt hus vid Medelhavet som inte är permanent bostad. Solpaneler, som ligger en nivå lägre än ackumulatortanken, används som värmekälla för varmvatten och golvvärme. Det finns även en el patron i tanken om det skulle behövas. Under sommaren räcker solen till varmvatten mer än väl. Det hela kompliceras av att jag vill försöka använda solen för att få upp
0 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.