838 läst ·
2 svar
838 läst
2 svar
Panntryck från 1.5 till 0.95 bar, normalt?
Hej. Har generellt problem att få ut värme till golv och element (övervåning) vid kallt väder. Vattenburet system och ETK 6500 frånluftsvärmepump driver allt. Har aldrig funkat riktigt bra. Ok vid plusgrader.
När det var kallt häromdagen (minus 11) hade vi inte mer än 19-20 grader inomus mot normalt 23.
Har luftat allt som går att lufta. Cirkulationspumpen är igång (ny sen september, gamla lade av efter 4 år). Panntrycket är dock lägre än tidigare. 0.7 bar mot normalt 1.5 bar. Jag får fylla på varje dag.
Fyllde badkaret nyss och panntrycket sjönk då från 1.5 bar till 0.95 bar på några minuter. Är det expansionskärlet som gått sönder?
När det var kallt häromdagen (minus 11) hade vi inte mer än 19-20 grader inomus mot normalt 23.
Har luftat allt som går att lufta. Cirkulationspumpen är igång (ny sen september, gamla lade av efter 4 år). Panntrycket är dock lägre än tidigare. 0.7 bar mot normalt 1.5 bar. Jag får fylla på varje dag.
Fyllde badkaret nyss och panntrycket sjönk då från 1.5 bar till 0.95 bar på några minuter. Är det expansionskärlet som gått sönder?
Droppar det från säkerhetsventilen till pannvattnet?
Droppar det mer än vanligt från säkerhetsventilen till tappvarmvattnet?
Droppar det mer än vanligt från säkerhetsventilen till tappvarmvattnet?
Hej. Ja, det droppar. Sedan igår kväll har det droppat minst 8 deciliter. Inte 100% säker på om jag mätt på rätt ställe. Mätte där vattnet rinner till avlopp, där man luftar och kan utläsa panntrycket. Bifogar bild på där det droppar.Nils-Orvar skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara