Värme allmänt
Åsa Lund: Förstår att den förste som var inblandad har gått under jorden nu. Ganska pinsamt fel
lordi: [citat] Om stiftet stannar inne så kärvar ventilen. Ibland kan själva käglan sitta fast även om stiftet är ute. Dra inte i piggen med tång, för om du har otur så lossnar den med en fin vattenstråle som följd. Det kan hjälpa att försiktigt knacka på stiftet med ett mejselskaft eller liknande. Men är det en bostadsrätt med centralvärme så bör du kontakta föreningen.
rävlyan: Svårt att säga då jag inte läst installtionsmanualen , men du säger den går till VP , kan vara så att innegivaren kan vara eller inte vara med i systemet , så är det på de flesta VP ( ett tillbehör som går att komplitera med ) tror att det är 4 trådar till ( modern ) prova med att koppla loss alla trådar i termostaten , häng dom i luften utan kortis , sen kanske du måste ändra i
rävlyan: Du ska investera i en shuntanläggning , sen sköter det sig själv ,, nu får du springa och vrida , i bland för kallti bland för varmt ,samt att det blir bättre klimat i huset så blir även ekonomin detsamma Du behöver inte värsta sorten , räcker med mellanting , , tar en ESBE motor så passar den direkt på shunten , den s.k. reglercentralen kan vara vad som helst i fabrikat , det enda
rävlyan: Sen kan man fråga sig varför det talas om uppimot 40 000 kr för ett byte när det finns nya för ca 19 000kr verkar lite överkurs med 20 000 i arbetstid
rävlyan: Tror inte att det går att göra något åt det hela , du har fått en anslutningspunkt med två rör och info om att här kan du koppla på . Shunten på plats OK men ingen mer , det tillhör GV , men eftersom ni satt in GV själva och kopplat på , så är det bara att koppla loss röret på varma sidan , kapa och koppla in , den kan sitta var som helst på varma röret ,där det finns en
joakim_j: Tanken har slagit mig, men när jag pratade med Nibe så sade de att de inte rekomenderar solfångare längre, utan att det är bättre att köra med solceller. Det blir ju dessutom betydligt enklare med tanke på att man slipper rördragning ut på taket.
rävlyan: Hoppas att jag uppfattar dig rätt med avstängningen , är det två ventiler då som stänger på rören till elementen är det bra . Först höjer du trycket till ca 1,5 bar sedan stänger du av och väntar ett dygn eller flera dygn , står trycket kvar då , så öppnar du en ventil , då kommer manometern att gå ner lite , vattnet har kallnat i rör/element Att trycket minskar när du
Sten-Sture: Hej! Flyttat till ett nybygge där ja upptäckte att flera skyddsrör/ytterrör till pex-rör (element) tar slut under golvet (i bjälklaget). Det går att skymta om man tittar noga en bit under golvet. Dock, skulle det bli läckage så försvinner ju skyddet av rör-i-rör och vatten kommer förmodligen att läcka ut i bjälklaget. En ytterligare utmaning skulle bli om man i ett senare skede
Buildgates: A) Välj ett känt fabrikat med de funktioner du önskar. De flesta är nog likvärdiga, men vissa har speciella funktioner som att man kan vinkla luftströmmen åt sidan. Bra om värmepumpen sitter i ett hörn. Sen finns det de som har olika timermöjligheter om man önskar det. Kända fabrikat är t.ex de största japanska tillverkarna samt de två svenska. B) För en lite större modell är
rävlyan: Donen ska ha 24V , om du mäter på utgångarna i reglercentralen , vid max på termostaten ska det vara noll till donen och max min 24V inverterad funktion . spänning trycker ner piggen mindre värme , ,( kan vara åt andra hållet med ) Prova så det inte är centralen som sagt upp sig , onödigt köpa nya don i så fall
hajof70: Nja, så dragigt är det väl inte men typiskt trettiotal med dålig isolering. Tilläckligt illa i alla fall för att gå och "vrida på värmen när det blir kallare", inte är något jag vill börja med igen. Dessutom blir temperaturnivån extrem ojämn till äkta hälftens förtret. Been there, done that... Problemet är ju inte att rumsgivaren inte fixar det, det verkar den ju göra.
d0nnie: [citat] Tack er alla för svar! Du är rätt på det Krilleman, det är exakt de kopplen jag har (MMA FEA) Jag har provat öppna skruven som du nämner men den var faktiskt redan öppen som standard. Jag har också provat öka grundflödet med en MMA FN2 nyckel (den skruven sitter vid termostaten) men även den var maximalt öppen från fabrik. Alltså var min enda slutsats att inkopplingen är
Staffans2000: Sakta i backarna! Att efterdra kopplingarna är första åtgärd!
alinge: Tack Krilleman, Det ser ut att stämma, jag skrev fel bottenhöger har precis som bilden visar tydlig koppling till övre hålet. Konstigt att elementet intet är märkt på något sätt med tillverkare. Enda märkning jag hittat på är siffrorna 11 och 25, vilket kopplet är stämplat med.
etompau: Men du är säker på att det är styrpanelen som är problemet?
lordi: Om ni har central uppvärmning så är värmeanläggningen med all sannolikhet föreningens ansvar. Det är oekonomiskt att köra utan termostater. Ev kanske den förre lghinnehavaren gjorde en fuling och tog bort dem.
hullan: Aha okej tack, misstänkte nästan att hela den skulle lossas men vågade ej chansa
Viktor80: Jo, det jag reagerade på när jag såg det var just att det inte var snyggt med så klena rör. Ska kolla med brf då om de vill snacka med mokaren nu eller ta det i vinter när det blir förfärligt kallt... Vet inte om han tänker sig att jobbet är klart, rören är rätt svajiga och elementet hänger bara, inte fastskruvat. Lite snett är det också.
rävlyan: [citat] Det är mycket snack i bland , det som menas är gjutningar på 25-35 cm tjockt , då är det mycket vatten som ska ut , Vid så grunda gjutningar och inomhusvärme så brinner det fort och vatten går även det ut fort , sen ett flytt ovanpå för fall och anslutning till brunn , låter det brinna lite ( gångbart ) sen kan man ta en spackel och skära av kanterna , ungeför som att
Fundersam99: Min byggare har bett om måtten 22x620x1820 or 23x620x2420, helst 2440. Någon som vet vart dom långa finns att köpa, jag hittar bara korta? Varför tror ni han vill ha dom långa, ska använda 16mm rör.
Oldfart: Det var främst själva kopplingen på järnrören jag är orolig för. Inte alls sugen på att försöka gänga och krångla med den typen av kopplingar. Men det löser sig nog ändå. Jag hittade ett gammalt inlägg av Krilleman där han gör bra reklam för Vatette. Deras klämringskopplingar där man bara byter till rätt stödhyla/klämring är fantastiskt smidigt. Så nu har jag en hyfsad
Qwerty952: [citat] Det är en gammal diazed central, men jag kan inte dra ut en ny grupp . Jag får väll ta en funderare om det är värt jobbet att få in golvvärme. För ju med sig lite jobb att såga upp gips för att förlägga slang.
rävlyan: Då kan vara en ide att lägga ett armeringsnät 6 mm rutat och naja slangarna på det , 100 mm gjutning , då går det bra med 300 mm mellan och ha två slingor . När du börjar så lägg tilloppet med början vid yttervägg ( går bra ca 150 mm från ) och in mot mitten , och den andra lika då kommer slangarna upp bredvid varandra på att bra sätt , Tänk på var du kan ha en fördelare och